„Let Them All Talk”. Confesiuni
https://www.ziarulmetropolis.ro/let-them-all-talk-confesiuni/

CRONICĂ DE FILM Lansat recent de HBO (care e şi unul dintre producători), cel mai nou film al regizorului Steven Soderbergh, „Let Them All Talk” (2020), vine într-un moment prost. Ce interes poate să stârnească acum povestea unei scriitoare în criză (Meryl Streep) care porneşte într-o călătorie transoceanică pe un vapor de lux alături de două prietene şi un nepot?

Un articol de Ionuţ Mareş|12 ianuarie 2021

Am urmărit filmul având mereu în minte întrebarea sâcâitoare de mai sus.

Ar putea avea un astfel de film o relevanţă mai mare decât ca un simplu prilej de escapism de-o seară, cu unele pretenţii?

Sigur, a fost realizat înainte de criza mondială determinată de pandemie. Însă actuala situaţie, când industria filmului este puternic bulversată, cu consecinţe greu de anticipat, expune şi mai clar goliciunea tipului de cinema pe care îl reprezintă acest nou titlu al unuia dintre cei mai prolifici şi versaţi regizori americani.

Un fel de cinema care nu poate fi arondat masei de producţii comerciale de serie, dar nici nu e suficient de stimulant pentru a fi inclus în rândul filmelor care scot privitorul din pasivitate (aşa cum însuşi Steven Soderbergh a reuşit cu cele mai bune lungmetraje ale sale, dintr-o carieră întinsă pe mai mult de trei decenii).

Bazat pe un scenariu al scriitoarei Deborah Eisenberg, „Let Them All Talk” mizează în primul rând pe experienţa şi charisma unor actriţe cunoscute ca Meryl Streep, care joacă o prozatoare faimoasă de la care se aşteaptă o nouă carte de succes, şi Dianne Wiest şi Candice Bergen, în rolurile a două prietene din tinereţe ale lui Alice, care le invită să o însoţească în călătoria cu un vapor de lux din SUA spre Marea Britanie, unde urmează să primească un prestigios premiu.

Fiecare dintre ele are motivele sale pentru care a pornit pe acest drum, iar o mare parte din firul narativ constă în dezvăluirea treptată a acestora (şi, evident, în livrarea de informaţii despre trecutul şi relaţia lor).

Iar ideea unei excursii aparent desuete cu un transoceanic (motivată dramaturgic de imposibilitatea protagonistei de a zbura cu avionul) urmăreşte să marcheze un contrast între o lume şi o generaţie aproape dispărute, reprezentate de cele trei femei, şi un nou stil de viaţă, reprezentat de nepotul (de frate) al lui Alice (Lucas Hedges) şi de o agentă din partea editurii (Gemma Chan).

Că diferenţele sunt echilibrate prin mai multe asemănări sau inversări de roluri (se dovedeşte că femeile în vârstă sunt mai dezinvolte sentimental decât tinerii), ţine de obligaţia scenaristică a nuanţării.

Regia sofisticată a lui Steven Soderbergh – unghiuri neaşteptate ale camerei, tuşe comice create prin decupaj, mizanscenă sau jocul actorilor, eleganţa unor mişcări de aparat – dezmorţeşte pe alocuri filmul, însă fără a-l  salva de la irelevanţă.

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.