Ion Caramitru, în „război” cu ministrul Culturii
https://www.ziarulmetropolis.ro/ion-caramitru-in-razboi-cu-ministrul-culturii/

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti spune că este pe picior de război cu ministrul Vlad Alexandrescu, din cauza că Ministerul Culturii vrea ca la conducerea instituţiilor de cultură să fie numite şi persoane din alte domenii de activitate decât cele culturale.

Un articol de Petre Ivan|19 ianuarie 2016

Proiectul Ministerul Culturii pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului numărul 189 din 2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, proiect ce prevede, printre altele, că managementul instituţiilor de cultură va putea fi asigurat şi de persoane care sunt absolvente de studii superioare în alte domenii de activitate decât cele culturale îl nemuilţumeşte pe actualul director al TNB, Ion Caramitru.

„Vreau să încurajez performanţa, vreau să fac o reformă mică. Ministrul Culturii este al dumneavoastră şi nu va întreprinde nimic fără dumneavoastră”, a declarat Vlad Alexandrescu, în deschiderea dezbaterii publice.

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti (TNB), a solicitat retragerea proiectului de modificare a Ordonanţei 189, precizând că vorbeşte în numele a 18 instituţii, care l-au mandatat în acest sens.

„Mesajul nostru este de a retrage această ordonanţă”, şi-a început Caramitru pledoaria. „Am fost şocat de modul în care aţi abordat chestiunea Teatrului Naţional şi, prin el, a teatrului românesc, în general. Nu pot să cred că discutăm acum o ordonanţă deja calificată. Această întâlnire ar fi trebuit să aibă loc înainte de a o structura”, a mai spus acesta.

„Schimbarea aceasta pune în pericol până şi drepturile omului. Ordonanţa prevede această evoluţie, de la nota 7 până la 10, pentru a scoate în evidenţă performanţa. Nota 7 este de trecere, la o evaluarea anuală, iar nota 9 şi peste 9, la o evaluare finală, permite prin lege continuarea mandatului, nu cu un concurs deschis, ci cu un drept câştigat”, a explicat Ion Caramitru, adăugând că aprobarea acestui articol este un atac la dreptul câştigat.

În două luni de activitate la minister, dumneavoastră nu faceţi altceva decât ceea ce vreţi să faceţi şi cu noi – să ne aduceţi oameni din altă profesiune, să ocupe posturi atât de calificate. Nu poate veni la Muzeul Satului, să zicem, un inginer constructor. Nu există reformă mică şi nici reformă mare. Este o gafă pe care o faceţi ca om de cultură. Reforma, despre care am spus că e nevoie, e a sistemului. Noi existăm într-un sistem bugetar de tip comunist. Pe această ordonanţă sunt pe picior de război cu dumneavoastră. – Ion Caramitru.

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

În artă nu e ca la fabrica de rulmenţi

Acesta a precizat că îşi doreşte să existe şi un sistem concurenţial, în ceea ce priveşte artiştii, nu doar bazat pe vechime, fără contracte semnate pe perioadă nedeterminată, dar şi că ar trebui gândite calităţile juriului care face evaluările managerilor.

„În artă nu se măsoară la fel ca în fabricile de rulmenţi”, a menţionat Ion Caramitru.

„Eu am fost evaluat de Liviu Ciulei, de Ion Cojar şi de astfel de oameni. Nu poate veni un fost student de-al meu sau cineva care a învăţat carte la UNITER să facă aprecieri. În artă lucrurile stau altfel”, a adăugat Ion Caramitru.

Aţi spus, când aţi venit la Minister, că acest Guvern a fost adus de stradă şi serviţi strada. Şi am încercat să vă spun, dar nu am apucat, că sunteţi ministrul Culturii, nu ministrul străzii. Ceea ce se întâmplă în stradă este extrem de important, chiar şi eu am venit de acolo în sistemul contemporan. Nu puteţi veni la Teatrul Naţional şi să spuneţi că veţi dispune cedarea unei săli către o altă instituţie, să faceţi ce-a făcut Ceauşescu cu Teatrul de Operetă. Înţeleg că a fost nevoie de intervenţia prim-ministrului pentru a renunţa la această obsesie. – Ion Caramitru.

TNB şi proiectele pentru tinerii actori

Acesta a menţionat şi faptul că TNB a implementat numeroase proiecte care implică tineri. „În Teatrul Naţional lucrează 236 de tineri din sistemul aşa-zis independent. Sistem în care, după cum mi-a spus consilierul dumneavoastră – un tânăr de 24 de ani, care abia a terminat şcoala şi care nu cred că poate să vă dea sfaturi atât de preţioase pe care să le urmaţi – există 4.000 de tineri fără loc de muncă. Eu am crezut că sunt 2.500”, a spus Caramitru. „A fi independent înseamnă a refuza categoric să faci parte din instituţiile publice, dar toţi aceştia participă la concursuri dau probe pentru roluri în teatre de stat. Ei nu sunt independenţi, sunt şomeri”, a mai spus acesta.

„Propunerea noastră este aceea de a retrage această ordonanţă”, a spus în încheiere Ion Caramitru, în numele TNB şi al 18 teatre din ţară, între care se numără Teatrul Municipal Baia Mare, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani”, Teatrul „Luceafărul” din Iaşi, Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea, Teatrul Naţional Târgu-Mureş şi Teatru „Tony Bulandra” din Ploieşti.

Foto: Ion Caramitru – uniter.ro

31
/10
/23

Montări jucate des cu casa închisă, cunoscuți dramaturgi români contemporani și internaționali, proiecte câștigătoare ale programului StarT. Alchimia suferinței, larghețea sufletului uman, frumusețile și grozăviile lumii noastre, povești cu ecouri largi pentru tineri și adulți – din 3 noiembrie.

30
/10
/23

Tech Rider's Dilemma, un proiect de cercetare care investighează necesitatea unor noi abordări în producția, expunerea, arhivarea și conservarea lucrărilor new media (și nu numai), prezintă din 1 noiembrie în cadrul Rezidența9 (Str. Ion Luca Caragiale 32), de la ora 19:00, o expoziție new media care ilustrează și aduce în discuție fragilitatea lucrărilor bazate pe tehnologie și nevoia unor metodologii de planificare, arhivare și conservare în acest domeniu.

30
/10
/23

Grupul de rock alternativ Heartbreak Cinema a lansat o piesă cu un mesaj puternic, care nu poate trece pe lângă urechile ascultătorilor. Punk-ul nu a fost creat pentru a fi confortabil, iar „Fuckaholic” demonstrează rădăcinile genului, prin expunerea experiențelor negative ale Mariei Teodora și a colaboratoarei Iris Danciu