„First Man”. Ambiție ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/first-man-ambitie-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM După succesul uriaş cu „La La Land”, tânărul regizor american Damien Chazelle (33 de ani) revine cu un film mai puţin exuberant dar mai matur, „First Man” („Primul om pe Lună”), în care Ryan Gosling îl joacă pe celebrul astronaut Neil Armstrong.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 octombrie 2018

După 10 minute de trailere la cele mai stupide filme pe care le vor lansa studiourile hollywoodiene în mall-urile din lumea întreagă în perioada următoare, „First Man” (2018), cu al său stil vizual și narativ relativ sobru, a venit ca o salvare.

Iar proiecția a fost ca una privată – singur într-o sală medie de multiplex.

Pare că nu e greu să te faci remarcat la Hollywood ca meseriaș într-ale regiei: nivelul la care au ajuns producțiile de duzină ale marilor case de producție este într-atât de jos, încât orice film cu o minimă ambiție artistică poate trece drept capodoperă.

Asta nu înseamnă că acest al patrulea lungmetraj al lui Damien Chazelle este un mare film. „First Man” confirmă, în primul rând, talentul cert al acestui nou star din lumea restrânsă a regizorilor cu ambiții de autor de la Hollywood.

Altfel, structura sa dramaturgică este una cât se poate de previzibilă pentru un biopic. Ca în manualul de scenaristică, planul profesional se îmbină neapărat cu cel personal, pentru o mai ușoară atragere a publicului în povestea primului om care a călcat pe Lună, urmărit în momente esențiale pe parcursul a aproape 10 ani, totul culminând cu aselenizarea.

La acest capitol, tot ce trebuia bifat este bifat, și în special în ce privește psihologia protagonistului: traseul personajului Neil Armstrong de la un simplu pilot la un cosmonaut intrat în legendă se explică și prin încercarea de a depăși trauma morții fetiței sale, a cărei imagine îi revine mereu în minte, chiar şi în episodul glorios al mersului pe Lună.

Iar montajul alternează momentele, mai ofertante, când Neil Armstrong se pregătește pentru misiunea NASA care va intra în istorie cu momentele, mai convenționale, din sânul familiei, redate inclusiv prin câteva flashbackuri.

Deși Ryan Gosling construiește un personaj cu emoții destul de greu de pătruns, filmul nu scapă tentației de a oferi motivații  psihologice la fiecare pas, în timp ce camera de filmat se ține mereu aproape de chipurile personajelor, pentru a le înregistra și cea mai mică reacție.

Energia filmului vine și din această tensiune care apare între cadrele strânse și respirația largă a scenelor din spațiu.

Narațiunea are totuși o binevenită reținere (în ciuda unor secvențe stridente), și aici se vede amprenta lui Josh Singer, cel care a contribuit la scenariile și pentru „Spotlight” (2015), de Tom McCarthy, și „The Post” (2017), de Steven Spielberg.

Și stilistic „First Man” etalează o austeritate lăudabilă, deși în convenția unui film, totuși, mainstream, din lunga tradiție a biografiilor de personalități care au scris istoria Americii.

La fel ca în precedentele sale două titluri, „Whiplash” și „La La Land”, Damien Chazelle își demonstrează și aici plăcerea de a insista pe momente menite a arăta ambiția și eforturile, inclusiv fizice, ale protagonistului, precum și specificul pasiunii sale – zborurile spaţiale, cu toată tehnologia încă nefinisată pe care o presupuneau acestea.

De aici și atenția pe detaliile ascensiunii lui Neil Armstrog, de la primele zboruri și pregătirile pentru misiunea Apolo 11 și până la aterizarea pe Lună, redată într-o maiestuoasă secvență încărcată deopotrivă de mister și emoție, demne de acest moment ajuns în conștiința întregii lumi.

„First Man” („Primul om pe Lună”) a intrat în cinematografe la 12 octombrie, fiind distribuit de Ro Image 2000.

31
/10
/15

Filmul ”Usturoi”, producția independentă filmată în întregime în Transilvania, a fost difuzat în această săptămână la penitenciarul de maximă siguranță din Aiud, în cadrul unei proiecții speciale, la invitația serviciului de Educație și Asistență Psihosocială din instituție.

31
/10
/15

După o săptămână cu săli pline, peste 30 de premiere, invitați speciali, dezbateri și multe alte evenimente, Les Films de Cannes à Bucarest le oferă iubitorilor de cinema un weekend cu proiecții suplimentare, la Cinema Studio și Cinema Elvire Popesco.

31
/10
/15

„Scriem pentru a împărtăşi cu ceilalţi dacă ne-a plăcut un film. Scriem pentru a încerca să înţelegem filmul. Trebuie să căutăm adevărul obiectiv al filmului. Criticul este cel care încearcă să se înşele mai rar decât ceilalţi. Meseria de critic este una solitară” – criticul de film Pascal Mérigeau.

31
/10
/15

În acest weekend, Paramount Channel oferă recompense speciale fanilor genului horror. Sâmbătă și duminică, telespectatorii români vor intra în atmosfera specifică de Halloween cu ajutorul filmelor The Haunting (31 Octombrie, 23:00), Friday, the 13th IV (1 Noiembrie, 1:10), Friday the 13th VII (1 Noiembrie, 03:00), Case 39 (1 Noiembrie, 23:00), The Ring (2 Noiembrie, 01:10), Friday the 13th VIII (2 Noiembrie, 03:20).

30
/10
/15

CRONICĂ DE FILM E greu de spus care au fost intenţiile reale ale lui Jacques Audiard cu „Dheepan” (2015), un film minor în cariera sa, dar care i-a adus totuşi un Palme d’or (fără strălucire şi glorie) la Festivalul de la Cannes.

30
/10
/15

În perioada 6-8 noiembrie, la Cinemateca Union, va avea loc prima ediție a Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF), un eveniment dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi din întreaga lume. Festivalul va propune publicului familiarizarea cu diversitatea formelor de dans și a abordărilor cinematografice contemporane.

30
/10
/15

„Prima călătorie aleasă de mine nu poate fi decât drumul spre mare. Spre Marea Neagră. Bucureşti – Constanţa – Mangalia. Un drum făcut de atâtea ori, cu drag şi emoţie, un drum încărcat de amintirea părinţilor mei, a concediilor făcute cu ei. Amintire a întâmplărilor din vacanţe, a întâmplărilor din tren, a oamenilor întâlniţi, a observaţiilor de tot felul” – Marina Constantinescu. Îndrăgita realizatoare tv porneşte călătoria spre mare sâmbătă, 31 octombrie, în cel de-al treilea episod al seriei Gări de poveste. Ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+

29
/10
/15

Începând de vineri (30 octombrie 2015) filmul care a câştigat anu acesta premiul Palme d’Or, la Cannes, poate fi văzut în cinematografele din România. Jacques Audiard, regizorul lui Dheepan, este unul dintre cei mai aclamați cineaști ai momentului. Notorietatea internațională a venit odată cu filmul Un profet, câștigător al Marelui Premiu la Cannes 2009.

28
/10
/15

Intitulat „Magia muzicii de film“, concertul extraordinar cu Ruxandra Maria Urdăreanu (soprană) şi Dan Stoenescu (pian) va avea loc joi, 29 octombrie 2015, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale (intrarea prin Calea Victoriei nr.88).

27
/10
/15

„Se întâmplă lucruri curioase de pe urma filmului… O doamnă în vârstă a venit după un spectacol în culise şi mi-a sărutat mâna, vă daţi seama?, şi eu eram o puştoaică de 26-27 de ani... Primeam buchete de flori, de nu puteam să le cuprind cu braţele şi nu aveam unde să le pun în autocarul cu care circulam. Ţin minte că o florăreasă a luat toate florile din găleată şi mi le-a pus în braţe… Am trăit momente interesante, care ar fi putut fi periculoase pentru mintea şi sufletul meu. Noroc că eu sunt o persoană echilibrată şi nu mi-a luat Dumnezeu minţile, pentru că putea să mi se urce la cap, dar am menţinut balanţa.” - Teodora Mareş. Frumoasa noastră actriţă împlineşte astăzi 53 de ani.

26
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Assassin”, noul şi aşteptatul film al regizorului taiwanez Hou Hsiao-Hsien, este o capodoperă a contrapunctului, prin îmbinarea armonioasă a două extreme: contemplarea la care îndeamnă cadrele lungi şi viteza excepţională din scenele de luptă minuţios coregrafiate.

26
/10
/15

A XIX-a ediție a Festivalului de Film Francez se desfășoară în perioada 26 octombrie - 8 noiembrie în opt orașe din țară, incluzând o săptămână inedită în colaborare cu publicația Cahiers du Cinema - celebră revistă de critică de film. Festivalul va fi deschis în București și Brașov pe 30 octombrie, în Timișoara, Iași și Cluj-Napoca — pe 29 octombrie, în Sibiu — pe 28 octombrie și în Constanța — pe 26 octombrie. În Buzău, Festivalul Filmului Francez se desfășoară pe 6 și 7 noiembrie.