„Lut”, la TNB. Sau gândurile care ucid realitatea
https://www.ziarulmetropolis.ro/lut-la-tnb-sau-gandurile-care-ucid-realitatea/

Spectacolul „Lut”, de la Teatrul Naţional din Bucureşti, este o dramă banală salvată de regizorul Vlad Massaci, cu scene minunat interpretate de Mircea Rusu şi de Irina Movilă.  

Un articol de Monica Andrei|1 martie 2016

Olanda este ţara cu multe teatre şi mulţi dramaturgi care scriu piese de teatru slabe şi iau premii. Este şi cazul autoarei  Marijke Schermer, care a scris peste zece piese de teatru și două romane. Scrie şi regizează piese, în compania ei de teatru, ca să-şi “dezvolte un stil personal”, după cum relatează în interviul din caietul program al spectacolului.

Pentru piesa „Lut” („Klei”, 2002), Marijke Schermer a primit în 2009 Premiul pentru Literatură „Charlotte Kohler”. Numind-o „tragedie în 5 acte”, piesa este doar o dramă banală cu o poveste sentimentală a zilelor noastre. Spectatorul intră în sală, îşi caută locul în zgomotul unor camioane şi escavatoare de jucărie, teleghidate, şi vede o casă stilizată unde se va desfăşura acţiunea, apoi, din vina textului, află brusc despre ce este vorba de la începutul spectacolului, motiv care să inducă plictiseala sau somnul sau să dispară din sală. Ceea ce-l ţine acolo este jocul actorilor.

Povestea de viaţă a Dorei (Irina Movilă), cu răni sentimentale cangrenate, dar care izbucnesc prin doza de ură pe care o are faţă de bărbatul care a dispărut brusc din viaţa ei, se amplifică după 15 ani, atunci când se întoarce Vink (Mircea Rusu), în casa în care ea locuia cu alt bărbat. Gândurile care-i ucid realitatea şi viaţa îi îndoliază sufletul pentru totdeauna şi se refuziază în alcool. După despărţirea brutală de Vink, naște o fetiţă, Imme (Cristina Constantin) şi se retrage într-un ținut pustiu înconjurat de o mlaștină. Stă în casă cu Titus (Claudiu Istodor), băiatul bun la toate, care ştie să gătească şi are răbdarea să o suporte.

Regizorul Vlad Massaci, cunoscut în teatru mai ales după succesul cu spectacolele de la Teatrul Act, “salvează” textul autoarei olandeze punând accente noi şi face un spectacol de neuitat, prin scenele minunat interpretate de către actorii Mircea Rusu, Irina Movilă,  Natalia Călin, Claudiu Istodor şi Crisitna Constantin, dar un final cam ambiguu.

Pasiunea Dorei se încheie cu un strat de lut, căci lutul nu e numai mocirla din ţinutul unde se izolează Dora, e şi acela din sufletul ei, dar şi cel care se toarnă peste un sicriu. Numai în mintea noastră nu trebuie să îngropăm răzbunările impulsive, căci tot ce ne doare izbucneşte crunt la un moment dat, dacă nu găsim forma de împăcare cu ceea ce ne macină.

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”