Managerii teatrelor municipale s-au întâlnit la Turda
https://www.ziarulmetropolis.ro/managerii-teatrelor-municipale-s-au-intalnit-la-turda/

O primă „Întâlnire a teatrelor municipale din România” a avut loc recent la Turda, în cadrul celei de-a treia ediţii a Festivalului de Teatru şi Arte Performative „Teatru pe Drumul Sării” (16-19 octombrie), organizat de Teatrul „Aureliu Manea”.

Un articol de Ziarul Metropolis|24 octombrie 2014

La invitația lansată de managerul teatrului turdean, Narcisa Pintea, și de teatrologul Claudiu Groza au răspuns Doina Migleczi, managerul Teatrului „Ariel” Rm. Vâlcea, Gina Chivulescu, managerul Teatrului „G. Ciprian” Buzău, Adriana Vaida-Boca, director artistic la Teatrul de Nord Satu Mare, Lucian Vărșăndan, managerul Teatrului German de Stat din Timișoara, Daniel Vulcu, managerul Teatrului „Regina Maria” Oradea, Claudiu Pintican, managerul Teatrului Municipal Baia Mare.

Alți numeroși manageri de teatre municipale s-au arătat însă interesați de concluziile acestei prime dezbateri profesionale, ca punct de plecare pentru o strategie comună.

Printre subiectele discutate o pondere semnificativă a avut aspectul economic. Bugetele teatrelor municipale, subordonate Consiliilor Locale și primăriilor, sunt nu doar insuficiente, ci și cu execuție mai mică decât cea aprobată scriptic. Asta provoacă automat subdimensionarea schemelor de personal, astfel că multe teatre apelează la colaboratori chiar și pentru lucrări uzuale.

Presiunile politico-administrative au fost de asemenea aduse în discuție, ca și rigiditatea auditorilor, care au imputat unor teatre recuzita consumabilă din spectacole, de exemplu. O bună cunoaștere a legii în vigoare apără teatrele de multe abuzuri administrative, dar adesea managerii sunt inhibați de eventuale șicane ulterioare unei acțiuni în contencios administrativ, de pildă.

Discriminarea salarială a angajaților din teatrele municipale față de cei din teatrele naționale a fost ridicată de asemenea, în condițiile în care tipul de activitate este similar.

În ciuda dificultăților financiare și de resurse umane, toate teatrele municipale românești încearcă să aibă un repertoriu divers și dinamic, care să țină cont de public și de standardele artistice, în același timp, a fost unul din punctele de consens ale discuției.

Dezbaterea de la Turda a fost prilejul unui util schimb de experiență, ca și al conturării unui tablou general al situației teatrelor municipale românești, cu peisaje diverse, dar relativ unitare.

Participanții au conchis că o parte a strategiei de viitor ar fi menținerea organigramelor cel puțin la nivelul actual, tăierea lor putând bloca activitatea unor teatre, precum și nevoia elaborării unei noi Legi a Teatrelor, care să consacre și administrativ specificul aparte al activității acestor instituții. S-a exprimat de asemenea dorința continuării acestei serii de întâlniri și în alte orașe, cu un număr sporit de manageri participanți.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.