Folia, Shakespeare & Co. Gigi Căciuleanu aduce nebunia dansului la Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/folia-shakespeare-co-gigi-caciuleanu-aduce-nebunia-dansului-la-metropolis/

Pe 23 şi pe 24 aprilie, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis se joacă, în avanpremieră, cel mai nou spectacol al coregrafului Gigi Căciuleanu, „Folia, Shakespeare & Co”.

Un articol de Adina Scorţescu|16 aprilie 2014

Folia, Shakespeare & Co“ este produs de Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Metropolis şi cu Televiziunea Română. Spectacolul va face parte dintr-un turneu naţional şi internaţional fără precedent, pe care „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company“ îl va susţine în această toamnă.

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, a spus – în cadrul conferinței de presă care a avut loc astăzi la Teatrul Metropolis – de ce îl susține pe Gigi Găciuleanu: „Sunt puţini români recunoscuți în lume, care reprezintă patrimoniul național. N-aș vrea să spun vorbe mari, dar m-a impresionat foarte tare când, acum patru sau cinci ani, a venit în România un japonez, un actor de kabuki. Se numea Nakamura Kanzaburo al XVIII-lea și era considerat patrimoniul național al Japoniei. Pentru ambasadorii de la vremea aceea, prezența lui în România era mai importantă decât cea a primului ministru.

Îmi aduc aminte că Ion Caramitru a zis: «un actor, considerat patrimoniu național… și trăiește!» Eu cred că trebuie să descoperim acești oameni care reprezintă patrimoniul național. Iar, pentru România, arta și artiștii săi sunt un patrimoniu național.”

gigi caciuleanu

Imagine de la conferinţa de presă de la Teatrul Metropolis. În fotografie, George Ivaşcu, directorul teatrului, Gilda Lazăr (JTI România) şi coregraful Gigi Căciuleanu

George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis, a spus că artiștii implicați în acest proiect vor crea un moment istoric, cel puțin pentru Teatrul Metropolis, pentru că este primul spectacol de acest gen care are loc aici: „Cum spunea Petre Țuțea, nu se poate face o găleată de iaurt fără o lingură de cheag. Iată, cheagul este Gigi Căciuleanu, un imens artist, care cred că ne-a învățat pe toți ce înseamnă iubirea. Cu siguranţă că este o mare şi o foarte frumoasă prietenie care se va lega de acum încolo“, a continuat George Ivaşcu.

Folia + Shakespeare + Compania

Gigi Căciuleanu a măturisit că îi este teamă atunci când începe un nou proiect: „Mi-e foarte frică. Întotdeauna, unui artist îi e frică de sine însuși. Nu vorbesc de tracul intrării în scenă, ci de frica de a nu da greș și – în același timp -, de frica de a nu fi destul de obraznic.” Apoi a vorbit despre cum s-a născut titlul spectacolului:

Folia „Această folie pornește de la o frază muzicală de câteva note, care a trăit câteva secole. Ce folie e asta, să dureze atâta vreme, să inspire atâția artiști? E și un dans «folia»; nu știu cum s-o fi dansând, n-am văzut un video de pe atunci”, a glumit coregraful.

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0465

Gigi Căciuleanu, în timpul unei repetiţii de la spectacolul „Folia“, pe scena Teatrului Metropolis. Foto: Simion Buia

Shakespeare „Vă spun de la început, să nu vă așteptați să vedeți un Shakespeare! El e acel cheag care face să existe găleata cu iaurt. La acest Shakespeare, al Foliei, mă gândesc de foarte multă vreme, de când dansam bufonul în Lacul Lebedelor, la Opera din București. Era primul meu rol academic, eu fiind în contre-emploi total. Sunt înalt, de obicei bufonii sunt micuți… plus căciula… vă dați seama; dar m-am descurcat.

În acest rol am pus tot felul de bagaje și mi-am construit rolul în aşa fel încât eram peste tot, eram ca un drac: eram la picioarele reginei, sub fustele ei, în capul prințesei Odette/Odile, eram peste tot. Am fost chemat la conducere și mi s-a spus:«Tovarășe Căciuleanu, va depășiți rolul”. Am zis «Da, mai bine să-l depășesc eu, decât să mă depășească el pe mine.” Am fost obraznic atunci, dar am fost bufon.

Atunci când s-au trimis nişte rachete în cosmos, pentru extratereştri, s-a pus o plăcuţă micuţă – ca un desen pentru copii – unde erau esenţele tuturor informaţiilor despre umanitate. Aşa mi se par aceste replici din Shakespeare.

Ce înseamnă un bufon? Înseamnă ce suntem noi. Cred că un balerin, o balerină, un dansator este cel mai mare bufon, pentru că îşi prezintă cocoașa publicului. Aia pe care ești ciomăgit. Aia care, dacă nu faci cum trebuie, te lasă flămând sau te dă afară. Acolo, totul e pe muchie de cuțit.

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0409

Gigi Căciuleanu, în mijlocul echipei sale de DansActori. Foto: Simion Buia

Această muchie de cuțit m-a inspirat atunci când m-am gândit la Shakespeare şi când l-am recitit. E un coșmar total recitirea lui Shakespeare! I-am încurcat pe toți, nu mai știam cine din ce piesă este, dar mi-am dat seama că era o constantă pe undeva – el spunea în fraze foarte scurte niște adevăruri foarte mari. Deodată. Oricare dintre frazele alea aș lua, ne reprezintă pe noi, pe ăștia care suntem pe scenă, în șubrezenia noastră corporală, în nebunia noastră a minții, în fața unui public care nu ne judecă, dar care ne observă.

& Co „E o companie de individualități, fiecare cu un parcurs foarte frumos. I-am studiat pe toți, și de departe, și de aproape, si de pe Facebook. (râde) Am făcut niște castinguri, m-am uitat cum le sclipesc ochii şi dacă îi interesează o anume nebunie“.

Coregraful Gigi Căciuleanu reuşeşte prin această montare să îl readucă pe William Shakespeare în actualitate, chiar la 450 de ani de la naşterea marelui dramaturg.

Gigi Căciuleanu la Metropolis \ Video: Simion Buia pentru Ziarul Metropolis / Academia de Fotografie

INFO

Folia, Shakespeare & Co

regia și coregrafia: Gigi Căciuleanu

scenografia: Corina Grămoșteanu

Muzica: Paul Ilea

DansActori: Ramona Bărbulescu, Richard Bovnoczki, Rasmina Călbăjos, Alexandru-Mircea Călin, Paul Cimpoieru, Relu Dobrin, Lari Cosmin Georgescu, Lucile Julaud, Ștefan Lupu, Ioana Macarie, Ioana Marchidan, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Cristian Osolos, Arcadie Rusu, Diana Spiridon, Vanda Ștefănescu

Foto de la repetiţiile spectacolului „Folia“ – Simion Buia (www.actoriisifotograful.ro) pentru Ziarul Metropolis

14
/02
/17

Pe 17 februarie, de la ora 20.00, la Sala Atelier din Matei Voievod 75-77 se joacă ''Medeea'', un spectacol scris și regizat de Andreea Iacomiță. Este cea mai nouă producție a Laboratorului de creație inițiat de Iaco și echipa sa de tineri actori. Vă invităm să o descoperiți pe Andreea Iacomiță în interviul următor.

14
/02
/17

MEMORIA CULTURALĂ „Sînt actor, deci liber de a fi oricînd adolescent“, mărturisea Grigore Vasiliu Birlic, într-o scrisoare adresată teatrului şi publicului. „Cei trei pereţi între care ne mişcăm sînt din carton vopsit, dar simbolizează adevărul, binele şi frumosul. Iar voi — onorat şi iubit public — consideraţi-vă invitaţi la cel mai nobil banchet: totul s-a făcut pentru voi, prin voi“. Ziarul Metropolis vă prezintă un text emoţionant, publicat de marele actor, acum 60 de ani, în revista Teatrul.

14
/02
/17

A interpretat într-un mod cu totul original personaje aflate la granița dintre tragic și comic. A rămas în memoria cinefililor prin rolurile jucate în cele peste 50 de filme și a fost, de asemenea, un excepțional pedagog, printre studenții săi numărându-se Horațiu Mălăele, Mariana Mihuț, Valeria Seciu (cea care avea să-i devină soție), Dan Condurache și Maria Ploae. 

13
/02
/17

INIȚIATIVĂ Teatrul Metropolis, condus de George Ivaşcu, propune, la zece ani de la înfiinţare, un spectacol aniversar, în care vor juca zece actori de până în 30 de ani, selectaţi de maeştri ai scenei româneşti de astăzi în cadrul Galei Metropolis 10 ani, eveniment care a avut loc pe 14 decembrie 2016.

13
/02
/17

Expoziția solo „Contagiune”, de Dumitru Gorzo, va avea vernisajul în data de 14 februarie, deschizând Programul Expozițional 2017 de la ARCUB.

13
/02
/17

"La La Land" a ieșit triumfător duminică seara la cea de a 70-a ediție a premiilor Academiei britanice de film, primind nu mai puțin de cinci trofee din cele 11 la care a fost nominalizat. Musicalul american a primit premiile BAFTA pentru cel mai bun film, cea mai bună regie, cea mai bună actriță în rol principal, cea mai bună coloană sonoră și cea mai bună imagine.

13
/02
/17

Cântăreaţa britanică Adele a câştigat cinci trofee cea de-a 59-a ediţie a galei premiilor Grammy, la categoriile cel mai bun album al anului, cel mai bun cântec al anului, înregistrarea anului, cel mai bun album pop şi cea mai bună interpretare pop. David Bowie a fost premiat postum, pentru ”Blackstar”, cu un trofeu Grammy.

13
/02
/17

Deschiderea ediției din acest an a Carnavalului de la Veneția (11-28 februarie) a fost marcată de un show acvatic spectaculos, la care au participat, ca în fiecare an, numeroși vizitatori. Show-ul inaugural, pus în scenă pe Canalul Cannaregio, a celebrat sâmbătă seara temele frumuseții, mării și vanității, printr-o paradă a creaturilor marine.

13
/02
/17

În urmă cu un secol și jumătate, într-o zi de 13 februarie (1867), Johann Strauss (fiul) prezenta în premieră, la Viena, "Dunărea Albastră", valsul care va deveni una dintre cele mai populare piese muzicale ale repertoriului classic. Cu ocazia jubileului de 150 de ani, muzeul Dinastiei Strauss găzduiește o expoziție care prezintă contextul istoric în care s-a născut valsul vienez.

13
/02
/17

Majoritatea românilor (regizori, producători, actori, selecționeri de festival) veniți la Festivalul de Film de la Berlin au participat, duminică seara, la un protest pe covorul roșu, obținut prin amabilitatea organizatorilor festivalului, care le-a acordat un minut înaintea ultimei proiecții din palatul festivalului. Protestul a fost transmis live pe site-ul oficial al festivalului (berlinale.de).

11
/02
/17

Zeci de persoane, prieteni, admiratori, colegi, studenți și oameni simpli i-au adus un ultim omagiu regizorului Radu Gabrea, sâmbătă, la Teatrul Nottara. Sicriul cu trupul neînsuflețit al artistului a părăsit Teatrul Nottara la ora 16,30, în aplauzele celor care au dorit să-și ia adio de la cel pe care l-au iubit și admirat. Radu Gabrea a murit joi la vârsta de 79 de ani.

11
/02
/17

"Bine v-am regăsit ca să vă spun rămas bun! (...) Resursele mele de luptă cu inerţia, cu rutina, cu rugina, cu vârsta, cu plictisul, cu faptul că nu reuşesc să interacţionez cu dumneavoastră, toate acestea m-au determinat să mă retrag. (…) Sunt prea bătrân, sunt depăşit pentru uriaşele dumneavoastră aşteptări (…)” - Dan C. Mihailescu. Cunoscutul critic literar a renunțat la "Cartea de la ora 5", acesta făcând anunțul în ultima apariţie online a proiectului.

10
/02
/17

Un veritabil templu al operei, Teatro alla Scala are o tradiție de peste 300 de ani și reputația unui spațiu muzical magic, în care orice muzician își dorește să ajungă măcar o dată în carieră și fiecare iubitor de operă visează să vadă măcar un spectacol.

10
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. „Secvențe” (1982), de Alexandru Tatos, un film unic în cinematografia română. Un film polemic. Un sclipitor manifest cinematografic, deopotrivă intelectualist și emoționant. O capodoperă.