„La Belle Époque”. În căutarea timpului pierdut ★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-belle-epoque-in-cautarea-timpului-pierdut-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Scris şi regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiţiei şi programat să deschidă ediţia amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puţin diferit, însă fără nimic memorabil.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 iulie 2020

Începutul filmului este decupat atât de alert, se amestecă atât de brutal diverse epoci și sunt introduse atât de mult personaje care, pe deasupra, mai par să aibă și legături între ele, încât spectatorul abia mai ține pasul.

Evident, ritmul încetineşte şi lucrurile se clarifică treptat, iar filmul se așază pe un traseu previzibil, cu o singură noutate, la nivel de scenariu: Nicolas Bedos imaginează o afacere prin care, contra unor sume de câteva mii sau zeci de mii de euro, poți cere să ți se recreeze special o perioadă din trecutul mai apropiat sau mai îndepărtat.

Nu e vorba de o reconstituire de tipul unei lumi virtuale, atât de la modă astăzi, ci de tip cinematografic old-school: cerințele clienților de a plonja în istorie sunt puse în practică în niște studiouri și platouri ca de film, cu actori care învaţă replici prestabilite şi cu atenție la cele mai mici detalii legate de obiecte, îmbrăcăminte şi atmosferă.

Pentru că relația cu soția sa Marianne (Fanny Ardant) este în dificultate, după o căsnicie de zeci de ani, și pentru că el este mai degrabă un paseist inadaptat la noutăţi, fostul autor cunoscut de benzi desenate Victor Drumond (Daniel Auteuil), retras de ceva timp din activitate, vrea să retrăiască acea zi de la începutul anilor `70 când a cunoscut-o pe femeia cu care avea să se căsătorească şi cu care avea să facă un băiat.

Aşa că apelează la serviciile de reconstituire a trecutului. Bineînţeles, lucrurile se complică, pentru că el chiar se îndrăgosteşte de femeia, Margot (Doria Tillier), care joacă versiunea tânără a soţiei sale şi care e fosta iubită a proprietarului afacerii, Antoine (Guillaume Canet), acesta fiind la rândul său prieten cu fiul lui Marianne şi a lui Drumond, Maxime (Michaël Cohen), dornic să îşi vadă părinţii din nou fericiţi.

În fine, e mai puţin interesantă această încrengătură telenovelistică de relaţii, deşi filmul este în primul rând despre eternele crize din cupluri, indiferent de vârstă, şi despre potenţiale împăcări.

Dacă e ceva totuşi stimulant în „La Belle Époque”, atunci e modul, până la un punct inventiv, în care e pus în scenă jocul dintre un stil de viaţă pragmatic şi un stil de viaţă boem, dintre ancorarea în prezent şi alunecarea în nostalgie, dintre deziluzii şi speranţe, dintre prezent şi trecut, până la găsirea echilibrului aşteptat.

Sigur, astfel de contraste simple sunt la îndemâna oricărui scenarist, iar Nicolas Bedos are meritul că găseşte o perspectivă ceva mai proaspătă de a vorbi despre lucruri atât de des întâlnite, mai ales în cinema-ul mainstream.

„La Belle Époque” este un feel-good movie à la française. O comedie romatică realizată ca la carte, aparent fără alte ambiţii decât de a emoţiona şi de a distra un public dornic să petreacă o seară agreabilă la cinema sau pe canapeaua de acasă.

„La Belle Époque” va fi proiectet în deschiderea TIFF, la 31 iulie, şi va fi distribuit în România de Independenţa Film.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.