Lumea ca o şcoală
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-ca-o-scoala/

Fără să fiu în contra avangardei, ba chiar dimpotrivă, nu obişnuiesc să scriu despre spectacole de teatru care îşi propun să fie doar angajate, sociale, în spectacolele care propovăduiesc teatrul-forum şi alte manifeste. Mă priveşte.

Un articol de Andrei Crăciun|1 aprilie 2016

Există, fireşte, şi în teatru, mai multe lumi: există teatrul ca artă, teatrul ca entertainment şi teatrul ca manifest. Pe ultimul îl ocolesc, din motive cât se poate de personale – nu cred în activismul de dragul activismului. Mă revoltă chiar această pseudoimplicare.

Prezint, faţă de acest comportament, o unică şi semnificativă, excepţie: dacă există artă în teatrul-manifest. Tocmai s-a jucat la Centrul de Teatrul Educaţional Replika din Bucureşti spectacolul În cuvintele tale. Aici am întâlnit şi arta. Scriu.

Acest spectacol este produsul muncii a foarte mulţi oameni. El a apărut din nevoia de a spune poveşti despre diversitatea culturală şi bogăţia pe care o tot dau României minorităţile etnice din ţara noastră. Au fost documentate nouă sute de poveşti (!) în biblioteci publice din România, prin proiectul Agora Culturală @ Biblioteca Ta (un proiect despre care ziarul nostru a mai scris aici).

Apoi, spectacolul este întâlnirea fericită dintre regizorul Radu Apostol şi îndelung elogiatul dramaturg Peca Ştefan, muzicianul Bobo Burlăcianu şi două actriţe de dăruirea Katiei Pascariu şi Mihaelei Rădescu, şi mulţi alţii.

În cuvintele tale nu reuşeşte să vorbească despre multiculturalism, dar reuşeşte să vorbească despre identitate, despre cine suntem, despre cine credem că suntem. Povestea centrală – o compunere bulversantă a unei preadolescente, Doiniţa, pe care atât mama ei, cât şi directoarea şcolii încearcă să o convingă să renunţe la cuvintele sale. Doiniţa, care nu reuşeşte să treacă peste moartea surorii ei, nu găseşte însă niciun motiv să renunţe. Sunt cuvintele ei.

Piesa e – în definitiv – un colaj din drame şi naivităţi, emoţionant. Există un moment pe care l-aş numi, perfect şcolăreşte, culminant. Iar acel moment culminant al spectacolului este când se enumeră bogăţiile ţării noastre, fie ele mit sau realitate, într-o oglindă perfectă cu tot ce este greşit în ţara noastră, fie aceste greşeli exagerate sau nu.

Merită să vă luaţi timp să vedeţi În cuvintele tale. E un spectacol care mută mai vechea idee shakespeariană de lume ca o scenă către atât de contemporana lume ca o şcoală. Sunt atât de multe de învăţat.

27
/09
/23

Duminică s-a încheiat la București a 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu printr-un concert susținut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Mäkelä cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare românești

26
/09
/23

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de „i”-uri dublate, de verbe reflexive sau de expresii greşite?

26
/09
/23

Programul de educație cinematografică dedicat copiilor din localitățile fără cinematograf, cu acces limitat la cultură este în această săptămână în județul Mehedinți în școlile din localitățile Livezile și Vânju Mare iar în octombrie va fi în școlile din Hărman, județul Brașov.

26
/09
/23

Cea mai nouă premieră de la Teatrul Act, „Acasă la Zoo”, este un spectacol care poartă guler alb și mocasini, și care, după ce a asimilat toate tacâmurile și manierismele, și lentoarea de intelectual, și tactul folosit ca paravan pentru pudoare și pentru un comportament evitant, pune sub semnul întrebării noblețea civilizației, dusă la rang de dresaj.

26
/09
/23

Cea de-a IX-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc zilele trecute, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cel care a inițiat această competiție prin care elevii primesc recunoașterea calităților lor intelectuale și sufletești, pentru a-i angaja în destinul comunității.

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.

25
/09
/23

Ediția a 13-a a Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent s-a încheiat ieri, 24 septembrie, după 10 zile cu 28 de evenimente indoor și outdoor – spectacole în competiție, spectacole studențești, patru premiere teatrale, film, atelier de teatru, concert – care au ținut în atenția publicului cele mai tinere și fresh creații independente din București și din țară.