Gura de oxigen teatral de la Buzău
https://www.ziarulmetropolis.ro/gura-de-oxigen-teatral-de-la-buzau/

E o oarecare dulceaţă, o oarecare naivitate frumoasă a publicului care răspunde cu deschidere şi sinceritate la magia teatrului, aici, la Festivalul Buzău / Iubeşte / Teatru. Un public înfometat de un act artistic de calitate, care are şansa, la acest festival, să vadă producţii bune şi foarte bune, din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Dan Boicea|11 iunie 2022

Și selecția le răsplătește din plin așteptările, gusturile și deschiderea. Festivalul, care se desfășoară până la 18 iunie, pe scena Teatrului „George Ciprian“ din Buzău, a debutat cu spectacolul „Nepotul meu, Veniamin“, coproducție a Teatrului Evreiesc de Stat și a Teatrului de Comedie din București. O alegere potrivită pentru descătușarea aplauzelor, pentru că rar poți vedea o foame atât de mare din partea publicului, de a aplauda, aproape la finalul fiecărei scene. Un semn de imensă poftă de teatru, de actori, de evadare, de poveste, și un mare semnal pentru cine vrea să îl recepționeze, că este atâta nevoie de evenimente închegate, de structuri solide care să reziste, care să evolueze, care să construiască punți între actul artistic și spectator.

Și ce gură de oxigen pentru actori… Ce încărcare de baterii, ce recuperare de energii, întâlnirea cu generozitatea unui asemenea public. Maia Morgenstern și Emilia Popescu, locomotivele spectacolului regizat de Vlad Massaci, pur și simplu au cucerit sala, și nici măcar nu e deplasat sau siropos să spui, că, da, exact asta s-a întâmplat: au cucerit inimile spectatorilor, cu o formulă de teatru ca o întoarcere la poveste și la talentul actorului, la experiența și la intuiția lui de a apăsa pedale emoționale atunci când simte vibrația sălii.

Festivalurile nu mai au bani. Se taie finanțări. Se acoperă găuri negre din buget. S-au găsit găurile negre – Shakespeare, Molière, Caragiale, au devenit prea scumpi. Educația a devenit prea scumpă. Managerii teatrelor se dau peste cap să aducă ceva care să conteze, în comunitățile lor. Și, în tot acest context, este cu atât mai lăudabil că festivalurile se întâmplă. Că se găsesc bani pentru festivaluri – că vezi cum se încheagă echipe de management, care, de la eveniment la eveniment, învață să crească calitatea acestui tip de produs cultural – festivalul de teatru. Un festival creează, pentru o săptămână, o bulă, o reprezentare a unui spațiu ideal, în care cultura este o constantă în comunitate și care nu ar trebui să fie o excepție, ci o normalitate. Voluntarii prind gustul unui asemenea concept. Publicul se obișnuiește cu calitatea. Trupele invitate își cunosc mai bine spectatorii, peste tot în țară. E o șansă întâlnirea cu ei, iar probabilitatea ca aceștia să se întoarcă în sălile de spectacol, în stagiunea normală, crește.

Festivalul Buzău / Iubește / Teatru abia a început. Selecția e ispititoare, cu spectacole bine alese. Iar sala Teatrului „George Ciprian“, cu fotoliile ei confortabile, e foarte cochetă și primitoare.

INFO

Programul Festivalului, aici.

Manifestarea are caracter competitiv, iar premiile sunt acordate de două jurii: unul alcătuit din specialiști ai artelor spectacolului: conf.prof.univ.dr. Maria Zărnescu (critic de teatru), prof.univ.dr. Ștefania Cenean (scenograf) și Horia Suru (regizor), și un juriu al publicului, ai cărui membri urmează să fie selectați prin tragere la sorți la începutul festivalului.

*

Selecția de spectacole, realizată de teatrologul Carmen Stanciu, cuprinde montări reprezentative pentru scena de teatru românească, în regia lui Vlad Massaci, Cristi Juncu, Răzvan Mazilu, Cristian Ban, Sânziana Stoican, Radu Iacoban sau Slava Sambriș. Programul festivalului reunește producții ale instituțiilor teatrale: Teatrul Evreiesc de Stat București, Teatrul UNTEATRU, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău, Teatrul „Maria Filotti” Brăila, Teatrul „Nottara” București, Teatrul de Stat Constanța, Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești și Teatrul EXCELSIOR București.

14
/12
/23

S-a lansat Crăciun în Amzei, un eveniment realizat de către Primăria Sectorului 1, care aduce căldura sărbătorilor de iarnă în spațiul public printr-un brad-instalație, semnat de scenografa Iuliana Vîlsan.

13
/12
/23

Compania de teatru independent Arte-Factum încheie stagiunea „Nocturnalii inside 2023” cu o distopie teatrală despre solitudine, o „colecție de singurătăți” care, ca o lentilă concavă, expune, prin câteva fascicule de viață și fragmente de istorii personale, un fenomen global acut.

12
/12
/23

Rareș Beșliu anunță lansarea noului său album fotografic, intitulat „emoții”. Sunt 300 de pagini cu fotografii alese din ultimii patru ani în care fotograful de wildlife a fost unul cu natura și s-a lăsat inspirat de viața ei sălbatică.

11
/12
/23

Un concert extraordinar de muzică de film va avea loc la Opera Naţională din Bucureşti pe 12 decembrie, de la ora 19.00, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București în parteneriat cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Opera Națională din București, Arhiva Națională de Filme și universități de teatru și film din țară.

11
/12
/23

Pentru 10 zile, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” s-a aflat în Statele Unite ale Americii în cadrul turneului aniversar „Madrigal 60 – The Magic of Winter”, primul pe care artiștii l-au susținut în America după 35 de ani.