Gianina Carbunariu în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/gianina-carbunariu-in-selectia-oficiala-a-festivalului-de-la-avignon/

Regizoarea română Gianina Cărbunariu conturează implacabil imaginea României din prezent, între respingerea romilor, individualismul încrâncenat şi corupţia din ţară, în spectacolul „Solitaritate”, care este prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon (Franţa).

Un articol de Petre Ivan|21 iulie 2014

De asemenea, o expoziţie creată de Dan Perjovschi însoţeşte spectacolul „Solitaritate”, regizat de Gianina Carbunariu, care reprezintă România în selecţia oficială a celei de-a 68-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Avignon, care a debutat pe 4 iulie şi se va încheia pe 27 iulie, relatează AFP.

Cele opt reprezentaţii ale spectacolului creat de Gianina Cărbunariu la invitaţia Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu au început sâmbătă şi vor avea loc până marţi, dar vor continua şi de joi până duminică, începând cu ora 15.00, la Gymnase du lycée Mistral. Preţul unui bilet variază între 10 şi 23 de euro. Spectacolul este prezentat în limba română, cu traducere în engleză şi franceză.

Piesa este împărţită în cinci tablouri acide, toate plecând de la fapte reale, scrie AFP. Unul dintre tablouri spune povestea primarului din oraşul Baia Mare, situat în nord-vestul României, care a construit un zid între comunitatea romă şi restul oraşului, ceea ce l-a ajutat să câştige alegerile locale cu peste 80% din voturi.

Gianina Cărbunariu, în vârstă de 36 de ani, se inspiră din realitate pentru a scrie piesele sale. „Eu mă documentez şi fac interviuri, iar textul rezultă din aceste interviuri şi munca pe scenă”, a explicat regizoarea.

În România, unde piesa a fost creată în iunie 2013, primirea a fost „călduroasă”, în ciuda durităţii mesajului, mai scrie AFP.

„Nu sunt foarte multe spectacole care vorbesc despre realitatea din România, este mai degrabă teatru clasic, iar clasa de mijloc este curioasă să vadă un teatru care vorbesşte despre propria viaţă”, a spus aceasta.

Obiectivul său este într-adevăr clasa de mijloc românească, astăzi situată „pe marginea prăpastiei”. „După Revoluţie, clasa de mijloc a fost construită cu mare dificultate, iar apoi cu boomul economic a început să se dezvolte (…)”, a mai declarat Gianina Cărbunariu.

Solitaritate = solidaritate +singurătate

Titlul spectacolului – „Solitaritate” – este un amestec de cuvinte: „solidaritate” şi „singurătate”.

„Dacă este un lucru de neatins în România, acesta este biserica”, subliniază Gianina Cărbunariu. Unul dintre tablourile din spectacol arată imagini din viitoarea Catedrală construită în centrul Bucureştiului, „în faţa fostului palat al lui Ceauşescu, transformat în Parlament, ceea ce spune totul”.

Potrivit AFP, teatrul cu mesaj politic al Gianinei Cărbunariu nu îşi propune să „salveze lumea”, ci „să invite în fieacare seară o comunitate pentru a sta împreună şi a reflecta”.

„Acest lucru este valabil pentru toată Europa”, a mai spus Gianina Cărbunariu. „Să ne uităm, de exemplu, la cultură, cum fiecare teatru încearcă să supravieţuiască. Dacă nu încercăm să trăim împreună, atunci riscăm să murim cu toţii”, a completat regizoarea.

Solitaritate - foto TNRS, Paul Baila

Solitaritate – foto TNRS, Paul Baila

„Fiecare dintre cele cinci scene ale spectacolului este o ficţiune inspirată dintr-o realitate sau dintr-un anumit tip de discurs public prezent în societatea românească actuală: de la zidul construit în Baia Mare pentru a separa comunitatea romă de şoseaua principală a oraşului şi până la marcarea din ce în ce mai radicală a diferenţelor între categorii sociale, etnii, generaţii.”, spune Cărbunariu

„Sub pretextul respectării unor convenţii sociale şi al salvării cetăţeanului, sunt inventate de fapt reguli noi menite să stigmatizeze diferenţa şi să estompeze tot ceea ce ar putea să ne apropie. Mai grav decât radicalizarea discursului politic despre sărăcie – văzută ca o vină a celui incapabil să fie eficient – este faptul că acesta a contaminat spaţiul public şi riscă să devină o perspectivă normală, justă, perfect îndreptăţită”, a mai declarat Gianina Cărbunariu, la premiera spectacolului de la Sibiu, din data de 14 iunie 2013.

„Solitaritate” este o coproducţie Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe şi Le Festival d’Avignon 2014.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos şi Ali Deac.

Festivalul de teatru de la Avignon este unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din lume şi se desfăşoară în sudul Franţei. Programul festivalului include spectacole de teatru ale celor mai mari artişti din lume, dar şi evenimente conexe.

Pe lângă secţiunea oficială, festivalul cuprinde şi secţiunea „Avignon Off”, dedicată companiilor de teatru independente, care se desfăşoară în paralel cu evenimentul tradiţional.

Foto cu Gianina Carbunariu şi Solitaritate – TNRS, Paul Baila

Citiţi şi:
16
/01
/17

Poetul, prozatorul, criticul literar și publicistul Mircea Cărtărescu a fost desemnat, duminică seară, câștigător al celei de-a XXVI-a ediții a Premiului Național de Poezie Mihai Eminescu pentru Opera Omnia, care se acordă, în fiecare an, pe 15 ianuarie, la Botoșani.

14
/01
/17

CRONICĂ DE FILM „Jackie”, lungmetrajul cu care chilianul Pablo Larrain s-a aflat în 2016 în Competiţia Festivalului de la Veneţia, se situează la intersecţia dintre un film biografic mainstream, cu superstaruri, şi un film de autor care încearcă să împrospăteze convenţiile genului. De aici şi frumuseţea sa.

13
/01
/17

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, "Război pe calea undelor", de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

13
/01
/17

Începând din acest weekend, Nino, personajul îndrăgit din seria de concerte-lecție ale Operei Comice pentru Copii "Cu Nino în jurul Lumii", îi așteaptă pe cei mici pe Patinoarul Copiilor, deschis în curtea instituției din Calea Giulești nr. 16.

13
/01
/17

Căciuleanu pune o oglindă în faţa unor tineri şi ne arată cum vorbesc: un limbaj codificat, cu multe prescurtări, deopotrivă amuzant şi ciudat, susţinut de un acompaniament coregrafic dinamic, pe măsură.

13
/01
/17

Duminică, 15 ianuarie 2017, spectacolul” Natură moartă cu nepot obez” de la Teatrul Odeon aniversează 101 reprezentații. În cei aproape 5 ani de la premieră, piesa scrisă de Ion Sapdaru, regizată de Eugen Făt, în scenografia lui Constantin Ciubotariu, a fost prezentată în 17 turnee și festivaluri.

12
/01
/17

Pentru a 4-a oară consecutiv pe scena Naţionalului bucureştean, în cadrul Turneului „Teatru românesc la Bucureşti, Iaşi şi Chişinău”, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău va prezenta în zilele de 20, 21 şi 22 ianuarie 2017, la Sala Studio, de la ora 19.00, trei spectacole de succes, unele din cele mai recente producţii, în interpretări şi montări memorabile.

12
/01
/17

Recent apărut în cadrul unui program al Asociaţiei One World Romania şi sub coordonarea criticului Adina Brădeanu, DVD-ul „Sahia Vintage III”, dedicat temei copiilor, adună zece documentare de scurtmetraj din timpul comunismului, a căror selecţie pune în discuţie memoria istorică, socială şi, mai ales, cinematografică.

12
/01
/17

Pentru prima oară, OSCAR WEEKEND aduce la București opt din cele nouă filme aflate în cursa pentru Oscar la categoria Cel mai bun film străin. „A Man Called Ove” în regia lui Hannes Holm, Cea mai bună comedie a anului (Premiile Academiei Europene de Film 2016) este propunerea Suediei la Oscar și last entry în programul OSCAR WEEKEND.