Festivalul Geo Saizescu şi-a desemnat câştigătorii
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-geo-saizescu-si-a-desemnat-castigatorii/

Festivalul de Film Studenţesc ,,Geo Saizescu” a ajuns la final. Timp de trei zile, la Sala Union a Cinematecii Române, au putut fi vizionate 51 de producţii ale şcolilor de cinema de la UNATC, Hyperion şi Media.

Un articol de Andrada Văsii|17 noiembrie 2013

Festivalul de Film Studenţesc „Geo Saizescu” a ajuns la final. Timp de trei zile, la Sala Union a Cinematecii Române, au putut fi vizionate 51 de producţii ale școlilor de cinema de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC), Hyperion şi Media.

Sâmbătă, 16 noiembrie, juriul prezidat de scriitorul, editorialistul și filmologul Cristian Tudor Popescu, alături de criticul de film Cristina Corciovescu, regizorul Constantin Popescu, actorul Bogdan Dumitrache și directorul de imagine Tudor Mircea, a decis că Trofeul Geo Saizescu pentru cel mai bun film din festival revine peliculei Pastila fericirii, în regia Ceciliei Felméri, de la UNATC. De altfel, cele mai multe distincții au revenit Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică.

Astfel, Premiul pentru cea mai bună regie a fost câștigat de mediu-metrajul Rev(b)elion, realizat de Matei-Lucaci Grunberg, Premiul pentru cel mai bun film de ficțiune l-a luat pelicula În acvariu, regia Tudor Jurgiu, care a luat și Premiul pentru cel mai bun scenariu.

Premii de interpretare la Festivalul „Geo Saizescu“

Sânziana Vizinteanu a luat Premiul pentru cel mai bun film documentar – 13 -, cu o mărturie a unui fost deținut din închisorile comuniste. Premiul pentru cel mai bun film experimental a revenit lui Alexandru Petru Bădeliță, pentru Pescuitorul de imagini, o interpretare extrem de interesantă a poemului omonim al lui Sașa Pană.

Universitatea Media a câștigat Premiul pentru cea mai bună imagine prin Şerban Ionescu, pentru filmul Ceasul rău, pisica neagră.

Cele mai așteptate premii au fost ca de obicei, cele de interpretare.  Premiul pentru cel mai bun rol feminin a fost  cucerit de talentata și expresiva Maria Mitu, în filmele Tati și În acvariu și, cel de interpretare masculină, lui Gabriel Costin, pentru jocul din savuroasa comedie Poc, Trosc și-un tort cu frișcă. Mențiunea specială a juriului a revenit Universității Hyperion, respectiv  documentarului Dans, în regia lui Adi Tudorache.

Geo Saizescu

Imagine din filmul „În acvariu“, de Tudor Jurgiu

Înainte de Gala de decernare a Premiilor, s-a proiectat primul mediu-metraj al maestrului Geo Saizescu, Doi vecini, realizat în 1958. Criticul de film Călin Căliman a vorbit despre această bijuterie cinematografică și despre prietenia cu marele regizor.

Din păcate, absența studenților din sala de cinema în cele trei zile de proiecție, lipsa lor de interes față de propria lor meserie, este mai mult decât îngrijorătoare. Şi nu doar studenții au absentat, dar și profesorii lor.

În ciuda acestui aspect, Festivalul Studențesc de Film „Geo Saizescu”, al cărui director a fost regizorul Cătălin Saizescu, a reușit, pe de o parte, să omagieze memoria celui care a creat comedii memorabile, de la Păcală, la Balul de sâmbătă seară, Secretul lui Bachus, Secretul lui Nemesis  sau Astă seară dansăm în familie, iar pe de altă parte,  a radiografiat nivelul școlii de film la ora actuală.

Foto credit: Festivalul Studențesc de Film „Geo Saizescu“

08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

08
/12
/21

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, regizat de Radu Jude, premiat cu Ursul de Aur la Berlinala de anul acesta și propus de România pentru nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a galei Oscar 2022, este considerat de criticii străini favorit pentru selecția la premiile acordate de Academia Americană de Film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.