„Jeanne Dielman”, desemnat de critici cel mai bun film al tuturor timpurilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/jeanne-dielman-desemnat-de-critici-cel-mai-bun-film-al-tuturor-timpurilor/

Pentru prima dată în sondajul realizat o dată la un deceniu, de 70 de ani, de celebra revistă britanică Sight & Sound, topul celor mai bune filme din toate timpurile este condus de o peliculă regizată de o femeie:  „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, de Chantal Akerman. Un moment istoric!

Un articol de Ionuţ Mareş|7 decembrie 2022

În 1952, revista Sight & Sound a avut ideea inedită de a le cere criticilor să numească cele mai bune filme din toate timpurile. Tradiția a devenit decenală şi a crescut în dimensiune și prestigiu odată cu trecerea deceniilor.

Sondajul a devenit astfel un barometru major al opiniei critice despre cinema, iar ediţia din acest an, a opta, a fost cea mai mare de până acum: la anchetă au participat 1.639 de critici, programatori, curatori, specialişti în arhivă şi universitari, fiecare trimiţându-şi lista cu zece filme favorite.

În urma voturilor, pe prima poziţie a ajuns „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, o coproducţie Belgia-Franţa din 1975, de 201 minute, realizată de cineasta belgiană Chantal Akerman (1950-2015).

„Niciun alt film realizat de o femeie nu a ajuns vreodată în top zece. În primul rând, acest lucru nu este surprinzător: femeile regizori de film au fost întotdeauna, evident, puține și departe între ele în timp; la fel de evident, criticii care au contribuit au fost predominant de sex masculin. Când Sight & Sound a extins numărul criticilor în 2012, Jeanne Dielman a intrat pentru prima dată pe listă, pe locul 35; ascensiunea sa în vârf este acum un triumf pentru cinematografia feminină”, a scris Laura Mulvey, o cunoscută teoreticiană de film feministă din Marea Britanie, în textul care comentează prima poziţie a clasamentului.

„Dar poate că surpriza supremă merge și mai departe – adaugă Mulvey: filmul care a adunat cele mai multe voturi în 2022 este realizat cu un stil și o strategie cinematografică mai aproape de avangardă decât de tradițiile mainstream și, mai mult decât atât, la aproape trei ore și jumătate, cere o vizionare dedicată. Deși filme provocatoare, idiosincratice și extraordinare au apărut constant mai jos în aceste liste, tradiția experimentală, din care face parte Jeanne Dielman, este – în afară poate de apariția recentă a „Omului cu aparatul de filmat” (1929) al lui Dziga Vertov – absentă”.

Reamintind că „Jeanne Dielman” este un asumat film feminist, Mulvey explică mai departe: „În privinţa conţinutului, filmul prezintă prăbuşirea unei gospodine belgiene burgheze, mamă și prostituată part-time, pe parcursul a trei zile; în privinţa formei, îi înregistrează riguros rutina domestică în timp îndelungat și dintr-o poziție fixă a camerei. Într-un film care, agonizant, descrie opresiunea femeilor, Akerman transformă cinematografia, ea însăși atât de des un instrument de opresiune a femeilor, într-o forță eliberatoare”.

Primele zece titluri din topul Sight & Sound al celor mai bune 100 de filme din toate timpurile, alese de critici:

1. “Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (Chantal Akerman, 1975)

2. “Vertigo” (Alfred Hitchcock, 1958)

3. “Citizen Kane” (Orson Welles, 1941)

4. “Tokyo Story” (Ozu Yasujiro, 1953)

5. “In the Mood for Love, Wong Kar-wai, 2001)

6. “2001: A Space Odyssey” (Stanley Kubrick, 1968)

7. “Beau travail” (Claire Denis, 1998)

8. “Mulholland Dr.” (David Lynch, 2001)

9. “Man with a Movie Camera” (Dziga Vertov, 1929)

10. “Singin’ in the Rain” (Stanley Donen and Gene Kelly, 1951)

Lista integrală poate fi consultată aici.

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.