Limitările financiare ca imbold creativ în realizarea unui film
https://www.ziarulmetropolis.ro/limitarile-financiare-ca-imbold-creativ-in-realizarea-unui-film/

„Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ”, afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul „Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2017

Prima ediţie a „LIM – Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, continuă să se desfăşoare prin două evenimente importante, ambele organizate în România: cel de-al doilea workshop din seria LIM şi prezentarea celor 16 proiecte selecţionate, în faţa unui public specializat, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca.

„LIM – Less is More” este structurat în trei etape de rezidență, în cadrul a trei workshop-uri de câte o săptămână, organizate în trei țări europene: Workshop 1 a avut loc regiunea Flamandă, Belgia (5-11 martie), Workshop 2 în Transilvania, România (6 – 14 iunie) și Workshop 3 în Bretania, Franța (1 – 8 octombrie).

Lucrul dedicat dezvoltării de scenariu din prima ediție LIM este coordonat de patru consultanți de scenariu cu experiență în domeniu (cu toții scenariști la rândul lor): Leonardo Stagliano (Italia), Pierre Hogdson (Marea Britanie, Franța), Marcel Beaulieu (Canada) și Antoine Le Bos (Franța). Grupul de tutori va fi completat, de asemenea, cu specialiști în cinematografia low budget și micro-budget.

Unul dintre scopurile LIM este acela de a genera crearea unei rețele europene formată din profesioniști ce lucrează în limitările unor filme cu bugete mici și, prin urmare, acela de a genera co-producții, noi modalități de finanțare și distribuție.

Ziarul Metropolis publică un interviu cu unul dintre cei patru consultanţi de scenariu din proiect, Antoine Le Bos, care vorbeşte despre ce presupune scrierea unui scenariu pentru un film cu buget redus.

Ionuţ Mareş: Care este ideea generală din spatele acestui concept “Less is More”?

Antoine Le Bos: Ideea este de a lansa o dinamică europeană puternică a colaborării, cooperării creative, pregătirii şi coproducţiilor în ceea ce priveşte cinema-ul de buget redus şi microbuget, care este o “formă de artă” în expasiune în interiorul lumii cinematografice.

Considerăm că limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ. În istoria artei, avem multe exemple clare ale acestui fenomen în care, fără constrângeri, artistul îşi poate pierde forţa. Asta l-a făcut pe Igor Stravinsky să scrie: “Cu cât arta este mai legată de constrângeri, cu atât este mai liberă!”

De ce ai nevoie pentru a deveni un bun scenarist?

Un talent pentru arhitectură şi abilitatea de a te pune în pielea oricărei fiinţe umane! Trebuie de asemenea să poţi să asculţi şi să te confrunţi cu nenumărate rescrieri fără a-ţi pierde încrederea în proiect. Îţi trebuie mult curaj. Probabil că este una din cele mai dificile slujbe din lume!

Numiţi trei caracteristici pe care ar trebui să le aibă un scenariu pentru a deveni un film bun de microbuget.

O densitate foarte mare, o concentrare puternică pe ideea centrală, o grijă constantă faţă de forţa naraţiunii, cu alte cuvinte o concentrare foarte puternică pe a nu pierde privitorul. Mult mai puternică decât în cazul unui film care poate compensa lipsa tensiunii prin introducerea de noi elemente, prin descoperirea unor noi spaţii geografice…

În ce măsură constrângerile pot fi o sursă de creativitate?

Limitările pot determina o concentrare mai mare a cineastului pe găsirea de soluţii. Deschiderea unor uşi care păreau imposibil de deschis. Creierul omului poate fi uluitor de eficient când i se pun în cale obstacole.

Ce aşteptări aveţi de la acest al doilea workshop care are loc în România?

Acest workshop din România este un punctul central în programul “Less is More” (LIM). Este momentul când toţi scriitorii şi cineaştii se întâlnesc cu oameni din industria filmului pentru a-şi testa proiectele. Va fi un moment de schimburi în jurul proiectelor LIM pentru oameni care vin din întreaga lume.

Şi, după ce această întâlnire de la Cluj se va fi terminat, toţi cineaştii, echipa şi profesorii se vor izola în munţii Transilvaniei pentru un al doilea workshop în care vom folosi feedback-ul primit la Cluj pentru a aprofunda proiectele.

Este momentul dur, dar frumos în care fiecare cineast va trebui să se privească în oglindă şi să depăşească toate obstacolele sale interioare în procesul de scriere, îndrăznind să exploreze mai mult spre binele rezultatului final.

 

Susținut de Creative Europe – Programul MEDIA al Uniunii Europene, LIM, platforma europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, e organizat de Le Groupe Ouest (Franța) și dezvoltat în parteneriat cu Control N (România), Vlaams Audiovisueel Fonds – VAF (Belgia), Krakow Festival Office – KBF (Polonia) și Festivalul Internațional de Film Transilvania – TIFF (România).

Proiectul este co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Centrul Național al Cinematografiei.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.