În cazul banilor din cer
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-cazul-banilor-din-cer/

În “Bani din cer”, Umorul e acasă. Aceasta este o comedie, o farsă dacă vreţi, foarte contemporană. Aşa cum au sesizat înţelepţii încă de acum şase-şapte decenii banii au câştigat războiul cu zeii. Spectacolul se joacă în seara asta, de la ora 19.00, la Teatrul de Comedie.

Un articol de Andrei Crăciun|23 mai 2014

S-a înregistrat recent, la Teatrul de Comedie, premiera piesei “Bani din cer”, în regia lui Horațiu Mălăele, cu Mihai Bendeac în rolul lui Henry Perkins, Mihaela Teleoacă în rolul lui Jean Perkins, Dragoș Huluba ca Vic Johnson, Delia Nartea în rolul lui Betty Johnson, Șerban Georgevici ca Bill, Marius Drogeanu/Gheorghe Dănilă ca Davenport și Eugen Racoți în rolul lui Slater. “Bani din cer” e o piesă scrisă de maestrul britanic Ray Cooney, acum douăzeci de ani. În engleză, în original, titlul ei era “Funny Money”.

George Mihăiță a jucat opt ani rolul lui Henry Perkins. Apoi, directorul Teatrului de Comedie, ajuns (când?) la 65 de ani, i-a lăsat locul lui Mihai Bendeac. Explică această predare de ștafetă și ca pe o strategie de marketing. E aceasta o trecere prea bruscă, exagerată? Nu neapărat. Prea mondenul Mihai Bendeac joacă energic și convinge și publicul de teatru, nu întotdeauna, ba chiar rareori același cu publicul de televiziune.

În corpul caietului-program, regizorul Horațiu Mălăele nu-și cenzurează crezul artistic: “Într-o lume nimicită de coflicte religioase, interetnice, inter-nu-mai-știu-cum, într-o lume măcelărită de prostie și incultură, singura soluție pământean-tămăduitoare ar fi lumina Spiritului. Știut fiind că și Comedia este chiriașă pe viață în Casa Spiritului, având convingerea că râsul va mântui lumea propunem acest spectacol a cărui singură mare virtute este Umorul”. Umorul, așadar, scris chiar așa – cu majusculă.

Zeul-Ban, întunecarea minții

Și – e adevărat – în “Bani din cer”, Umorul e acasă. Aceasta este o comedie, o farsă dacă vreți, foarte contemporană. Așa cum au sesizat înțelepții încă de acum șase-șapte decenii banii au câștigat războiul cu zeii. Banii conduc de-acum, fără opoziție, lumea. Și ce comedie poate ieși de la o valiză cu bani găsită întâmplător de un contabil până atunci onest, onest cum Charlie Chaplin în “Monsieur Verdoux”, cel mai bun film al inegalabilului.

Ray Cooney are înțelepciunea să nu deplângă explicit moartea spiritului, să nu tușeze prea gros trista noastră comedie (în care, desigur, se ascunde și o atotputernică tragedie). “Bani din cer” este și nu este despre lăcomie, “Bani din cer” provoacă, omenește, râsul, dar în spatele fiecărui hohot se aude teribila întrebare – tu ce ai fi făcut într-o atare situație?

Actorii joacă bine, cum se joacă îndeobște la “Comedie”, unde tumultul de pasiuni e, de fapt, cel mai greu de stăpânit. Există și un personaj care nu se vede pe scenă – este acea minte comună, acea minte intim umană, care se tot întunecă. Se întunecă pe măsură ce se conturează spectrul unei vieți lipsite de griji (în America de Sud!) pe bani nemunciți.

Finalul ar putea fi fericit, dar, dacă veți avea răgazul să reflectați la el, veți descoperi că poate, totuși, nu e chiar așa.

Foto Bani din cer: Mihai Zgondoiu

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.