Lumea lui Dedes / Cântecul de sirenă al Telecinematecii
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-lui-dedes-cantecul-de-sirena-al-telecinematecii/

În ultimele trei săptămâni, în fiecare miercuri seara, graţie TVR 2, m-am întâlnit cu un vechi prieten, Jean Paul Belmondo, omul care la vârsta pubertăţii ne transmitea clar că şi noi cei mai puţin înzestraţi de natură cu chipuri de cuceritori avem şansa noastră în viaţă, la iubiri lungi sau scurte, în funcţie de posibilităţi şi dorinţe.

Un articol de Dan Nicolaie (Dedes)|19 martie 2015

Muzica din celebrul generic al Telecinematecii reprezintă pentru  mine cântecul de sirenă care îmi atrage ”corabia”, cu tot cu suflet, în fața unei cutii, din ce în ce mai inteligente și plat-lăbărțate numită în mod obișnuit televizor. Ori de câte ori mă aflu în fața acestei invenții semi- diavolești, mă simt ca într-o mlaștină care mă înghite încet dar sigur în zemurile ideilor sterpe ale unor personaje care se tot învârt prin spatele ecranului, căscând guri enorme, consumatoare de timp și bani.

Când însă aud cântecul sirenei știu că nu risc nimic, iar mlaștina se transformă într-o pajiște înverzită pe care aleargă personajele care mi-au luminat copilăria.

În ultimele trei  săptămâni, în fiecare miercuri seara, grație TVR 2, m-am întâlnit cu un vechi prieten, Jean Paul Belmondo, omul care la vârsta pubertății ne transmitea clar că și noi cei mai puțin înzestrați de natură cu chipuri de cuceritori avem șansa noastră în viață, la iubiri lungi sau scurte, în funcție de posibilități și dorințe.

Jean Paul Belmondo la Marea Mediterană & domnul Dedes, pe Argeş în gios

Jean Paul Belmondo la Marea Mediterană & domnul Dedes, pe Argeş în gios

Așa cum am mai spus, nu am nimic dintr-un critic de film autorizat, însă știu una și bună: îmi plac filmele. Ani la rând le-am explicat specialiștilor în gastronomie cu care m-am intersectat că nu am nevoie de niciun fel de expertiză ca să pot spune care sunt bucatele care îmi plac. Informația abundentă nu ține loc de gust, iar ”picturile” de pe albul farfuriei nu țin de foame. La fel funcționează, în ceea ce mă privește, treaba și cu filmele.

Din partea mea Belmondo are un cec în alb, indiferent de cât de bătrân și înțelept am ajuns, la a doua parte merge și un ”sau nu”. Saltimbanc, hoț, polițist, cuceritor, nefericit, afacerist, cartofor, eroul interpretat de Belmondo îți rămâne în minte, chiar dacă filmul este foarte departe de a fi o capodoperă. Dacă nu mă credeți pe cuvânt, merită să faceți o încercare miercuri seară de la ora 20.10 trecute fix, pe TVR 2 va fi ”Animalul” în regia lui Claude Zidi, în care Belmondo dă viață unui cascador curajos, dar urmărit de ghinion.

Apropo de televizoare, am o rețetă proprie de urmărit Telecinemateca, întorc spatele ușor teatral ”smart-ului” cu ecranul de peste un metru și mă plasez în fața unui aparat mai aproape de anatomia umană, care are ceva din vechiul ”Sport” târât prin căminele studenției, inclusiv diagonala undeva în jur de  31 de centimetri. Nu ridicați sprânceana, vorbim de Belmondo!

* * *

Pe  Dedes il mai puteţi găsi (şi citi) şi pe blogul său de acasă, unde, dacă nu găteşte spaghete şi nu ascultă teatru radiofonic, citeşte cu neruşinare clasici ruşi.

Foto: Lumea lui Dedes, Cântecul de sirenă al Telecinematecii – facebook

08
/06
/20

Cea de-a 24-a ediție a FFE se mută din sălile de cinema în spațiul online și oferă acces gratuit de pe 8 până pe 21 iunie pe două platforme: în perioada 8-16 iunie pe platforma FFE.ro, iar între 17-21 iunie pe platforma TIFF Unlimited.

06
/06
/20

După această perioadă în care toată activitatea artistică a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova s-a desfășurat în locul de joacă online #teatruncasACASAteatru, a venit și momentul în care actorii și echipa Naționalului își reiau activitatea și pun primii pași pe scenă, respectând toate măsurile de siguranță impuse de actualele condiții de funcționare a instituțiilor de spectacol.

01
/06
/20

RECOMANDĂRI De la documentarele lui Serghei Lozniţa şi comediile de început ale lui Nanni Moretti şi până la dramele lui Krzysztof Zanussi, excentricităţile lui Serghei Paradjanov şi o amplă retrospectivă a cinema-ului indian, arhiva MUBI, pusă la dispoziţia abonaţilor, oferă numeroase tentaţii cinefile.

28
/05
/20

CRONICĂ DE FILM La unele documentare ne uităm pentru că ne interesează mai ales un autor sau un stil. Iar pe altele le privim în primul rând pentru subiect. Din a doua categorie face parte „Becoming” (2020), de Nadia Hallgren – un film despre Michelle Obama produs şi difuzat de Netflix.

22
/05
/20

O serie de interviuri reunite sub umbrela InspiraTIFF, un proiect nou conceput de echipa Festivalului Internațional de Film Transilvania, va fi difuzată săptămânal pe platforma de streaming TIFF Unlimited, începând din 25 mai. Primul invitat al jurnalistului Mihnea Măruță este regizorul Cristi Puiu, unul dintre cei mai valoroși invitați ai TIFF, prezent la Cluj cu toate filmele sale în ultimii 20 de ani.

19
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Pentru că încă nu putem merge la cinema şi la festivaluri, rămânem tot la platformele cu filme accesibile din fotoliul de acasă. De data asta, vă recomandăm trei scurtmetraje foarte speciale, realizate de britanicul Jonathan Glazer, thailandezul Apichatpong Weerasethakul şi americanul Jonas Mekas şi disponibile pe MUBI.

17
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera recentă la HBO şi disponibil pe platforma HBO GO, „Natalie Wood: Ce rămâne în urmă” (2020) este un documentar biografic realizat de Laurent Bouzereau despre una dintre cele mai cunoscute actriţe americane. Filmul are ca punct de pornire moartea suspectă a vedetei la doar 43 de ani.

13
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil să apară și primele filme realizate în izolare. Radu Jude a lansat un scurt autoportret conceput la invitația Arte/ZDF. Iar Dan Chișu a încercat un lungmetraj, un simplu excercițiu autocomplezent despre un regizor care roagă actori să joace într-un film despre viața în carantină.