UPDATE. Ministrul Culturii Vlad Alexandrescu le-a răspuns, marţi, pe pagina sa de Facebook actorului Ion Caramitru şi membrilor Senatului UNITER care îl somaseră, luni, să-şi dea demisia din funcţie venind cu argumente de ordin administrativ, organizatoric şi instituţional şi invitându-i la dialog.
Un articol de Petre Ivan|25 aprilie 2016
Ataşăm scrisorile trimise ministrului Culturii şi Premierului României.
Click pe linkuri sau pe imagini pentru a vedea documentele complete.
Adresa UNITER-MC demisie 25.04.2016
Adresa UNITER-Prim Ministru 25.04.2016
Ministrul Culturii îi răspunde lui Caramitru
În răspunsul său public adresat lui Ion Caramitru şi membrilor Senatului UNITER, Vlad Alexandrescu îşi motivează obiectivele sale încă de la preluarea mandatului de ministru al Culturii: „Intenţiile pe care le-am declarat încă de la începutul mandatului meu au fost acelea de a produce o ameliorare, prin reformă, a instrumentarului administrativ şi legislativ dedicat instituţiilor publice de cultură. Instituţiile de spectacol au fost o prioritate în acest sens. Obiectivul meu principal este redinamizarea şi întinerirea sistemului public, prin energii noi”, punctând că ideea echilibrului menţinut între geenraţii a rămas continuu în atenţia sa.
Pe de altă parte, Ministrul Culturii i-a explicat punctual lui Ion Caramitru că: „m-aş fi aşteptat ca în aceste clipe dificile pentru o instituţie emblematică pentru România, să veniţi cu soluţii pentru rezolvarea diferendelor de la Opera Naţională Bucureşti şi să nu căutaţi să produceţi un nou scandal.”
Mai jos, răspunsul integral al Ministrului Culturii Vlad Alexandrescu, publicat, marţi după amiază pe contul său de Facebook:
„Stimate Domnule Preşedinte Ion Caramitru, Stimaţi membri ai Senatului UNITER,
Intenţiile pe care le-am declarat încă de la începutul mandatului meu au fost acelea de a produce o ameliorare, prin reformă, a instrumentarului administrativ şi legislativ dedicat instituţiilor publice de cultură. Instituţiile de spectacol au fost o prioritate în acest sens. Obiectivul meu principal este redinamizarea şi întinerirea sistemului public, prin energii noi. Sunt şi rămân însă atent la echilibrul care trebuie păstrat între generaţii, tendinţe, gusturi, dar cred că scena independentă e încă insuficient legitimată de instituţia publică.
De asemenea, cred că publicul trebuie să beneficieze constant de o paletă cât mai diversă de propuneri artistice din acest punct de vedere.
Ruptura gravă existentă între inerţia şi cadrul monolitic al reglementarilor şi efervescenţă scenei vii a artelor m-au determinat să încerc să angajez un proces de reconsolidare mult mai adaptat realităţii actuale a acestor reglementări, dar să o fac în câteva etape.
M-am bazat şi mă bazez pe sprijinul breslei artistice, al uniunilor de creaţie şi al personalităţilor din lumea scenei în acest sens. Elementelor legale şi tehnice din scrisoarea pe care mi-o adresaţi le voi raspunde într-un document alăturat acestuia, fiindcă problema de fond trebuie exprimată clar pentru spaţiul public: a dori schimbare într-un sistem îngheţat poate provoca tulburări, refuzuri şi reacţii violente – ele au devenit evidente acum, dar mă întăresc în convingerea că opţiunea mea este cea corectă. În ceea ce priveşte comisiile de concurs pe care le-am numit, vă invit să observaţi că este în prima dată în România când în comisia de concurs pentru poziţia de manager al Muzeul Naţional de Artă al României a fost invitat un expert de la Muzeul Luvru, iar în comisia de la Biblioteca Naţională a României, un expert de la Biblioteca Naţională a Franţei. De asemenea, este pentru prima dată când atât la evaluări cât şi la concursuri pentru poziţii de manageri participă public.
Aţi fost şi rămâneţi, domnule Ion Caramitru, un partener inconturnabil în acest sens, unul care a avut întotdeauna disponibilitate deplină pentru dialog. Sunt convins că direcţia acţiunilor noastre este aceeaşi şi că estimaţi, ca şi mine, că modul de implementare a managementului în cadrul instituţiilor publice de cultură din România trebuie să fie una dintre priorităţile Ministerului Culturii.
În acest sens, având în vedere experienţa dvs. în domeniul artelor spectacolului şi a managementului instituţiilor publice de cultură, m-aş fi aşteptat ca în aceste clipe dificile pentru o instituţie emblematică pentru România, să veniţi cu soluţii pentru rezolvarea diferendelor de la Opera Naţională Bucureşti şi să nu căutaţi să produceţi un nou scandal. Ca ministru deschis dialogului direct (fie şi prin intermediul spaţiului public) apreciez vigilenţa şi spiritul critic de care daţi dovadă şi consider în continuare că trebuie să lucrăm împreună la îmbunătăţirea cadrului legal din domeniul managementului cultural, existând, încă o dată, deplină disponibilitate din partea Ministerului Culturii în acest sens.
Sunt convins că amândoi simţim faţă de aceste arii ale activităţii creative o responsabilitate pe masura provocărilor foarte dificile pe care situaţia le manifestă.
Mulţumesc, de asemenea, şi membrilor Senatului UNITER care, spuneţi dvs., sunt în acord cu solicitarea dvs., le respect părerea şi îi invit cu plăcere la discuţii aprofundate pe acest subiect de interes major.” Vlad Alexandrescu.