“Madres paralelas”. Cinema flamboaiant
https://www.ziarulmetropolis.ro/madres-paralelas-cinema-flamboaiant/

CRONICĂ DE FILM Câte ceva despre noul film al lui Pedro Almodóvar, “Madres paralelas” (2021), ajuns acum şi în cinematografele din România, distribuit de Independenţa Film.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 martie 2022

Ce îmi place la autori de cinema de talia lui Pedro Almodóvar e că în cazul lor nu prea mai contează dacă fiecare nou film e sau nu o capodoperă sau cel puţin o realizare apropiată de cele care sunt considerate marile reuşite.

Sigur, nu discutăm despre situaţiile triste în care, din diverse motive, regizorii au căzut în irelevanţă la un moment dat în carieră. Mă refer la acei cineaşti care şi-au păstrat vii spiritul, inspiraţia şi creativitatea de-a lungul câtorva decenii şi pe ale căror noi filme vrei să le vezi tocmai pentru a regăsi un univers artistic unic şi de care te-ai ataşat.

Fascinant întotdeauna la cinema-ul lui Pedro Almodóvar e totala libertate a stilului său flamboaiant şi a poveştilor sale melodramatice în care miza nu e dacă există întorsături de situaţie, ci câte şi mai ales cum sunt puse în scenă. Orice e posibil, dar în acelaşi timp totul e atât de familiar.

“Madres paralelas” (2021) nu face excepţie.

Totul pare a fi la vedere în acest film, de la culorile puternice, aproape ţipătoare, şi scenografia care fură privirea în fiecare cadru şi succesiunea de prim-planuri expresive (e o plăcere şi doar să priveşti chipurile), la secrete destăinuite doar după câteva volute ale poveştii care, în fond, nici nu sunt atât de surprinzătoare.

Nu e important cât de solidă e logica narativă judecată după criterii clasice în care adâncimile psihologice sunt considerate indispensabile. Esenţială e această dezinvoltură a sentimentelor şi a trăirilor. Iar sub suprafaţa atent lustruită se găsesc lucruri dintre cele mai profunde şi tulburătoare.

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.