Idei primite de-a gata de la domnul Gustave Flaubert
https://www.ziarulmetropolis.ro/idei-primite-de-a-gata-de-la-domnul-gustave-flaubert/

Vă invităm să răsfoim împreună originalul „Dicţionar de idei primite de-a gata”, de Gustave Flaubert, apărut în acest an la editura ART.

Un articol de Alina Vîlcan|29 noiembrie 2018

Prima mențiune a Dicționarului apare într-o scrisoare a lui Flaubert din 4 septembrie 1850, adresată din Damasc prietenului său Louis Bouilhet: „Faci bine că te gândești la Dicționarul de idei primite de-a gata. Această carte, scrisă pe de-a-ntregul și precedată de o prefață în care se va arăta că a fost făcută în scopul de a convinge publicul să respecte tradiția, ordinea, convențiile general admise și alcătuită astfel încât cititorul să nu știe bine nici o clipă dacă autorul își bate joc sau nu de el, ar fi, poate, o operă stranie și capabilă să izbândească, dată fiind actualitatea ei, ne spune Irina Mavrodin, în prefața Dicționarului de idei primite de-a gata (ed. Art, 2018), de Gustave Flaubert, din care am extras câteva definiții, menite să aducă cititorului buna-dispoziție.

A

ACTRIȚE. O adevărată nenorocire pentru băieții de familie bună. Sunt îngrozitor de desfrânate, fac orgii, papă averi de milioane, mor la spital. Totuși, printre ele mai găsești și bune soții și mame!

B

BĂTRÂN. Când are loc o inundație, o furtună etc., bătrânii locului nu-și amintesc niciodată să mai fi văzut vreuna care să-i semene.

C

CAFEA. Stimulează inteligența. Nu-i bună decât dacă vine din Le Havre. La un banchet, trebuie băută în picioare. Este foarte șic s-o bei fără zahăr: lumea va crede că ai trăit în Orient. Se bea întotdeauna cu rom.

D

DESFRÂU. Cauza tuturor bolilor de care suferă burlacii.

E

EȘARFĂ. Cuvânt poetic.

F

FATĂ. Cuvânt care trebuie rostit cu timiditate. Toate fetele sunt palide și plăpânde, întotdeauna neprihănite. Nu trebuie să li se îngăduie să citească, să meargă la muzeu, la teatru și mai ales la Jardin des Plantes, în locul unde se află maimuțele.

G

GUST. Tot ce-i simplu e de bun-gust: cuvinte ce trebuie spuse unei femei care-și cere scuze pentru îmbrăcămintea ei modestă.

H

HERNIE. Toată lumea suferă de ea, dar fără să știe.

I

IMAGINAȚIE. Este întotdeauna vie. Nu e bine să te încrezi în imaginație. Când ești lipsit de ea, ponegrește-i pe cei ce o au. Pentru a scrie romane, este de ajuns să ai imaginație.

Î

ÎNGER. Face impresie în amor și în literatură.

J

JOC (de cărți). Această patimă fatală nu poate stârni decât indignarea oamenilor de treabă.

K

KEEPSAKE*. Trebuie lăsat la vedere pe o masă din salon.

L

LIBERTATE. Libertate! Câte crime se săvârșesc în numele tău! Avem toate libertățile necesare. Libertatea nu e totuna cu îngăduința de a face orice (fraza aparține unui conservator).

M

MACAROANE. Trebuie mâncate cu degetele când sunt gătite după o rețetă italienească.

N

NAPOLI. Dacă stai de vorbă cu un erudit, spune-i Parthenope. Să vezi Napoli și apoi să mori! (a se vedea Yvetot).

O

OPTIMIST. Sinonim cu imbecil.

P

PAGANINI. Nu-și acorda niciodată vioara. Avea degete de o lungime cu totul neobișnuită.

R

RESTAURANT. Cere să ți se aducă numai felurile pe care nu le mănânci de obicei la tine acasă. Când nu știi ce să alegi de pe listă, cere mâncărurile pe care le vezi în farfuriile celor din jur.

S

SENECA. Scria pe un pupitru de aur.

Ș

ȘAMPANIE. Se bea întotdeauna la mari ocazii. Prefă-te că nu-ți place deloc, spunând că nu-i nici pe departe „atât de bună ca vinul”. Oamenii de rând se entuziasmează numai când îi aud numele. În Rusia, se bea mai multă decât în Franța. Ideile franceze s-au râspândit în întreaga Europă prin mijlocirea șampaniei. În timpul Regenței, lumea bea șampanie de dimineață până seara. Șampania nu se bea, ci se dă de dușcă.

T

TICHIE. Face parte din ținuta obligatorie a oricui își petrece viața studiind și scriind. Conferă o înfățișare maiestuoasă celui care o poartă.

Ț

ȚARĂ. Oamenii de la țară sunt mai buni decât cei de la oraș. Au o soartă vrednică de invidiat. La țară totul e îngăduit: hainele cele mai comode, glumele de tot felul etc.

U

URS. I se spune Moș Martin. Când apare prilejul, povestește anecdota cu invalidul care, văzând un ceas căzut în groapa ursului, a coborât să-l ia și a fost mâncat de viu.

V

VISARE. Ideile superioare pe care nu le înțelegem.

W

WAGNER. Atunci când i se rostește numele în fața ta, zâmbește disprețuitor și fă glume pe seama muzicii viitorului.

Y

YVETOT. Să vezi Yvetot** și apoi poți să mori! (a se vedea Napoli)

Z

ZECE (Sfatul celor***). Nimeni nu știe prea bine ce înseamnă asta, dar e ceva îngrozitor. Cei ce luau parte la el aveau chipurile mascate. Te cuprinde spaima numai când te gândești!

*Cuvânt englezesc intrat ca atare în franceză (1829) și desemnând un album împodobit cu gravuri, în care se scriau versuri, foarte la modă în Franța în epoca romantică. Flaubert se referă la acest adevărat depozit de imagini-clișeu ale romantismului și într-un cunoscut pasaj din Doamna Bovary.

**Comună din apropiere de Rouen.

*** Consiliu secret creat la Veneția în 1310. Și-a extins atribuțiile încetul cu încetul, devenind, cu începere din secolul XVI și până în 1797, adevăratul organ al puterii executive din Veneția

OPTIMIST. Sinonim cu imbecil. (Gustave Flaubert)

11
/06
/21

Triumf Amiria și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) îi invită pe traducătorii profesioniști și amatori la un atelier de traducere queer cu profesoara universitară Ruxandra Vișan și traducătoarea Laura Sandu în cadrul secțiunii de literatură a proiectului.

08
/06
/21

„Unică în acest roman este vocea naratorului său, un amestec de Holden Caulfield și Karl Ove, maghiar și român, idealist și cinic, hibrid în multe sensuri, încercând să găsească claritatea, fără să știe de ce, dintr-un pur instinct moral și estetic, și fără să știe cum. Dacă acceptăm pactul autobiografic al cărții, atunci înțelegem lumea din care a ieșit unul dintre poeții cu adevărat originali ai noii generații. Mărcile lui lirice apar surprinzător și discret, ca mici puncte incandescente, și în proza fluidă și simplă prin care e spusă povestea anilor de rătăcire ai lui Dósa, probabil cel mai important scriitor maghiar de limbă română de azi.” (Adrian Lăcătuș).

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

31
/05
/21

O nouă carte care a ținut prima pagină a publicațiilor din întreaga lume în ultimii ani a apărut zilele acestea în traducere în colecția ANANSI World Fiction. Este vorba despre ”Niciun prieten, doar munții”, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

30
/05
/21

„Mi se pare că mai degrabă aș putea fi învinuit de lăcomie, de beție, de superficialitate, de indiferență, de orice doriți”, îi scrie Cehov lui A.N. Pleșcev, prietenul lui, la 1888, „însă nu de dorința de a părea ori de a nu părea ceva. Nu m-am ascuns niciodată! Dacă dumneavoastră îmi sunteți drag, sau Suvorin, sau Mihailovski, n-o ascund nicăieri”.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

Luni, 24 mai, începînd cu ora 19.00, pe paginile Facebook Polirom și Librăria Humanitas de la Cișmigiu (facebook.com/polirom.editura•facebook.com/LibrariaHumanitasDeLaCismigiu), Andreea Răsuceanu va intra în dialog cu redactorii Alecart, pornind de la romanul „Vîntul, duhul, suflarea”, recent publicat la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd”.

17
/05
/21

Noi, copiii din Bahnhof Zoo de Christiane F este una dintre acele cărți care nu te lăsa indiferent. Adicția în rândul adolescenților este văzută din interiorul unei povești de viață reale. Cum te afunzi într-o experiență traumatizantă, consumul de heroină, din dorința de a aparține, de a simți că ești important pentru cei din jur și că ceea ce trăiești are o intensitate ieșită din comun? Și ce șanse ai cu adevărat să o poți depăși?