La braț cu Havel, Pavek și Otik
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-brat-cu-havel-pavek-si-otik/

Proiecţiile de film continuă la Centrul Ceh, iar zilele de luni şi marţi, 11 şi 12 noiembrie, nu fac excepţie. Documentary Mondays aduce „Citizen Václav Havel Goes on Vacation”, pe când „My Sweet Little Village” se vede la Fiction Tuesdays.

Un articol de Liliana Matei|7 noiembrie 2019

A treia săptămână a sezonului de proiecții de film de toamnă vine cu o călătorie cinematografică împrejurul Cehoslovciei anilor 80, luni cu Havel, iar marți cu Pavek și Otik, în filmul lui Jiří Menzel.

Luni, 11 noiembrie, cei ce vin la film o iau pe urmele disidenților în documentarul „Citizen Václav Havel Goes on Vacation” (foto sus): în vara anului 1985, Václav Havel a decis să plece într-o călătorie pentru a-și vizita prietenii și, de asemenea, să testeze amploarea libertăților sale civile ca cetățean al Cehoslovaciei comuniste. Rezultatele au fost kafkiene în absurditatea lor, amintind în special interacțiunile lui Havel cu polițiștii sub acoperire, care se aflau întodeauna la câțiva pași distanță. Documentarul lui Jan Novák repovestește această vacanță memorabilă, combinând imagini din călătoria reconstituită și comentariile participanților inițiali, cu imagini cu știrile însorite și optimiste ale vremii, difuzate la televiziunea cehoslovacă în luna august.

„Citizen Václav Havel Goes on Vacation”

În seara următoare veți face o oprire la cooperativa agricolă în jurul căreia a prins rădăcini viața sătenilor din „My Sweet Little Village”. Aici se poate observa o altă față a relațiilor interumane într-o țară din blocul estic – locuitorii satului sunt oameni obișnuiți, iar în prim plan se află relația dintre Otik, un bărbat blând, dar încet la minte, și colegul său de muncă, Pavek, a cărui familie a avut grijă de el o perioadă îndelungată de timp.

„My Sweet Little Village”

Într-un sat în care nimic neobișnuit nu pare să se întâmple, problemele apar atunci când Pavek se satură să-și asume responsabilitatea pentru neîndemânaticul său coleg, iar un birocrat din capitală ajunge să speculeze pe seama neînțelegerilor apărute pentru a-și face rost de casă de vacanță. Jiří Menzel, unul dintre regizorii veterani a Noului Val Cehoslovac, continuă și în anii 80 să realizeze filme a căror abordare satirică la adresa societății reușește, totuși, să sublinieze umanitatea și căldura personajelor sale.

Intrarea la proiecții este liberă, acestea începând la ora 20:00, la Centrul Ceh, unde, cum poate sunteți deja obișnuiți, berea cehă gratis este o regulă.

Evenimente Facebook aici: DM & FT. Eveniment susținut de Budweiser Budvar.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Parteneri media: AGERPRES, Radio România Cultural, Aarc – All About Romanian Cinema, Observator Cultural, Filme Cărţi, Ziarul Metropolis, MovieNews, Dilema Veche, LiterNet.ro, Zeppelin.

 

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.