„Hannah Arendt“ – un film biografic lipsit de vigoare
https://www.ziarulmetropolis.ro/hannah-arendt-un-film-biografic-lipsit-de-vigoare/

Film biografic şi de idei exprimate aproape exclusiv prin dialoguri, în detrimentul imaginii, „Hannah Arendt“ reconstituie un fragment din viaţa celebrei intelectuale germane cu origini evreieşti.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 iunie 2013

Film biografic şi de idei exprimate aproape exclusiv prin dialoguri, în detrimentul imaginii, „Hannah Arendt“ reconstituie un fragment din viaţa celebrei intelectuale germane cu origini evreieşti.

Mai exact, începutul anilor ’60 şi momentul documentării procesului lui Adolf Eichmann şi consecinţele în plan personal şi profesional ale publicării seriei de articole în revista The New Yorker care au dus la cartea „Eichmann la Ierusalim. Raport asupra banalităţii răului“.

Este o realitate dovedită de-a lungul anilor că cele mai atrăgătoare idei nu trebuie căutate în filmele care îşi propun făţiş să le vehiculeze, ci în cele care combină un puternic şi concret schelet narativ cu o tratare cinematografică menită să susţină cu mijloace proprii „povestea“ şi sensurile acesteia.

Regizat de Margarethe von Trotta, figură importantă a cinematografiei germane, „Hannah Arendt“ este un film ambiţios şi antrenant în destule momente datorită ideilor pe care le pune pe masă, dar aproape deloc stimulativ din punct de vedere vizual.

Este plauzibilă şi posibilitatea ca o astfel de perspectivă aşezată, corectă şi didactică să fie asumată, pentru a servi mai bine temele pe care le învăluie: curajul unei femei de a-şi apăra convingerile intelectuale şi de a merge contra curentului; problematica răului în lumea modernă; complicitatea; moralitatea; prietenia şi iubirea.

Metodă în deficit de imaginaţie

Însă, chiar şi acceptând o asemenea premisă, „Hannah Arendt“ ratează ţinta, tocmai pentru că Margarethe von Trotta alege calea mai uşoară: totul este la vedere (deşi solid concepute, dialogurile şi comportamentele sunt fără rest), personajele nu sunt mulţumitor aprofundate şi relativizate (protagonista, interpretată de Barbara Sukowa, iese în avantaj, dar insuficient pentru a se imprima pe retină), scenele sunt construie după tipar, în timp ce montajul se dovedeşte unul corect-şcolăresc (în care un gest cere după el un anume tip de reacţie, iar camera intră cu uşurinţă în acest joc al previzibilului).

Pentru a ne introduce în lumea interioară a protagonistei, regizoarea apelează la nelipsita strategie a amintirilor care survin în momente de singurătate şi reflecţie – încă un semnal al metodei în deficit de imaginaţie a autoarei.

Fără a fi nerecomandabil, filmului îi lipseşte vigoarea ce l-ar fi împins în faţă. Margarethe von Trotta nu pare a avea curajul, ambiţia sau capacitatea de a trece dincolo de suprafeţe, de a căuta umbrele personajelor şi de a folosi nuanţele necesare, în ciuda intenţiilor în această direcţie. Ea practică un fel de vulgarizare ambalată elevat, care ar putea funcţiona la o parte profană a publicului, nefiind însă suficient de curajoasă şi originală pentru a fi reţinută de memoria cinefilă.

INFO

Hannah Arendt (Germania, Luxemburg, Franţa, 2012)
Regia: Margarethe von Trotta
Cu: Axel Milberg, Barbara Sukowa, Janet McTeer
Două stele din cinci

Rating: ●●○○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

17
/02
/16

"Sitaru, susținut de o distribuție remarcabilă, nu alunecă în capcanele unui film tezist, nu își judecă niciunul dintre personaje și semnează un film provocator care poate fi interpretat în mai multe chei. Cel mai probabil, filmul va genera multiple dezbateri", scrie Le Figaro despre Ilegitim, pelicula care a avut premiera mondială la sfârșitul săptămânii trecute, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin (11-21 Februarie).

16
/02
/16

Filmul “Miracolul din Tekir” va fi distribuit în cinematografele din Elveția începând cu data de 6 aprilie. Săptămâna aceasta, filmul este prezent la Berlinale, în cadrul European Film Market. “Miracolul din Tekir” se lansează în cinematografele din România pe 4 martie.

16
/02
/16

Sâmbătă și duminică, pe 27 și 28 februarie, începând de la ora 20.00,   ShortsUP explorează limita dintre cinema și muzică la Sala Radio din București. Spectatorii sunt invitați să descopere cele mai vechi scurtmetraje românești reinterpretate pe muzica orchestrei Symphactory și o colecție de filme contemporane inspirate de fascinantul univers cultural al sunetelor.  

16
/02
/16

Scriitorul Mircea Cărtărescu a mărturisit, luni seara, după proiecția filmului "România: patru patrii", de Alexandru Solomon, că este fericit că a rămas în țara sa natală, spațiul în care se simte "legitim". "România: patru patrii" face parte din colecția de filme "Europa scriitorilor", produsă de prestigiosul canal Arte.

15
/02
/16

Un muzeu dedicat vieții și creației cinematografice a lui Charlie Chaplin, care a locuit în ultimii 25 de ani ai vieții în Elveția, își va deschide porțile publicului în 17 aprilie, la Corsier-sur-Vevey, localitate de pe malul lacului Leman.

15
/02
/16

"The Revenant", filmul regizat de Alejandro Gonzalez Inarritu, cu Leonardo DiCaprio și Tom Hardy în rolurile principale, a câștigat premiul BAFTA, la categoria cel mai bun film. Filmul regizat de Alejandro Gonzalez Inarritu, a fost marele câştigător al serii, obţinând, pe lângă premiul pentru cel mai bun film, încă patru premii printre care cel pentru cel mai bun actor, câştigat de Leonardo DiCaprio şi cel pentru regie.

12
/02
/16

Festivalul Internațional de Film Experimental București explorează, între 14 și 20 martie, puterea emoțiilor în cadrul a trei noi programe: You Run Through My Veins, Journeys into Subconscious, Love Is the Sweetest Experiment. Cea de-a șasea ediție BIEFF aduce în capitală câștigătorul Tiger Award la Rotterdam 2015 și cele mai provocatoare scurtmetraje din competiția aceluiași festival, în cadrul secțiunii You Run Through My Veins.

12
/02
/16

George Clooney și soția sa, Amal, dar și coafura actriței Tilda Swinton, au acaparat toate flash-urile Berlinalei, inaugurată anul acesta de filmul 'Hail, Caesar!', de Joel și Ethan Coen.  Filmul, proiectat în afara concursului, este o radiografie a Hollywood-ului din anii 50, în plină epocă a vânătorii de vrăjitoare, cu umorul lor caracteristic și cu o mare doză de tandrețe.

11
/02
/16

Să revenim la oile noastre! Transilvania Film aduce pe ecranele cinematografelor din România Despre oameni și oi / Rams, o tragi-comedie islandeză despre doi frați care nu și-au mai vorbit de patru decenii. Filmul regizat de Grimur Hakonarson a câștigat Un Certain Regard, la Cannes Film Festival 2015 și premiul publicului la TIFF 2015.

11
/02
/16

Cinci tineri regizori aspiranţi. Cinci scurtmetraje independente adunate într-un omnibus, „Love Bus”, lansat în 2014 în cinema şi disponibil acum, gratuit, pe platforma Cinepub. Cinci fragmente din poveşti de dragoste între tineri, plasate în câte o zonă cunoscută din Bucureşti. 

11
/02
/16

Cea de-a 66–a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin debutează în această seară. Prestigiosul eveniment din capitala Germaniei va fi deschis de cel mai recent lungmetraj al fraților Coen “Hail, Caesar!”. De altfel este pentru a doua oară când un film al fraților Coen este proiectat în deschiderea Berlinalei, prima dată fiind în urmă cu cinci ani, în 2011, cu “True Grit”.

10
/02
/16

Pentru prima oară în 45 de ani, publicul din toate colțurile lumii va avea ocazia de a vedea documentarul captivant și intim din 1971 regizat de Lawrence Schiller și L.M. Kit Carson, THE AMERICAN DREAMER, care îl urmărește pe Dennis Hopper pe culmile succesului, imediat după lansarea Easy Rider.