Fragmente din viaţa unei familii de romi
https://www.ziarulmetropolis.ro/fragmente-din-viata-unei-familii-de-romi/

CRONICĂ DE FILM „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“, noul film al premiatului regizor bosniac Danis Tanović, este o încercare ambiţioasă şi parţial reuşită de anulare a graniţelor dintre documentar şi ficţiune. Îndrăzneală suficientă pentru a-l face recomandabil, însă nu şi memorabil.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 august 2013

CRONICĂ DE FILM „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“, noul film al premiatului regizor bosniac Danis Tanović, este în primul rând o încercare ambiţioasă şi parţial reuşită de anulare a graniţelor dintre documentar şi ficţiune. Îndrăzneală suficientă pentru a-l face recomandabil, însă nu şi memorabil.

Lungmetrajul este relatarea lipsită de artificii a unei întâmplări banale, dar cu încărcătură dramatică, prin care trece o familie săracă de romi din Bosnia-Herţegovina: un bărbat, culegător de fier vechi şi tată a două fetiţe, este nevoit să-şi ducă soţia la spital, deoarece noua sarcină a femeii este în pericol din cauza unor complicaţii. Problema este că Senada nu are asigurare, iar Nazif nu câştigă suficienţi bani pentru a putea plăti serviciile medicale.

Tanovic optează pentru un stil observaţional, arid, nepretenţios. Fără să „comenteze“, camera de filmat urmăreşte câteva momente din viaţa dificilă a protagoniştilor: tatăl distruge o maşină uzată pentru a o duce la fier vechi, mama găteşte şi se ocupă de fete, familia se deplasează la spital.

Fapte simple, de rutină, abordate printr-o docuficţiune lucidă, fără emfază sau pretenţia unei implicări emoţionale puternice. Tanović renunţă la muzică şi foloseşte o imagine căutat neîngrijită, pentru a amplifica senzaţia de veridicitate, de realitate nudă pe care se presupune că o trăiesc multe familii de romi de prin această parte a Europei.

Premii importante la Berlin

Pentru un plus de autenticitate, cineastul bosniac foloseşte actori neprofesionişti, romi obişnuiţi, puşi să-şi „joace“ propria existenţă. Aparenta artificialitate a dialogurilor şi a „interpretărilor“ actoriceşti serveşte intenţiei de deficţionalizare şi de deteatralizare. De evitare a oricărei contrafaceri. Nazif Mujic, în rolul bărbatului, a câştigat de altfel premiul pentru cel mai bun actor la Berlinala din acest an, unde filmul a mai obţinut şi Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului.

Chiar dacă, aşa cum însuşi a mărturisit, reconstruieşte fapte reale, Tanović păstrează totuşi o structură dramatică clasică, în care protagoniştii trebuie să depăşească un obstacol ce reprezintă punctul culminant al filmului. În ciuda dorinţei declarate de a atrage atenţia asupra discriminărilor la care sunt supuşi romii, filmul nu are suficientă forţă pentru a se impune (aşa cum o face un alt lungmetraj cu o temă similară, „Doar vântul“, realizat în 2012 de ungurul Benedek Fliegauf).

Asta poate şi pentru că stilul observaţional menţionat este pus, până la final, în slujba unei direcţii cu un uşor iz tezist, de automatism demonstrativ, care limitează substanţial libertatea de interpretare a spectatorului.

După ce a fost prezentat la Festivalul Internaţional de Film Transilvania ( TIFF), „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“ intră de vineri în cinematografe, fiind distribuit de Transilvania Film.

INFO

„Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“ (Bosnia-Herţegovina, 2013)

Regia: Danis Tanović

Cu: Nazif Mujic, Senada Alimanovic

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.