„Jurassic Park“ – Dinozauriadă tridimensională
https://www.ziarulmetropolis.ro/jurassic-park-dinozauriada-tridimensionala/

A-l judeca şi expedia pe Steven Spielberg din perpectiva unui cinefil dependent de filmele de festival ar bloca orice încercare de a-i înţelege corect opera. La fel de greşit ar fi ca producţiile să-i fie aşezate pe acelaşi raft al mărfurilor hollywoodiene servite pe bandă rulantă.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 iunie 2013

CRONICĂ DE FILM A-l judeca şi expedia pe Steven Spielberg din perpectiva unui cinefil dependent de filmele de festival ar bloca orice încercare de a-i înţelege corect opera. La fel de greşit ar fi ca, dintr-un alt punct de vedere, neatent la nuanţe, producţiile să-i fie aşezate pe acelaşi raft al mărfurilor hollywoodiene indistincte şi servite pe bandă rulantă.

Succesul său la public este, pe bună dreptate, uriaş. Şi cu mult mai meritat decât cel al simplilor artizani sau epigoni în deficit de talent. Americanul stăpâneşte ca nimeni altul toate mecanismele care dau grandoare şi strălucire cinemaului de consum.

Creator de şcoală, Spielberg poate surclasa orice regizor care ar aspira să-i ia lua locul în plutonul de elită al realizatorilor de filme demne de a intra în istoria cineamatografiei cu priză la marele public. Cea mai recentă dovadă: prospeţimea unui film ca „Jurassic Park“, relansat în format 3D la 20 de ani de la apariţie (ajuns acum şi pe marile ecrane din România).

Un vis în 3D

În mare parte, încercările de a reîncălzi ciorbe de mult consumate eşuează în banal. Nu şi în cazul celebrului film al lui Spielberg, făcut parcă pentru tehnologia tridimensională. Acum, dinozaurii nu prind viaţă doar în ochii personajelor, ci şi prin ochelarii 3D ai noilor generaţii multiplex.

CONCURS Câştigă două invitaţii la „Jurassic Park 3D“!

„Jurassic Park“ este un vis. Unul pe care fiecare copil sau adult din noi l-a avut: pătrunderea într-o lume imaginară unde totul e posibil. Un vis care ajunge să te sperie, dar din care ştii că te vei trezi cu bine. Iar trăirile din acele momente vor rămâne pentru mult timp cu tine. Spielberg explorează conştientul colectiv, îi învaţă dorinţele şi îi serveşte „senzaţii tari“. Practică cinematograful total, puternic senzorial, extrem de atent calibrat şi nesimţit în simplitatea lui inegalabil de complexă.

Filmul brodează pe o temă dragă cineastului: spaima de necunoscut (interior sau exterior), practicată încă de la debut, în capodopera „Duel pe autostradă“. E drept, chiar dacă şi-a mai rafinat de atunci stilul, Spielberg a prins şi gustul de fi pe plac marelui public.

De unde şi simplificarea la maximum a construcţiei narative din „Jurassic Park“. Povestea este pe cât de schematică, pe atât de veche, cu rădăcini în literatură (filmul porneşte, totuşi, de la un roman de Michael Crichton): tentaţia demiurgică a omului, care îi pune în pericol însăşi existenţa.

Bineînţeles, nu lipseşte nici eterna morală – binele învinge la final: bătrânul vizionar îşi recunoaşte eşecul, protagonistul ajunge să se apropie de copiii pe care îi displăcea la început, personajele rău intenţionate sunt sacrificate, iar, în general, omenirea îşi învaţă lecţia. Frumos, dar mult mai puţin interesant decât modul în care Spielberg povesteşte vizual.

Emoţie amplificată de noile tehnologii

În „Jurassic Park“, suspansul minuţios construit – din detalii vizibile, dar plantate în locurile potrivite – este diluat cu pastile de umor cu efect garantat. Originalitatea aventurii este amestecată cu un sentimentalism asumat. Tensiunea fiecărei scene se amplifică treptat până la explozia de la apogeu. Totul este dinamic, sclipitor, la turaţie maximă. Perplexitatea protagoniştilor în faţa creaturilor readuse la viaţă este transferată spectatorilor fascinaţi de forţa efectelor speciale şi a noilor tehnologii.

Spielberg alternează abundenţa de spectaculos cu benefice pauze de respiro. Creează personaje simple, de care te ataşezi fără dificultate, şi situaţii care te ţin mereu în alertă. Şi nu se dă în lături de la a folosi tot ce îi pune la dispoziţie cinematograful, pentru a-şi atinge ţelul suprem: acela de a face spectatorul părtaş pe deplin la jocurile lui de copil mare.

INFO

Jurassic Park (SUA, 1993)

Regia: Steven Spielberg

Cu: Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.