Gianina Carbunariu în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/gianina-carbunariu-in-selectia-oficiala-a-festivalului-de-la-avignon/

Regizoarea română Gianina Cărbunariu conturează implacabil imaginea României din prezent, între respingerea romilor, individualismul încrâncenat şi corupţia din ţară, în spectacolul „Solitaritate”, care este prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon (Franţa).

Un articol de Petre Ivan|21 iulie 2014

De asemenea, o expoziţie creată de Dan Perjovschi însoţeşte spectacolul „Solitaritate”, regizat de Gianina Carbunariu, care reprezintă România în selecţia oficială a celei de-a 68-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Avignon, care a debutat pe 4 iulie şi se va încheia pe 27 iulie, relatează AFP.

Cele opt reprezentaţii ale spectacolului creat de Gianina Cărbunariu la invitaţia Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu au început sâmbătă şi vor avea loc până marţi, dar vor continua şi de joi până duminică, începând cu ora 15.00, la Gymnase du lycée Mistral. Preţul unui bilet variază între 10 şi 23 de euro. Spectacolul este prezentat în limba română, cu traducere în engleză şi franceză.

Piesa este împărţită în cinci tablouri acide, toate plecând de la fapte reale, scrie AFP. Unul dintre tablouri spune povestea primarului din oraşul Baia Mare, situat în nord-vestul României, care a construit un zid între comunitatea romă şi restul oraşului, ceea ce l-a ajutat să câştige alegerile locale cu peste 80% din voturi.

Gianina Cărbunariu, în vârstă de 36 de ani, se inspiră din realitate pentru a scrie piesele sale. „Eu mă documentez şi fac interviuri, iar textul rezultă din aceste interviuri şi munca pe scenă”, a explicat regizoarea.

În România, unde piesa a fost creată în iunie 2013, primirea a fost „călduroasă”, în ciuda durităţii mesajului, mai scrie AFP.

„Nu sunt foarte multe spectacole care vorbesc despre realitatea din România, este mai degrabă teatru clasic, iar clasa de mijloc este curioasă să vadă un teatru care vorbesşte despre propria viaţă”, a spus aceasta.

Obiectivul său este într-adevăr clasa de mijloc românească, astăzi situată „pe marginea prăpastiei”. „După Revoluţie, clasa de mijloc a fost construită cu mare dificultate, iar apoi cu boomul economic a început să se dezvolte (…)”, a mai declarat Gianina Cărbunariu.

Solitaritate = solidaritate +singurătate

Titlul spectacolului – „Solitaritate” – este un amestec de cuvinte: „solidaritate” şi „singurătate”.

„Dacă este un lucru de neatins în România, acesta este biserica”, subliniază Gianina Cărbunariu. Unul dintre tablourile din spectacol arată imagini din viitoarea Catedrală construită în centrul Bucureştiului, „în faţa fostului palat al lui Ceauşescu, transformat în Parlament, ceea ce spune totul”.

Potrivit AFP, teatrul cu mesaj politic al Gianinei Cărbunariu nu îşi propune să „salveze lumea”, ci „să invite în fieacare seară o comunitate pentru a sta împreună şi a reflecta”.

„Acest lucru este valabil pentru toată Europa”, a mai spus Gianina Cărbunariu. „Să ne uităm, de exemplu, la cultură, cum fiecare teatru încearcă să supravieţuiască. Dacă nu încercăm să trăim împreună, atunci riscăm să murim cu toţii”, a completat regizoarea.

Solitaritate - foto TNRS, Paul Baila

Solitaritate – foto TNRS, Paul Baila

„Fiecare dintre cele cinci scene ale spectacolului este o ficţiune inspirată dintr-o realitate sau dintr-un anumit tip de discurs public prezent în societatea românească actuală: de la zidul construit în Baia Mare pentru a separa comunitatea romă de şoseaua principală a oraşului şi până la marcarea din ce în ce mai radicală a diferenţelor între categorii sociale, etnii, generaţii.”, spune Cărbunariu

„Sub pretextul respectării unor convenţii sociale şi al salvării cetăţeanului, sunt inventate de fapt reguli noi menite să stigmatizeze diferenţa şi să estompeze tot ceea ce ar putea să ne apropie. Mai grav decât radicalizarea discursului politic despre sărăcie – văzută ca o vină a celui incapabil să fie eficient – este faptul că acesta a contaminat spaţiul public şi riscă să devină o perspectivă normală, justă, perfect îndreptăţită”, a mai declarat Gianina Cărbunariu, la premiera spectacolului de la Sibiu, din data de 14 iunie 2013.

„Solitaritate” este o coproducţie Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe şi Le Festival d’Avignon 2014.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos şi Ali Deac.

Festivalul de teatru de la Avignon este unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din lume şi se desfăşoară în sudul Franţei. Programul festivalului include spectacole de teatru ale celor mai mari artişti din lume, dar şi evenimente conexe.

Pe lângă secţiunea oficială, festivalul cuprinde şi secţiunea „Avignon Off”, dedicată companiilor de teatru independente, care se desfăşoară în paralel cu evenimentul tradiţional.

Foto cu Gianina Carbunariu şi Solitaritate – TNRS, Paul Baila

Citiţi şi:
30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.