La limita de jos a cerului. Exerciţiu de echilibristică
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-limita-de-jos-a-cerului-exercitiu-de-echilibristica/

CRONICĂ DE FILM Pornit de la un scenariu original de Corneliu Porumboiu, pe care cineastul Igor Cobileanski l-a rescris şi adaptat contextului din Republica Moldova, „La limita de jos a cerului“ este un film revigorant, realizat în cea mai pură tradiţie neorealistă.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 septembrie 2013

CRONICĂ DE FILM Pornit de la un scenariu original de Corneliu Porumboiu, pe care cineastul Igor Cobileanski l-a rescris şi adaptat contextului din Republica Moldova, „La limita de jos a cerului“ este un film revigorant, realizat în cea mai pură tradiţie neorealistă.

În 2006 şi 2007, tânărul regizor născut la Chişinău a impresionat, pe internet, cu trei scurtmetraje în care oferea o combinaţie explozivă de umor, absurd şi anecdotic. Între ele, a propus şi o comedie neagră de televiziune, „Tache”, în care rolul central este deţinut de Mircea Diaconu.

Acum, Igor Cobileanski îşi lansează primul lungmetraj de cinema. Filmat în Republica Moldova şi produs în România, La limita de jos a cerului are în centru trei protagonişti. Viorel (Igor Babiac) este un tânăr de 19 ani, introvertit, sensibil şi fără serviciu. El se ocupă cu traficul de „iarbă”, împreună cu cel mai bun prieten al său, Gâscă (Sergiu Voloc, vechi colaborator al regizorului), pe care îl ajută şi în încercările de zbor cu un deltaplan improvizat.

Citiţi şi: La limita de jos a cerului. Tineri actori în căutarea recunoaşterii

Viorel se îndrăgosteşte, între timp, de o coafeză frumoasă, care are însă o relaţie sexuală (din interes) cu un comisar de poliţie. Numai că iubirea sa faţă de Maria (Ela Ionescu, actriţă în Bucureşti), declarată la beţie şi impulsionată de un romantism sincer, aproape desuet, îl împinge pe Viorel la gesturi radicale, cu posibile urmări dramatice.

Fără clişee la limita de jos a cerului

Povestea rezumată mai sus se derulează într-un ritm antrenant, alert, fără „burţi” şi digresiuni inutile (filmul are, de altfel, numai 80 de minute). Cobileanski păstrează tot timpul perspectiva lui Viorel, care apare în fiecare scenă, dar nu lasă spectatorilor accesul liber la lumea interioară a protagonistului său. Îl observă în singurătate sau îl pune în situaţii menite a-i dezvălui temperamentul complex şi paradoxal.

Regizorul evită deopotrivă tuşele lacrimogene şi accentele senzaţionaliste, cele care, în mâna unui „meşteşugar” neînzestrat, ar fi putut transforma o astfel de poveste într-un amestec de clişee.

la limita de jos a cerului

La limita de jos a cerului – o scenă cu actorii Ela Ionescu şi Igor Babiac

Cobileanski practică un spectaculos şi reuşit exerciţiu de echilibristică. Fără a pune la încercare în vreun moment limitele plauzibilului, dar păstrând convenţia unei naraţiuni care se dezvoltă scenă cu scenă, de la intrigă până la punct culminant, el nu se rezumă la personaje bune sau rele.

Protagoniştii transcend, mai degrabă, noţiunile de moral sau imoral, situându-se într-o zonă greu definibilă, de frontieră. Una în care condamnarea aparent eternă la neîmplinire şi blazare este contracarată de aspiraţia permanentă la depăşirea propriei condiţii (de aici şi metafora, asumată, a zborului cu deltaplanul). O zonă în care naturalismul este trecut printr-un filtru liric şi este temperat cu suficient umor, în special de limbaj şi de situaţie.

Citiţi şi: VIDEO Filmul lui Igor Cobileanski, apreciat de The Hollywood Reporter

Ocolind mizerabilismul gratuit, filmul propune un univers ancorat puternic în realitatea dură din Republica Moldova (lucru mărturisit, de altfel, de regizor şi de actori). O lume marcată de lipsa unui orizont şi o generaţie fără perspectivă.

Simţind pericolele care îl pândeau, Igor Cobileanski a evitat să fie însă prea insistent în această direcţie. Şi, de aceea, filmul său poate accede la universalitate, depăşind contextul local.

Întotdeauna dinamică, dar nu intruzivă, camera de filmat (imaginea aparţine lui Oleg Mutu) rămâne aproape invizibilă, nu se pune pe sine în centrul atenţiei.

Ea deserveşte creativ povestea, pentru că, la Cobileanski, importantă e claritatea. Nu a unui mesaj anume, ci a ideii de a face un cinema de calitate, capabil să emoţioneze cu măsură, dar şi să dea de gândit.

La limita de jos a cerului, produs de Saga Film, intră de vineri în cinematografe.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

La limita de jos a cerului (România, Moldova 2013)

Regia: Igor Cobileanski

Cu: Igor Babiac, Ela Ionescu, Sergiu Voloc

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

01
/12
/23

Cu ocazia apariţiei "Fallen Leaves" (2023), ales deja de critici cel mai bun film al anului şi lansat şi la noi cu titlul "Frunze căzătoare", platforma MUBI a pregătit o amplă retrospectivă dedicată marelului regizor finlandez Aki Kaurismäki.

21
/11
/23

Ce începe clandestin și se termină cel puțin amuzant? O petrecere organizată de barmanul Klaus (Adrian Nicolae) la clubul în care lucrează, unde fratele lui, bodyguard (Cosmin „Micutzu” Nedelcu) e nevoit să dea o mână de ajutor, cu zâmbetul pe buze, e povestea filmului Klaus & Barroso.

17
/11
/23

„Un film care ne-a impresionat prin mizanscena sa, o relatare istorică lipsită de manierism care ne-a surprins, un film care ne-a făcut să plonjăm în haosul evenimentelor din 1989, odată cu fuga lui Ceaușescu. Un film în care agitația Revoluției nu e surprinsă doar în varii locuri din Sibiu, dar și în reacțiile și limbajul personajelor.”

16
/11
/23

Lanțul de cinematografe HAPPY CINEMA, prezent în București, Focșani, Alexandria, Buzău, Vaslui, Botoșani, Bacău și Bistrița, se extinde cu 4 cinematografe noi în țară (București și Slobozia) și unul în Republica Moldova, Chișinău. HAPPY CINEMA, brand cu capital 100% românesc, își consolidează poziția de top ca acoperire în țară.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.