Filme noi de succes și clasice, disponibile online la a șasea ediție a Zilelor Filmului Românesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/filme-noi-de-succes-si-clasice-disponibile-online-la-a-sasea-editie-a-zilelor-filmului-romanesc/

Unsprezece lungmetraje, atât noi, cât şi clasice, vor putea fi văzute în cadrul celei de-a şasea ediţii a Zilelor Filmului Românesc (ZFR) din Republica Moldova, care va avea loc online în perioada 22-25 octombrie.

Un articol de Petre Ivan|6 octombrie 2020

Timp de patru zile, cinefilii vor viziona filmele gratuit, pe noul site al evenimentului, zfrmd.ro, la orele indicate în program. Accesul la filme este limitat exclusiv la teritoriul Republicii   Moldova. 

Devenite un eveniment cinematografic de tradiție, Zilele Filmului Românesc se adaptează în acest an la condițiile speciale determinate de pandemia de COVID-19. Prin urmare, proiecțiile, care aveau de obicei loc în sala de cinema, se mută online. Însă ZFR își păstrează structura de până acum: patru secțiuni, plus discuții cu regizori și actori.

Ediția a șasea va fi deschisă de filmul „Heidi” (2019), de Cătălin Mitulescu, unul dintre cei mai importanți regizori al Noului Cinema Românesc. Lungmetrajul a avut premiera mondială în competiția Festivalului de la Sarajevo și are ca protagonist un polițist în prag de pensionare (Gheorghe Visu) ce primește ca ultimă misiune să caute, la marginea Bucureștiului, două fete care trebuie să depună mărturie într-un proces cu trafic de persoane și crimă organizată.

ZFR îi dedică de altfel lui Cătălin Mitulescu secțiunea Focus de la această ediție. În afară de „Heidi”, programul mai cuprinde primele două lungmetraje ale regizorului, ambele selectate în secțiunea „Un Certain Regard” a Festivalului de la Cannes: „Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (2016), cu actrița Dorotheea Petre în rolul principal, premiată pe Croazetă, și „Loverboy” (2011), care îi are în distribuție pe George Piștereanu și Ada Condeescu. Fiecare dintre cele trei filme este însoțit de un interviu înregistrat cu Cătălin Mitulescu.

În secțiunea Filme noi, cap de afiș este tulburătorul documentar „colectiv” (2019), de Alexander Nanau, care a avut anul trecut premiera mondială la Festivalul de la Veneția. Filmul urmărește ce s-a întâmplat în societatea românească în anul de după tragedia din clubul bucureștean Colectiv din octombrie 2015.

Din program nu putea lipsi noua animație a regizoarei Anca Damian, „Călătoria fantastică a Maronei” (2019), prezentă în numeroase festivaluri și nominalizată la Premiile Academiei Europene de Film. Animația spune povestea unei cățelușe care lasă urme profunde în viețile stăpânilor care, rând pe rând, o primesc în familiile lor. 

Selecția de filme noi e completată de „Cărturan” (2019), debutul lui Liviu Săndulescu, despre un bărbat (jucat de Teo Corban) a cărui viață este dată peste cap când află că mai are puțin de trăit, și „5 minute” (2019), de Dan Chișu, despre șeful unei echipe de jandarmi, interpretat de Mihai Călin, acuzat că nu a intervenit la timp într-un incident homofob la un cinematograf și despre o jurnalistă (Diana Cavallioti) care investighează cazul. „Cărturan” a avut premiera mondială la Festivalul de la Busan, iar „5 minute”, la Festivalul de la Varșovia.

Spectatorii vor avea ocazia de asemenea să vadă și cel mai recent lungmetraj al veteranului regizor Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), despre suferințele episcopului Iuliu Hossu și ale altor lideri ai bisericii greco-catolice în închisorile comuniste.

Majoritatea filmelor vor fi însoțite de discuții înregistrate cu regizori și actori, disponibile pe parcursul evenimentului pe zfrmd.ro, pentru a păstra tradiția de a oferi publicului din Republica Moldova șansa să îi cunoască mai bine pe cineaștii români.  

Secțiunea Retro omagiază un regizor unic din istoria cinematografiei române, Mircea Săucan (1928-2003), prin prezentarea celor mai importante două filme ale sale: „Meandre” (1967) și „100 de lei” (1973), care pot fi adevărate revelații pentru publicul basarabean. Ambele îl au ca actor pe Dan Nuțu, o legendă a filmului românesc, de a cărui vitalitate cinematografia se bucură în continuare, așa că secțiunea îi este dedicată și lui.    

Ca de obicei, ZFR propune un film clasic și pentru copii – „Dumbrava minunată” (1981), de Gheorghe Naghi, după nuvela cu același titlu a lui Mihail Sadoveanu. Mai multe informații puteți găsi pe pagina de Facebook a Zilelor Filmului Românesc la Chișinău.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.