Malavita. Toată lumea din familia noastră mafiotă
https://www.ziarulmetropolis.ro/malavita-toata-lumea-din-familia-noastra-mafiota/

CRONICĂ DE FILM Malavita: O familie criminală, noua joacă postmodernă a francezului americanizat Luc Besson, este un film tarantinesc ceva mai puţin sângeros şi cu un umor negru al cărui principal defect este că nu-şi testează propriile limite.

Un articol de Ionuţ Mareş|8 octombrie 2013

CRONICĂ DE FILM Malavita: O familie criminală, noua joacă postmodernă a francezului americanizat Luc Besson, este un film tarantinesc ceva mai puţin sângeros şi cu un umor negru al cărui principal defect este că nu-şi testează propriile limite.

Un lider mafiot newyorkez, dar cu origini, evident, italiene (Robert De Niro), este pus sub protecţia FBI-ului pentru că şi-a turnat „colegii” şi trimis într-un sătuc din regiunea franceză Normandia, alături de soţie (Michele Pfeiffer) şi de cei doi copii la vârsta liceului, un băiat (John D’Leo) şi o fată (Dianna Agron).

Deşi trebuie să stea cât mai liniştiţi pentru a nu fi descoperiţi de mafioţii aflaţi pe urmele lor şi pentru a le face viaţa uşoară agenţilor care îi păzesc, cei patru membri ai familiei nu-şi pot reprima reflexele şi ciudăţeniile prin care au devenit cunoscuţi printre ceilalţi gangsteri, dar şi în registrele poliţiei.

Bazată pe un roman de Tonino Benacquista adaptat pentru marele ecran de Luc Besson şi Michael Caleo, povestea este una asumat lejeră, aproape simplistă, dar numai bună pentru dezlănţuirea versatului regizor.

Malavita: O familie criminală este, în primul rând, o parodie a filmelor cu mafioţi, una în care accentele sunt puse cât mai la vedere pentru a fi rapid identificate şi însuşite. Spre deosebire de Tarantino, la care procesul de aruncare în derizoriu nu-şi dezvăluie decât lent mecanismele, cu efecte maxime în final, Luc Besson intră direct şi fără subtilităţi în deconstrucţia genului pe care îl ia ca ţintă (prima secvenţă detonează clasica legendă a degetului tăiat de asasin ca dovadă a îndeplinirii unei misiuni).

Luc Besson parodiază tot în Malavita

De aici şi senzaţia că, odată terminate surprizele – care se ţin lanţ în prima parte -, naraţiunea „oboseşte” pe parcurs şi se înscrie pe un drum oarecum previzibil, în pofida unor tentative răzleţe de resuscitare.

Besson şi colaboratorii săi ironizează, apoi, extrem de uzatul „family movie” (cu fragmente de romance şi film cu adolescenţi), printr-o strategie pe ale cărei efecte comice se bazează întregul eşafodaj: discrepanţa între aşteptările publicului faţă de preocupările şi relaţiile unei familii obişnuite şi „pasiunile” reale (şi violente) ale celor patru americani instalaţi într-o comunitate tradiţională de francezi. Prilej şi pentru câteva poante pornite de la diferenţele culturale, civilizaţionale şi de comportament.

malavita

Actorul Robert de Niro, într-o scenă din Malavita

Previzibil, Robert De Niro este centrul atenţiei (şi nu doar pentru că este capul familiei). Iar plăcerea pe care o degajă în interpretarea unei caricaturi a celebrelor sale roluri de băiat rău întăreşte melanjul postmodernist al unui film potrivit pentru a condimenta o toamnă cinematografică pe toate gusturile.

Malavita: O familie criminală este distribuit de Hollywood Multiplex Operations şi poate fi văzut pe marile ecran începând cu 11 octombrie

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne şi pe Facebook!

INFO

Malavita: O familie criminală (SUA, 2013)

Regia: Luc Besson

Cu: Robert De Niro, Michelle Pfeiffer

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran



08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

08
/12
/21

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, regizat de Radu Jude, premiat cu Ursul de Aur la Berlinala de anul acesta și propus de România pentru nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a galei Oscar 2022, este considerat de criticii străini favorit pentru selecția la premiile acordate de Academia Americană de Film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.