Lilian Zamfiroiu: Îmi doresc să-i aduc la aceeaşi masă pe toţi reprezentanţii culturii româneşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/lilian-zamfiroiu-imi-doresc-sa-i-aduc-la-aceeasi-masa-pe-toti-reprezentantii-culturii-romanesti/

Diplomatul Lilian Zamfiroiu a declarat, marţi, la audierea sa pentru funcţia de preşedinte al Institutului Cultural Român (ICR), din comisiile reunite pentru cultură şi politică externă din Senat, că îşi doreşte să-i aducă la „aceeaşi masă” pe toţi reprezentanţii culturii româneşti.

Un articol de Corina Vladov|25 iunie 2013

Diplomatul Lilian Zamfiroiu a declarat, marţi, la audierea sa pentru funcţia de preşedinte al Institutului Cultural Român (ICR), din comisiile reunite pentru cultură şi politică externă din Senat, că îşi doreşte să-i aducă la „aceeaşi masă” pe toţi reprezentanţii culturii româneşti.

„Vreau să vă mulţumesc, cu toată sinceritatea, nu ca o simplă formulă, pentru onoarea pe care mi-o faceţi şi pentru disponibilitatea dumneavoastră de a mă audia astăzi, aici, în acest context, în vederea ocupării acestei funcţii pe care eu o consider extrem de importantă pentru promovarea unei imagini adecvate a României în lume, aceea de preşedinte al Institutului Cultural Român”, a declarat acesta, citat de Mediafax.

Lilian Zamfiroiu i-a asigurat pe membrii comisiilor reunite pentru cultură şi politică externă din Senat că îşi va da toată silinţa ca obiectivele pe care le va stabili cu viitoarea echipă de conducere să fie duse la îndeplinire.

Citiţi şi: VIDEO Cine este Lilian Zamfiroiu, noul preşedinte al ICR

„Sunt doctor în istorie specializat pe relaţii diplomatice româno – italiene, (…) Am cochetat – să spunem aşa – cu presa studenţească încă din timpul facultăţii, am fost redactorul-şef al revistei Universităţii Bucureşti, sub îndrumarea domnului Sorin Roşca Stănescu am scris primul reportaj la revista Viaţa Studenţească, mai târziu, am înfiinţat primul cotidian particular care a apărut în România, aici este vorba de Curierul de Vâlcea, sunt şi acum directorul onorofic al acestui cotidian, am lucrat şi la ziarul Evenimentul zilei, în prima echipă din 1992, apoi la Radio România am avut câteva emisiuni”, a declarat diplomatul.

El a precizat că propunerea sa în funcţia de preşedinte al ICR a fost o surpriză, afirmând că algoritmul său de gândire prevedea că un astfel de post ar trebui să fie ocupat de personalităţi culturale precum Augustin Buzura, Horia-Roman Patapievici şi Andrei Marga.

„Expunându-mi-se faptul că se are altceva în vedere de data aceasta, adică a fost creat profilul pe care va trebui să îl aibă viitorul preşedinte al ICR, acesta fiind mai mult de manager cultural decât de creator de cultură, am acceptat, pentru că de 12 ani cam asta fac. Iertaţi-mi aparenta lipsă de modestie, eu am mai coordonat la un moment dat ICR-urile, pe vremea când nu se numeau ICR-uri, erau simple centre culturale, erau în subordinea Ministerului Afacerilor Externe, eu eram director general, având în subordine şi Direcţia culturală care coordona aceste centre culturale. Nu îmi este străină acestă preocupare”, a adăugat acesta.

Zamfiroiu nu doreşte să existe impresia că „vine în locul cuiva”

„Eu nu vin în locul domnului Marga. Eu vin în această funcţie pentru că am fost solicitat şi cred că mă recomandă experienţa pe care am acumulat-o, mai ales în ultimii şapte ani când am lucrat la UNESCO. (…) Aş dori să aduc ceasul la zero, în sensul de a-i chema la aceeaşi masă pe toţi reprezentanţii culturii româneşti. (…)

La urma urmei, cultura română este una singură. Nu voi institui regula „au plecat ai voştri, acum vin ai noştri”. Eu încerc să îi aduc pe toţi la aceeaşi masă. Nu va exista decât un singur criteriu, cel al valorii”, a completat acesta.

Zamfiroiu a precizat că are promisiuni privind următoarea rectificare bugetară. „Trebuie să vă mărturisesc că nu cunosc în detaliu situaţia bugetului ICR, dar era normal, din moment ce am fost propus pentru această funcţie, să mă interesez şi să aflu mai multe amănunte. Am discutat să încercăm o rectificare bugetară, poate cel puţin egală cu suma care s-a cheltuit pe Salonul de Carte de la Paris.

Sunt proiecte care au fost angajate deja şi pentru care se pare că nu mai sunt bani. Luaţi cu titlu de inventar, pentru că nu mă bazez pe documente. Am promisiuni că voi fi ajutat la proxima rectificare bugetară, dar mă bazez şi pe lobby-ul dumneavoastră în situaţia în care veţi agrea propunerea de a ocupa această funcţie, atât direct, cât şi prin apariţii televizate”, a mai spus acesta.

Întrebat dacă va organiza un audit la Institutul Cultural Român, diplomatul a spus că acest audit reprezintă „o centură de siguranţă”, afirmând că fără un astfel de control nu va cunoaşte care este bugetul ICR.

„O astfel de solicitare nu priveşte sau nu vizează a arăta cu degetul într-o anumită direcţie, ci vizează intenţia de a-mi constitui o centură de siguranţă, să ştiu de unde plec, ce voi face în continuare. Auditul se va face la nivelul întregului buget al ICR”, a adăugat acesta.

La finalul audierii diplomatului Lilian Zamfiroiu pentru funcţia de preşedinte al ICR, preşedintele comisiei pentru cultură, senatorul PSD Georgică Severin, i-a spus acestuia: „Nu ştiţi în ce intraţi”.

„ICR este poate arena unde în ultimii zece ani s-au manifestat cele mai mari orgolii ale multor valori culturale româneşti. (…) ICR, din nefericire, nu este în cea mai bună situaţia financiară, vom căuta soluţii. (…) Cultura română îi cuprinde şi pe Buzura, dar şi pe Pleşu”, a spus Georgică Severin.

Lilian Zamfiroiu, propunerea USL pentru funcţia de preşedinte al Institutului Cultural Român (ICR), a primit, marţi, aviz favorabil din partea comisiilor reunite pentru cultură şi politică externă din Senat, cu 14 voturi „pentru” şi 1 abţinere.

Foto: revista 22

22
/11
/23

Iosif Paștina joacă în “Disco Regret”, piesă scrisă de Doru Vatavului și regizată de Irisz Kovacs. A terminat U.N.A.T.C-ul în 2020 la clasa profesorilor Marius Gîlea, Bogdana Darie, Ioana Barbu și spune că: "Am avut noroc că am terminat chiar la începerea pandemiei și am avut privilegiul de a apuca să joc de câteva ori licența până la lockdown. Alți colegi n-au fost așa norocoși”.

21
/11
/23

Ce începe clandestin și se termină cel puțin amuzant? O petrecere organizată de barmanul Klaus (Adrian Nicolae) la clubul în care lucrează, unde fratele lui, bodyguard (Cosmin „Micutzu” Nedelcu) e nevoit să dea o mână de ajutor, cu zâmbetul pe buze, e povestea filmului Klaus & Barroso.

20
/11
/23

Vineri, 24 noiembrie 2023 (de la 19.00) veți asculta la Sala Radio una dintre creațiile muzicale religioase care s-au bucurat de un mare succes în sec. XIX: Stabat mater, lucrare semnată de ROSSINI, marele compozitor italian cunoscut mai ales pentru operele sale, printre care celebrele Il barbiere di Siviglia (Bărbierul din Sevilla) sau La Cenerentola (Cenușăreasa).

20
/11
/23

Vineri, 1 decembrie, de la ora 18:30, vă propunem Concertul Extraordinar de Ziua României, o punte între generații, eveniment în cadrul căruia soliști ai Operei Naționale București vor interpreta arii, lied-uri și duete din creația românească alături de tinerii membri ai Studioului Experimental în Artele Spectacolului Muzical ,,Ludovic Spiess”, acompaniați la pian de către Luminița Berariu și Bogdana Grecova.

17
/11
/23

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, se joacă în premieră pe scena Sălii Palatului din București, cu participarea extraordinară a Baletului Operei Naționale București, avându-i ca invitați pe prim balerinii de talie mondială Iana Salenko și Marian Walter.

17
/11
/23

Editura Litera invită cititorii să se bucure de noi apariții editoriale, reduceri și întâlniri cu autorii favoriți, între 22 și 26 noiembrie, în cadrul Târgului de Carte Gaudeamus 2023, desfășurat la Pavilionul Central Romexpo.

17
/11
/23

Înaintea concertului de pe 18 noiembrie de la Arenele Romane, byron lansează un videoclip pentru cea mai complexă piesă din repertoriul trupei - În infern. Scrisă într-o singură zi, orchestrată în 6 luni și filmată în două zile, piesa de zece minute încheie noul album Efemeride.

17
/11
/23

„Un film care ne-a impresionat prin mizanscena sa, o relatare istorică lipsită de manierism care ne-a surprins, un film care ne-a făcut să plonjăm în haosul evenimentelor din 1989, odată cu fuga lui Ceaușescu. Un film în care agitația Revoluției nu e surprinsă doar în varii locuri din Sibiu, dar și în reacțiile și limbajul personajelor.”

17
/11
/23

Teatrul Excelsior anunță premiera spectacolului-manifest (R)Evoluție. Ghid de supraviețuire în secolul XXI de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, traducerea Mircea Sorin Rusu, în regia lui Radu Nica, unul dintre numele de referință ale scenei românești, multiplu nominalizat la Premiile UNITER și câștigător în 2005 al Premiului de debut pentru spectacolul „Nora“, realizat la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.