„Întâlnire la muzeu” cu Sorin Alexandrescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-la-muzeu-cu-sorin-alexandrescu/

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită marţi, 25 ianuarie 2022, de la ora 18.00, la o nouă „Întâlnire la muzeu” ce va fi difuzată exclusiv online, pe pagina de Facebook a muzeului.

Un articol de Liliana Matei|24 ianuarie 2022

Invitatul lui Călin Stegerean, director general al MNAR, este de această dată Sorin Alexandrescu, critic, istoric și teoretician literar român. A fost profesor la catedra de limba română a Universității din Amsterdam, iar din anul 2002 își desfășoară activitatea la Centrul de excelență în studiul imaginii (CESI) de pe lângă Universitatea București, între ai cărui membri fondatori se numără. Este autorul mai multor studii, articole și cărți, unele premiate de Uniunea Scriitorilor din România și a primit mai multe distincții pentru activitatea sa culturală și civică.

Pornind de la cartea pe care Sorin Alexandrescu a publicat-o în anul 2021, Lumea incertă a cotidianului, Călin Stegerean propune invitatului său o dezbatere despre incertitudine, indefinit, provizoriu sau despre noi coordonate în articularea discursului despre opera de artă.

Cred că atunci când privim atent un obiect de artă și el ne privește. Contactul cu acesta este mereu diferit, tot așa precum cel cu alți oameni. Un tablou vorbește pe mai multe voci, vocile tăcute ale personajelor lui, iar ele se încrucișează precum într-o Bunavestire a lui Carlo Crivelli (1486), descrisă de mine în Vatra, 2020, nr 10-11. Dacă este non figurativ, obiectul de artă vorbește tăcut precum construcțiile lui Richard Serra, altfel un admirator al lui Brâncuși, iar dacă este un pește al acestuia, el plutește prin aerul nostru, după cum o fotografie a lui Ion Grigorescu, Masa în familie, mi-amintește familia mea, în anii pâinii pe cartele. Sensul operei vine din perspectiva în care o vedem dar perspectivele sunt fără număr. Nu există un adevăr al operei de artă ci doar adevăruri tot așa precum, după Didi-Huberman, figurabilitatea posibilă a unei opere se mișcă în adâncul figurației ei imediate. De aici, interesul modului cum un curator prezintă operele cu care lucrează: nu neapărat succesiv istoric ci poate în relații reciproce chiar anistorice, dar dramatic semnificative”, precizează Sorin Alexandrescu.

Evenimentul face parte din seria activităților pentru public desfășurate în zilele când spațiile expoziționale sunt închise. „Întâlnire la muzeu” este un proiect care își propune să privilegieze contactul cu personalități din varii domenii ale culturii pe subiecte aflate la interferența diverselor genuri artistice.

12
/11
/21

Este migrarea online o amenințare pentru arta contemporană? Metaverse-ul bate la ușă și, de data aceasta, nu ca spațiu versatil dintr-un roman cyberpunk. Facebook ne asigură că o simplă logare cu datele personale ne va așterne realitatea virtuală la picioare. Școala, muzeul și locul de muncă vor deveni accesibile de pe propria canapea. Întrebarea ar fi, însă: ne dorim cu adevărat asta?

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..