Interviu cu Dan Lungu despre viitor, selectia de la Paris si arta
https://www.ziarulmetropolis.ro/interviu-cu-dan-lungu-despre-viitor-selectia-de-la-paris-si-arta/

Deşi extrem de ocupat, Dan Lungu a avut amabilitatea de a îmi rãspunde la câteva întrebãri legate de parcursul literaturii în România. Scriitorul a deschis porṭile artei larg pentru toṭi cei care doresc sã afle câte o pãrticicã din marele univers al creaṭiei.      Andrada Vãsii: în primul rând felicitãri pentru selecṭia de la […]

Un articol de Andrada Văsii|4 ianuarie 2013

Deşi extrem de ocupat, Dan Lungu a avut amabilitatea de a îmi rãspunde la câteva întrebãri legate de parcursul literaturii în România. Scriitorul a deschis porṭile artei larg pentru toṭi cei care doresc sã afle câte o pãrticicã din marele univers al creaṭiei. 

 

 

Andrada Vãsii: în primul rând felicitãri pentru selecṭia de la Salonul Cãrṭii de la Paris 2013. Ce impact credeṭi cã are aceastã recunoaştere/invitaṭia primitã pentru literatura autohtonã ?

Dan Lungu: Deşi Salonul cărţii de la Paris nu este cel mai mare din Europa, este unul extrem de important, mai ales că noi românii avem o legătură specială cu Franţa şi cultura franceză. Practic, această participare ca ţară invitată vine în urma unui şir de reuşite ale Institutului Cultural Român de sub conducerea lui Horia Roman-Patapievici, după ce România a fost oaspete de onoare la Târgul de carte de la Madrid, Salonul de la Torino, iar pentru 2013 la Goteborg. Invitaţia de la Paris reprezintă o bună oportunitate pentru literatura română de a fi tot mai tradusă şi mai cunoscută, într-un spaţiu cultural prin excelenţă. Cu siguranţă vor apărea noi traduceri din română, iar critica literară va fi focalizată măcar jumătate de an pe literatura noastră, ceea ce nu este deloc puţin lucru!

A.V.: Ce ne puteṭi spune despre scriitorul Dan Lungu ? Ce îl inspirã ? Ce îi insuflã dorinṭa de scrie ? Ce îl motiveazã ?

D.L.: Cum spuneam şi cu altă ocazie, motivaţiile scrisului nu numai că sunt greu de decelat, dar cred că nici măcar nu sunt acelaeşi de-a lungul timpului la unul şi la acelaşi autor. Apoi, la drept vorbind, de ce ne-ar interesa în mod deosebit ce mână în luptă un autor? Important este ca de sub tastatura lui să iasă literatură de calitate, care să ne vrăjească… Altminteri, în ce mă priveşte, atunci când sunt destul de tensionat interior, mă inspiră orice: un abţibild, un nor, un autobuz aglomerat, o fotografie, o ştire ori o balegă în mijlocul străzii… Asta pentru că realitatea nu funcţionează decât ca decor al stărilor interioare.

A.V.: Se tot vorbeşte despre o generaṭie care nu mai consumã literaturã sau care nu mai participã activ la viaṭa culturalã. Credeṭi cã este adevãrat ? Credeṭi cã generaṭia tânãrã suferã de o lipsã de valori ?

D.L.: Cred că sistemul de valori se află în schimbare şi că însuşi conceptul de cultură suferă o transformare radicală. Generaţia tănără nu face decât decât să se adapteze şi să se formeze în acest context. Nu sunt alarmat. Aceasta fiindcă sunt convins că nu se poate supravieţui fără cultură. Cum spunea un prieten, un om fără cultură e ca o zebră fără dungi. Încercaţi să vă imaginaţi aşa ceva.

A.V.: Ce urmeazã dupã cãrṭi precum ‘’Cum sã uiṭi o femeie’’, ‘’Tovarãşe de drum’’,‘’Proza cu amãnuntul’’ ? La ce sã se aştepte cititorii dumneavoastrã ?

D.L.: Urmează un nou roman. Dar nu chiar imediat! Până la cel roman, este cald experimentul unui volum colectiv care se naşte acum pe Facebook, pe care îl coordonez împreună cu Maria Galan şi Amelia Gheorghiţă şi care se numeşte „Cărţi, filme, muzici şi alte distracţii în comunism”. E un volum la care participa orice are ceva de povestit. Fragmentele din textele primite până acum pot fi citite pe http://www.facebook.com/distractiicomunism.

31
/03
/16

Gheorghe Ifrim crede că un actor bun poate juca și divertisment, la televiziune, și roluri consistente în teatru. La Metropolis, îl puteți vedea în spectacolul „O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre deschise spre Nord”, în regia lui Mihai Constantin.

29
/03
/16

„Cahiers du Cinema” caută inovaţia, sinceritatea, un cinema liber, care nu manipulează. Suntem împotriva unui cinema prea serios, după rețetă, care răspunde aşteptărilor festivalurilor – afirmă, într-un interviu în exclusivitate pentru Ziarul Metropolis, Joachim Lepastier, critic de la celebra revistă franceză. Regizorul român favorit – Corneliu Porumboiu. 

25
/03
/16

A condus Teatrul de Artă Deva, a fost lector la Universitatea  „Lucian Blaga” din Sibiu şi prim regizor la Teatrul National „Radu Stanca” din Sibiu. În prezent este managerul Teatrului “Tony Bulandra” din Târgovişte şi conferenţiar universitar la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca. Mc. Ranin este cunoscut pe toate continentele, de unde aduce artişti din aproape toate culturile şi religiile, în consacratul Festival „Babel”, ce are loc în fiecare an între 1 și 12 iunie.

23
/03
/16

Teofia Juravle citeşte cu ochi proaspăt realitatea urbană sau rurală, identitatea naţională, apoi le transpune în tablourile sale. A expus ceva timp în ţară, apoi în străinătate şi a avut succes. Săptămâna trecută, pe o stradă în spatele Teatrului Metropolis, într-un spaţiu original numit “Gallery”, a avut loc vernisajul expoziţiei sale de pictură pe sticlă, “Identitate”, care va putea fi vizionată până în 28 martie.

17
/03
/16

Ministrul Culturii Vlad Alexandrescu este unul dintre cei mai activi miniştri din Cabinetul Dacian Cioloş. Fost ambasador în Luxemburg, nepot al marelui om de litere Tudor Vianu, profesor universitar consacrat, doctor la Paris  cu o lucrare asupra căreia nu planează suspiciuni de plagiat. Ce caută acest om în Guvernul României?

14
/03
/16

A absolvit facultatea de teatru la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, București, clasa Ion Cojar - Adrian Titieni şi un masterat de actorie la clasa profesorilor Gelu Colceag - Tania Filip, în 2011.  Sabina Brânduşe a participat la numerose proiecte de televiziune și scurtmetraje. Debutul cinematografic și l-a făcut cu pelicula "California Dreamin' ", premiat la Cannes în 2007.

03
/03
/16

Sorin are poze. Și cărți poștale, și acțiuni, și obligațiuni, și certificate de vaccinare, și monede, și insigne. Sorin este colecționar, încă de la 14 ani, și poate umple o oră și jumătate de interviu vorbind despre pasiunile sale. Asta dacă se grăbește…

25
/02
/16

De 20 de ani, Marcelo Cobzariu este actorul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti unde poate fi văzut în spectacolele: „Butoiul cu pulbere” „Furtuna” „Revizorul” „Scrisoarea” „Vizita bătrânei doamne”. La Teatrul Metropolis joacă în comediile: “O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord” de Edvard Radzinski, în regia lui Mihai Constantin şi “Dator vândut”, în regia lui Dan Tudor.