#FilmeDeCannes. „A Hero” – Aparenţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-a-hero-aparente/

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 noiembrie 2021

Iranianul Asghar Farhadi era unul din cineaşti la care mă gândeam când am zis că au dat rateuri când şi-au părăsit cultura şi au făcut filme internaţionale, în alte ţări. „Everybody Knows”, realizat în Spania, cu Penélope Cruz şi Javier Bardem pe afiş, a fost un eşec dureros pentru admiratorii regizorului. Şi nici „The Past”, făcut anterior în Franţa, nu e printre reuşitele sale.

Aşa că nu cred că e o întâmplare că revenirea în Iran pentru cel mai nou film, „A Hero”, câştigător ex-aequo în acest an al Grand Prix la Cannes, înseamnă şi recuperarea acelei inspiraţii creatoare care l-a consacrat pe Farhadi printre marii autori de cinema contemporani.

Ar fi mai multe explicaţii, însă mi se pare că una foarte importantă e că tipul de scenarii cu care lucrează el capătă o semnificaţie mult mai mare în Iran.

Ce înseamnă asta?

Sigur, Farhadi nu face filme explicit politice ca Jafar Panahi sau Mohammad Rasoulof, doi regizori şicanaţi de regimul din ţara lor. Însă dramele cărora le cad victime personajele sale au printre cauze principale şi modelul de societate din Iran (bineînţeles, care vine în completarea slăbiciunilor omeneşti universale).

Să ne amintim de „A Separation”, capodopera şi cel mai cunoscut titlu al său – tot iadul acelui cuplu care vrea să divorţeze e amplificat şi de un hăţiş legislativ care e rezultatul unei înţelegeri conservatoare a moralei publice, impusă de un regim în care religia are o mare influenţă. Aceste lucruri nu se spun direct, dar se simt în fiecare din naraţiunile imaginate de Farhadi – sunt substratul lor de idei.

O premisă asemănătoare întâlnim şi în „A Hero”, unde avem un protagonist aflat la închisoare din cauză că nu poate achita o datorie faţă de o rudă a fostei soţii, care i-a plătit un împrumut pe care îl luase de la un cămătar şi pe care l-a pierdut într-o afacere dubioasă.

Aflat într-o permisie de două zile, Rahim încearcă să îşi achite cel puţin o parte din datorie, pentru a-şi spăla ruşinea şi pentru a fi eliberat, numai că o faptă ambiguă pe care ajunge să o facă alături de iubita sa secretă declanşează un lanţ de întâmplări ameţitoare care îl aruncă pe eroul lor de la extaz la agonie şi atrage în vertij o mulţime de alte persoane.

Cert e fiecare participant la acest carusel de neoprit, fie el persoană individuală sau reprezentant al unei instituţii, se luptă pentru o cât mai bună imagine publică şi pentru câştigarea respectului celorlalţi, după ce s-a dovedit că şi cele mai onorabile scopuri pot avea efecte nefericite, uneori chiar dramatice.

De altfel, extraordinară la cinema-ul lui Farhadi (de la care s-au inspirat şi alţi regizori iranieni) e ideea că fiecare gest al nostru, oricât de mărunt şi de onest, poate deveni în orice moment scânteia care aprinde focul ce mistuie rapid conştiinţe şi înveninează relaţiile dintre oameni.

Poate că suntem în esenţă buni, dar ne pricepem să ne facem vieţile un calvar, cu cele mai bune intenţii.

„A Hero” a avut premiera în România la Les Films de Cannes a Bucarest şi va fi distribuit în cinematografe de Independenţa Film.

04
/10
/22

Clasicul film "Manasse" (1925), de Jean Mihail, poate fi redescoperit acum în versiune restaurată 4k, ceea ce înseamnă că imaginea are un aspect cât mai apropiat de cel al peliculei originale. Filmul poate fi văzut la Cinemateca Eforie.

27
/09
/22

O nouă generație de cineaști scandinavi face valuri, păşind pe urmele lui Ingmar Bergman, Lars von Trier și a mișcării Dogma. În acest an, trei regizori complet diferiţi, dar cu viziuni la fel de puternice, au participat în competiția de la Cannes.

26
/09
/22

Cea de-a VIII-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc în 23 septembrie 2022, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, inițiator al acestei competiții prin care elevii sunt recompensați pentru creațiile lor literare.

23
/09
/22

Javier Bardem, unul dintre cei mai cunoscuți actori ai momentului, câștigător al premiilor Oscar, Globul de Aur, Goya și Bafta, revine pe marile ecrane din România în rolul principal din “Cel mai Tare Șef”, cea mai nouă comedie a multi-premiatului regizor spaniol Fernando Leon de Aranoa. Filmul intră în cinematografele din țară pe 4 noiembrie.

22
/09
/22

Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va putea fi văzut de vineri, 23 septembrie, în cinematografele din București (Cinema Elvire Popesco, Cinema Eforie, Cinema Muzeul Țăranului, Union), Arad (Cinema Arta), Bistrița (Cinema Dacia), Cluj (Cinema Arta, Cinema Victoria), Iași (Cinema Ateneu), Timișoara (Cinema Timiș), însă urmează să fie programat și la Brașov, Bârlad și Sibiu.

21
/09
/22

„Garantat 100%” începe noul sezon cu o ediţie eveniment. Hiromi Uehara, una dintre cele mai mari compozitoare şi pianiste de jazz ale momentului, este invitata lui Cătălin Ştefănescu în prima ediţie a noului sezon „Garantat 100%”. Urmărim ediţia pe 25 septembrie, ora 19.00, la TVR 1.

21
/09
/22

În luna octombrie, la History Channel puteți urmări un documentar despre aurul dacilor, un nou sezon din emisiunea „Așii amanetului”, un film despre viciile pe care le împărtășim și o istorie a armelor.