Kazuo Hara și Sachiko Kobayashi, invitații speciali ai One World Romania 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/kazuo-hara-si-sachiko-kobayashi-invitatii-speciali-ai-one-world-romania-2018/

Unul dintre evenimentele speciale ale celei de-a 11-a ediţii a Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania este programul retrospectiv dedicat regizorului Kazuo Hara şi producătoarei Sachiko Kobayashi. Cei doi vor fi prezenţi la Bucureşti în perioada 16-21 martie, vor discuta cu publicul după toate proiecţiile filmelor, iar luni, 19 martie vor susţine un Masterclass la ARCUB, începând cu ora 20:30.

Un articol de Petre Ivan|20 februarie 2018

Kazuo Hara este cel mai apreciat regizor de documentare al Japoniei. Cu o carieră întinsă pe aproape cinci decenii, în care a realizat cinci lungmetraje, cineastul a colaborat întreaga viață cu Sachiko Kobayashi, care a produs toate filmele acestuia, patru dintre ele făcând parte din programul retrospectivei organizate în cadrul One World Romania, ediția din 2018.

„Dezastrul din Sennan” — premieră europeană la One World Romania 2018

Cel mai recent documentar al cuplului Kazuo Hara — Sachiko Kobayashi, ‘Dezastrul din Sennan’ va avea premiera europeană în martie la One World Romania. Este primul documentar realizat de cei doi în ultimii 20 de ani, a fost deja proiectat în cadrul festivalurilor de la Busan, Yamagata și la Tokio Filmex IFF, iar în martie are premiera și în cinematografele din Japonia.

Timp de opt ani a urmărit Kazuo Hara lupta în justiție, cu guvernul japonez, a zeci de foști lucrători în carierele de azbest din micul orășel Sennan. Ei sunt supraviețuitorii bolilor specifice — azbestoză, cancer pulmonar — de care au suferit sau suferă majoritatea celor care au trecut prin condițiile de muncă respective, neștiind la ce pericole sunt expuși. Într-un stil neșlefuit — ca viața însăși—, documentarul trasează mai întâi portretele individuale ale tuturor acestor oameni, trecuți de a doua tinerețe și nevoiți să se confrunte cu tot felul de dureri insuportabile. Dincolo de cazul specific al acestui grup de oameni care își caută dreptatea în această lume, laitmotivele recurente ale filmului sunt suferințele cauzate de boală și moartea.

‘La revedere, PC’, ‘Erotism privat extrem: cântec de dragoste 1974’ și ‘Armata împăratului mărșăluiește în continuare’

În secțiunea dedicată celor doi cineaști se adaugă trei alte documentare faimoase, ‘La revedere, PC’, ‘Erotism privat extrem: cântec de dragoste 1974’ și ‘Armata goală a împăratului mărșăluiește în continuare’ (film clasat pe poziția a 23-a în clasamentul celor mai bune documentare din toate timpurile, publicat în ianuarie 2017, de BFI).

Filmele cuplului Hara — Kobayashi se remarcă prin preocuparea de a oferi o voce oamenilor ieșiți din comun, uneori excentrici, capabili să împingă peste limitele acceptabilului social dorința lor de a face dreptate. De asemenea, sunt recunoscute pentru voluptatea cu care sfidează tabuuri culturale, provocând nu de puține ori discuții aprinse despre (i)moralitate și despre raportarea ‘corectă’ la personaje. Și mai au un punct comun: preocuparea pentru revelarea intimității, în moduri de multe ori brutale și, deci, șocante.

La revedere, PC (Japonia, 1972)

Multe tabuuri sunt complet distruse de filmul de debut al cuplului Hara-Kobayashi, un tur de forță al direct cinema-ului și al reprezentării intimității. Ca de obicei în cadrul operei celor doi, apropierea ‘extremă’ de protagoniști — bolnavi de paralizie cerebrală — e forțată printr-o serie de scene care implică o intrare lipsită de pudoare în universul lor intim. Dincolo de faptul că documentarul le oferă o voce, le creează contextul și pentru o expunere intensă a celor mai personale trăiri și gânduri — de la revelarea experiențelor sexuale, a problemelor de cuplu și până la chestionarea unor probleme pe care oamenii și le adresează de multe ori.

 

Erotism privat extrem: cântec de dragoste 1974 (Japonia, 1974)

În acest film celebru, Kazuo Hara și Sachiko Kobayashi, care avea să-i devină soție și să-i producă toate documentarele ulterioare, o vizitează pe Miyuki, fosta iubită a regizorului, pe insula Okinawa. Rezultatul e o nebunie, în care tabu social după tabu social sunt distruse, conceptul de ‘privat’ fiind zdruncinat până la pierderea sensului. Scene rareori expuse anterior în cinema — precum filmarea unei nașteri, filmarea, la persoana I, a unei partide de sex, homosexualitatea feminină etc. — sunt prezente în abundență, erupând cu violența specifică intimității intense și creând în jurul documentarului o aură de ‘film de scandal’.

Armata goală a împăratului mărșăluiește în continuare (Japonia, 1987)

Rareori o luptă pentru dreptate a fost purtată cu îndârjirea pe care o manifestă Kenzo Okuzaki, în acest documentar legendar. Activist și veteran al celui de-Al Doilea Război Mondial, el dorește să scoată la lumină adevărul despre atrocitățile comise de soldații japonezi în timpul acestuia, cu scopul final de a demonstra că împăratul Hirohito a fost principalul responsabil pentru toate nenorocirile întâmplate poporului japonez. Se confruntă, însă, cu un fenomen larg răspândit în societatea japoneză de după război, și anume cu refuzul obstinat al tuturor de a vorbi despre trecut.

Selecția finală și programul proiecțiilor pentru cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania sunt acum disponibile pe www.oneworld.ro.

Festivalul are loc între 16 și 25 martie 2018 la București. Biletele pentru proiecții, abonamentele generale și cele de 5 intrări au fost deja puse în vânzare pe site-ul partenerilor de la Eventbook.

Foto: One World Romania – facebook

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.