„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, în competiția oficială la Karlovy Vary IFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/imi-este-indiferent-daca-in-istorie-vom-intra-ca-barbari-in-competitia-oficiala-la-karlovy-vary-iff/

Cel mai nou lungmetraj scris şi regizat de Radu Jude, „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary. Filmul a fost inclus în competiţia oficială a celei de-a 53-a ediţii a prestigiosului eveniment din Cehia (29 iunie-7 iulie 2018).

Un articol de Petre Ivan|29 mai 2018

„”Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”. Titlul este un citat, de aceea e pus între ghilimele. Fraza a fost rostită în Consiliul de Miniștri, în vara lui 1941, de către domnul profesor Mihai Antonescu. Deși nu este o invitație la dialog, fraza angajează în mod direct viitorul, așa că am hotărât să îi oferim domnului profesor un răspuns, unul cinematografic. Un “arc peste timp”, cum ar veni”, declară Radu Jude.

Cel de-al 6-lea lungmetraj regizat de Radu Jude îi are în distribuție pe actorii Ioana Iacob, Alexandru Dabija, Alex Bogdan, Ilinca Manolache, Șerban Pavlu, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Bogdan Cotleț.

„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” spune povestea realizării unei reconstituiri istorice pentru un spectacol de stradă.

„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” are imaginea semnată de Marius Panduru (RSC),montajul de Cătălin Cristuțiu, sunetul de Jean Umanski, Camille Barrat, Marco Peron, Sophie Chiabaut, mixajul de Cristinel Șirli, designul de sunetde Dana Bunescu și scenografia de Iuliana Vîlsan.

Regizorul Radu Jude explică:

E un film dens, conţine foarte multe lucruri pentru toate gusturile, ceea ce îl face un adevărat film comercial. Iaşi & Odessa 1941, Namibia 1904. O nuvelă de Isaac Babel. Un comentariu de Giorgio Agamben la un text de Hannah Arendt. Citate şi referinţe pentru toţi: de la Mareşalul Antonescu la Ludwig Wittgenstein, de la dr. Joseph Goebbels la dr. Nicolae Paulescu, de la D.W. Griffith la N. Steinhardt, de la Cioran la Fiara Paloşului-Boldur, de la Raul Hilberg la domnul profesor Gheorghe Alexianu.

O secvenţă din „Oglinda” de Sergiu Nicolaescu. Un preot ortodox jucat cu sensibilitate de Rareş Hontzu. Un haiku recitat de Alexandru Dabija (unde eşti tu, George Vraca?). Două fotografii din 1941. Un fragment dintr-un film de arhivă cu armata română («soldaţii Crucii şi ai dreptăţii») intrând în Odessa. Ioana Iacob, o actriţă extraordinară. Alexandru Dabija, superb. Ilinca Manolache, Alex Bogdan, Claudia Ieremia, Ion Rizea, Bogdan Cotleţ. Şerban Pavlu râzând ca Beavis & Butthead.

Minunaţi actori neprofesionişti, cum ar fi Gheorghe Mezei şi Dumitru Răducu. Nici iubitorii teatrului de revistă nu au fost uitaţi: Tudorel Filimon e încântător şi doar Alex Bogdan îl întrece în panaramă! Imagine realizată de Marius Panduru pe 16 mm şi pe video. Muzică de toate felurile, de la «Raze de Soare» la «Wenn die Soldaten durch die Stadt marschieren». Nuditate. Fanfară. Împuşcături. Umor intelectual (unde sunt invocaţi Saul Kripke şi Rorty, de exemplu), dar şi cazon. «Ce să mai spun, cânta şi muzica, era ceva extra», cum scrie Gellu Naum. Un adevărat film pentru întreaga familie!”.

Filmul va fi distribuit de microFILM, în cinematografele din România, din 28 septembrie 2018. Vânzări internaționale Beta Cinema.

Foto: Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari – Silviu Ghetie, Adi Tudose

08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

08
/12
/21

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, regizat de Radu Jude, premiat cu Ursul de Aur la Berlinala de anul acesta și propus de România pentru nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a galei Oscar 2022, este considerat de criticii străini favorit pentru selecția la premiile acordate de Academia Americană de Film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.