Manoel de Oliveira, gata de un nou film la vârsta de 105 ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/manoel-de-oliveira-gata-de-un-nou-film-la-varsta-de-105-ani/

Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit „decanul de vârstă al cineaştilor“, a împlinit miercuri vârsta de 105 ani. Regizorul spune că şi-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie şi caută finanţare pentru următorul său proiect.

Un articol de Petre Ivan|12 decembrie 2013

Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit „decanul de vârstă al cineaştilor“, a împlinit miercuri vârsta de 105 ani. Regizorul spune că şi-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie şi caută finanţare pentru următorul său proiect.

„Tatăl meu este pregătit pentru a filma. Vrea să înceapă să lucreze imediat după ce va obţine finanţare pentru următorul lui film”, a declarat fiica regizorului, Adelaide Trêpa.

Aceasta după ce, în noiembrie, cu ocazia unui omagiu care i-a fost adus în oraşul lui natal, Porto, Manoel de Oliveira anunța, cu regret că „este foarte probabil să îmi sărbătoresc cei 105 ani înainte de a obţine subvenţia pentru următorul meu film”.

Celebrul cineast, care a fost spitalizat de mai multe ori anul trecut din cauza unor complicaţii apărute după o infecţie, continuă să se deplaseze, însoţit, cu ajutorul unui baston.

În ciuda problemelor de sănătate, Manoel de Oliveira se simte bine, potrivit prietenilor şi rudelor. „După problemele de anul trecut, sănătatea lui s-a ameliorat. Starea lui este astăzi foarte echilibrată”, a declarat fiica sa.

Manoel de Oliveira nu vrea încă să vorbească despre o retragere din cinematografie. Regizorul, care a cunoscut epoca cinemaului mut, încearcă în prezent să obţină o finanţare de 350.000 de euro pentru a filma următorul său scurtmetraj: „O velho do Restelo”.

Peste 50 de lungmetraje pentru Manoel de Oliveira

Scenariul filmului se inspiră din personajul „Bătrânul din Restelo”, un fel de profet căzut în dizgraţie care apare în poemul epic „Os Lusíadas”, scris în secolul al XVI-lea de Luis de Camoes pentru a relata marile descoperiri maritime ale navigatorilor portughezi.

Proiectul lui Manoel de Oliveira a acumulat numeroase întârzieri, într-un context deosebit de dificil pentru cinemaul portughez, afectat de reducerile bugetare severe adoptate de guvern pentru a satisface exigenţele creanţierilor internaţionali ai ţării.

Operele lui Manoel de Oliveira, ca majoritatea filmelor de autor portugheze, sunt finanţate în principal din subvenţii publice.

„Tatăl meu a ştiut să îşi păstreze speranţa în orice circumstanţă şi acest lucru a sfârşit întotdeauna prin a da roade”, a reamintit fiica regizorului portughez.

Luis Urbano, producătorul cineastului, speră să deblocheze rapid situaţia, fapt care ar permite regizorului să îşi înceapă filmările în primele săptămâni ale anului 2014.

Cineastul portughez nu intenţionează să se oprească aici. Manoel de Oliveira evocă deja mai multe proiecte în lucru: un documentar despre arhitectul portughez Alvaro Siza Veira şi un film despre culesul viilor, al cărui scenariu a fost deja finalizat, notează Mediafax.

De la primul său film, „Douro, Faina Fluvial”, lansat în 1931, Manoel de Oliveira a făcut peste 50 de lungmetraje de ficţiune şi documentare, realizând cea mai mare parte a operei sale după ce trecuse de vârsta de 60 de ani.

Începând din 1988, a realizat aproape în fiecare an câte un film. Printre actorii care au colaborat cu regizorul de-a lungul vremii se numără Marcello şi Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, John Malkovich, Leonor Silveira şi nepotul său, Ricardo Trepa.

Cel mai recent film al său, „O Gebo e a Sombra”, datează din 2012. Această comedie cu accente dramatice, adaptată după piesa omonimă a portughezului Raul Brandao, cu actriţele Claudia Cardinale şi Jeanne Moreau, a fost prezentat la Festivalul de la Veneţia.

Filmele lui Manoel de Oliveira, cu estetică exigentă, îşi datorează succesul mai degrabă criticii de specialitate şi premiilor obţinute în străinătate decât recunoaşterii venite din partea marelui public.

Manoel de Oliveira a primit, în 1999, premiul special al juriului în selecţia oficială a Festivalului de la Cannes, pentru filmul „A Carta/ Scrisoarea”, iar cu doi ani înainte, „Viagem ao Princípio do Mundo” a câştigat premiul FIPRESCI, la acelaşi festival.

Pentru a-i aduce un omagiu acestui artist cu o creativitate uluitoare, născut în 1908, la Porto, în acest oraş va fi inaugurat în curând un muzeu, amenajat în clădirea Fundaţiei Serralves, consacrat carierei excepţionale a cineastului portughez.

Foto cu Manoel de Oliveira – filmesportugueses.com

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.