Francofonia – cum a încăput Luvrul în 37 de camioane
https://www.ziarulmetropolis.ro/francofonia-cum-a-incaput-luvrul-in-37-de-camioane/

Francofonia, cel mai recent film al regizorului rus Alexander Sokurov, intră de vineri, 22 iulie, în cinematografe din Bucureşti, Cluj, Constanţa, Timişoara, Braşov, Piteşti, Oradea, Târgu Mureş, Bârlad, Focşani, Odobeşti, Adjud şi Gura Humorului. Filmul poate fi văzut în avanpremieră în această seară, la Cinema Elvira Popescu din Capitală, de la 20.30.

Un articol de Petre Ivan|21 iulie 2016

Francofonia vorbește despre soarta operelor de artă din Muzeul Luvru în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când Franța era sub ocupație nazistă.

Filmul are în centru coaliția improbabilă dintre directorul Muzeului Luvru, Jacques Jaujard, și Franziskus Wolff-Metternich, ofițerul nazist din fruntea serviciului Kundstschutz (prezervarea artei). Acesta l-a ajutat pe Jaujard să tergiverseze cererile Führerului, păstrând astfel secretul ascunzătorilor operelor de artă, care fuseseră evacuate din Luvru cu aproape un an înainte.

Dacă nu ar fi făcut asta, cel mai probabil, operele de artă din Luvru ar fi ajuns în colecțiile private ale lui Adolf Hitler, așa cum s-a întâmplat cu restul capturilor de război. „Dacă vorbim despre artă, nu putem să nu vorbim și despre istorie”, spune Sokurov.

Cu un an înainte ca armata germană să ajungă în Paris, în 1939, Jacques Jaujard a demarat golirea Luvrului.

Sub supervizarea sa, depozitate cu grijă în sute de cufere și cutii, sculpturi, artă decorativă și 3690 de tablouri au pornit la drum spre castelele din regiunea Vichy.

Călătoria a fost un coșmar logistic al asamblării și așezării obiectelor în cele 37 de camioane, parte din ele fiind mașini pentru decoruri de teatru împrumutate de la Comedia Franceză, singurele îndeajuns de încăpătoare pentru pânzele mari.

Centrul atenției tuturor a fost celebra Mona Lisa. Pictura lui Leonardo da Vinci a fost scoasă din Luvru în mijlocul nopții și urcată într-un camion împreună cu un curator. Ușile camionului au fost sigilate pentru a asigura o temperatură stabilă.

Ajunși la destinație, în castelul D’Amboise, prima dintre cele cinci locații care o vor găzdui pe timpul ocupației naziste, s-a constatat că Mona Lisa era bine, omul însă leșinase din lipsă de aer, potrivit relatărilor din presa vremii.

A fost doar una dintre victimele făcute de „Madame Lisa”, așa cum o alinta Napoleon, care a ținut pictura timp de patru ani pe peretele dormitorului său, doar pentru el. Mona Lisa este singurul tablou din Luvru cu propria căsuță poștală pentru miile de scrisori de dragoste pe care le primește.

În 1911, când tabloul a dispărut de pe peretele muzeului, „întreg Parisul a intrat în doliu. Mii de oameni s-au încolonat în fața pătratului gol de pe perete, au lăsat flori și bilețele”, scrie The New York Times.

Parisul, orașul muzeelor, capitala culturală a vechii lumi. Ce s-ar fi ales din noi dacă Parisul ar fi fost bombardat în cel de-al Doilea Război Mondial? Ceva ireparabil, ștergerea istoriei. – Alexander Sokurov, regizorul filmului Francofonia

Sokurov este autorul unor filme precum Faust, premiat cu Leul de Aur la Veneția în 2011, Alexandra (2007), The Sun (2004), Father and Son (2003) sau Mother and Son (1997), toate selecționate și premiate în marile festivaluri.

Foto: Francofonia – cinemagia

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.