„Francofonia” lui Alexander Sokurov, din 22 iulie la cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/francofonia-lui-alexander-sokurov-din-22-iulie-la-cinema/

Din 22 iulie, Transilvania Film aduce pe marile ecrane din România Francofonia, cel mai recent film al renumitului regizor rus Alexander Sokurov. Câştigător al Premiului Fedeora pentru Cel mai bun film european la Festivalul de la Veneţia şi proiectat la Toronto, San Sebastian, Londra, Salonic sau Göteborg, Francofonia explorează un episod controversat din timpul celui de-al doilea război mondial: soarta operelor de artă din Muzeul Luvru, în timpul ocupaţiei naziste.

Un articol de Petre Ivan|1 iulie 2016

„Ce ar fi Parisul fără Luvru sau Rusia fără Ermitaj, aceste repere naționale de necontestat? Hai să ne imaginăm o arcă pe ocean, plină cu oameni și mari lucrări de artă – cărți, picturi, muzică, sculpturi, și mai multe cărți, înregistrări și altele. La un moment dat, fundul arcei începe să cedeze sub presiunea unei crăpături. Ce salvezi atunci? Oamenii sau mărturiile mute, dar de neînlocuit, ale trecutului? Francofonia este un recviem pentru ceea ce a pierit, un imn adresat spiritului și curajului uman și a ceea ce ne unește”, spune autorul filmului-cult Arca rusească/ The Russian Ark, binecunoscutul tur de forță prin Muzeul Ermitaj din Sankt Petersburg, filmat dintr-un singur plan secvență, cu 2000 de actori și trei orchestre.

Criticii spun că, odată cu Arca rusească,  Sokurov a dat startul filmelor cu și despre mari muzee.

În 1938, în preajma celui de-al doilea război mondial, pentru a evita consecințele catastrofale ale primei deflagrații, care a provocat distrugerea a numeroase opere de artă valoroase, tablourile și obiectele din Muzeul Luvru sunt trimise pe ascuns în castele din țară, pentru a fi protejate de bombe, dar și de regimul nazist, care intenționa să confiște o parte dintre ele.

Combinând imagini de arhivă și secvențe filmate, Francofonia spune povestea a doi oameni remarcabili: directorul Muzeului Luvru, Jacques Jaujard, și contele Franziskus Wolff-Metternich, ofițer al celui de-al Treilea Reich. Mai întâi inamici, apoi aliați, cei doi devin motorul din spatele protejării Luvrului în mijlocul unuia dintre cele mai sângeroase conflicte din istorie.

Francofonia explorează relația dintre artă și putere, folosind Luvrul ca exemplu viu al civilizației și al modului în care arta ne influențează.

Cineastul rus Alexander Sokurov are darul, poate de neegalat printre colegii de breaslă internaționali, de a transforma frământarea intelectuală în imagini spectaculoase. – The New York Times.

Rolurile celor doi oameni-cheie din istoria Luvrului sunt preluate de Louis-Do de Lencquesaing și Benjamin Utzerath, în timp ce Vincent Nemeth apare în rolul lui Napoléon Bonaparte.

Alexander Sokurov s-a născut în 1951, în Podorvikha, Rusia, a absolvit un master în istorie la Universitatea Gorky și unul în regie la Institutul Cinematografic de Stat din Moscova, unde s-a împrietenit cu Andrei Tarkovski și a fost influențat de opera acestuia.

Filmul lui de licență, The Lonely Voice of Man, o adaptare după Platonov, finalizat în anul 1978, a fost interzis de regimul sovietic până în 1987, când a primit Leopardul de Bronz la Festivalul de la Locarno. Cu Faust, regizorul a câștigat Leul de Aur la Veneția în 2011, iar filme ca Alexandra (2007), The Sun (2004), Father and Son (2003) sau Mother and Son (1997) i-au adus selecții și premii în marile festivaluri și notorietate pe plan internațional.

“Am fost extrem de fericit când a apărut oportunitatea de a filma în Luvru. E minunat că administrația muzeului a răspuns cu atât de mult entuziasm propunerii noastre.” Regizorul mărturisește că visul lui este să facă o serie de filme cu muzee : Ermitaj, Prado, Muzeul Britanic, și vorbește despre comunitatea muzeelor ca cea mai stabilă din lumea culturală.

Ce am fi noi dacă nu ar exista muzee ? Cum am fi fără posibilitatea de a cunoaște această grandioasă, magnifică cultură care a existat în trecut ? – Alexander Sokurov

Francofonia este o co-producție Franța-Germania-Olanda. Filmul va fi distribuit în cinematografele din România, din 22 iulie, de Transilvania Film.

Francofonia1 Francofonia2 Francofonia4 Francofonia5 Francofonia6 Francofonia7

Foto: Francofonia – facebook.com/TransilvaniaFilm

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.