Marcel Iureş: „N-am auzit de filme româneşti care să se bată la încasări cu niciun alt film din lume“
https://www.ziarulmetropolis.ro/marcel-iures-n-am-auzit-de-filme-romanesti-care-sa-se-bata-la-incasari-cu-niciun-alt-film-din-lume/

„Nu poţi să faci cinema numai ca să iei un premiu la un festival“, spune marele actor Marcel Iureş, într-o ediţie a emisiunii „Ca-n filme“, în care realizatorii vor urmări visul american în cinematografia românească. Emisiunea va fi difuzată duminică, 7 iulie, de la ora 16.20, la Digi 24.

Un articol de Laura Iancu|2 iulie 2013

„Nu poţi să faci cinema numai ca să iei un premiu la un festival“, spune marele actor Marcel Iureş, într-o ediţie a emisiunii „Ca-n filme“, în care realizatorii vor urmări visul american în cinematografia românească. Emisiunea va fi difuzată duminică, 7 iulie, de la ora 16.20, la Digi 24.

Mulţi actori, regizori, sau scenarişti români merg peste ocean în căutarea unei cariere spectaculoase. Cine a reuşit, cine nu, cine încă încearcă, cu ce proiecte de film se duc românii acolo, cum sunt primiţi, ce afaceri au, cât de greu le este, sau cât de uşor, ce trebuie să ştie, cu ce trebuie să vină pregătiţi de acasă, iată câteva dintre întrebările la care încearcă să răspundă ediţia din această săptămână a emisiunii „Ca-n filme“.

Citiţi şi: INTERVIU Marcel Iureş – „Ce vise neîmplinite am? Încă nu ştiu. O să văd“

Realizatorii emisiunii au vorbit cu Marcel Iureş, actorul român care a făcut carieră acolo unde părea imposibil. Comparaţia făcută de actor între cinematografia românească şi cea americană, pe care o cunoaşte foarte bine nu este deloc în favoarea noastră, piaţa cinematografică românească fiind pentru Marcel Iureş doar… o curticică:

„Asta nu e o piaţă. E o curticică în care se mai joacă nişte oameni cu mai mult sau mai puţin talent. Dar atât! Cred că avem cea mai impresionantă galerie de premiaţi la Cannes, la Berlin, la Veneţia, Dumnezeu ştie unde… Nu, iertaţi-mă, nu râd de lucrurile astea. Doar că ele trebuie depăşite, nu poţi să faci cinema numai ca să iei un premiu la un festival. Trebuie să îl vadă foarte multă lume. Aici ne întoarcem la ideea de piaţă. Piaţa din România e aproape inexistentă“.

Concurenţă cu americanii

Problemele cinematografiei noastre, crede Iureş, vin încă din şcoală: „Am cunoscut câţiva oameni care sunt profund nemulţumiţi de nivelul şcolii, de tot! De perspectivă… Pare că nu ţine nimeni o busolă în cinema-ul românesc, la nivel de învăţământ… E destul de precară situaţia acolo… aşa pare, cel puţin. Dar persistă ideea de a te exprima în zona festivalului. Dacă ajungi să iei chiar şi o nominalizare… nu mai vorbim de fenomenul Cristian Mungiu şi alţii (…) pare de ajuns. E OK, e în regulă! N-am auzit de filme româneşti care să intre la bătaie pe capitolul încasări cu niciun alt film din lume. Pe nicio piaţă. Nu ştiu dacă există“.

Discriminare la Hollywood?

Despre lucrul în marea cinematografie, cea americană, Marcel Iureş spune că nu a avut niciodată idei preconcepute şi că actorii români nu au de ce să fie complexaţi, odată ajunşi acolo: „M-a întrebat foarte multă lume: cum e, te simţi discriminat, te simţi marginalizat, cum se poartă cu tine?

Da, se poartă frumos, pentru că e vorba de nişte oameni foarte bine educaţi, ultra profesionişti, eficienţi, uneori ridicol de eficienţi!… Este emoţionant, emoţionant să te întâlneşti cu oameni care fac meserie de atâta vreme, care ţin foarte sus steagul ăsta al mărcii americane, al preocupării pentru film, pentru marile subiecte ale lumii. N-am avut niciodată niciun fel de idee preconcepută. E ceva ce m-a salvat în foarte multe situaţii. … Trebuie să deschizi o uşă şi să faci faţă situaţiei care urmează“.

„Au o proprietate a vieţii. Proprietatea faptelor pe care le plănuiesc şi din care trăiesc. Se legitimează în fiecare ceas în propria lor viaţă… Ideea de reverie, de nemulţumire, e un instrument de lucru, nu e o situaţie în care se aşază şi aşteaptă. Aici încep marile deosebiri dintre noi, între America şi România…“.

Marcel Iureş

Dar Marcel Iureş a refuzat întotdeauna să rămână definitiv pe tărâm american: „Se pare că am avut succes şi mi s-a propus să rămân acolo. «Cum adică să rămân aici? De ce să rămân aici?» – «Păi, ca să facem milioane!» – «Păi, vin să facem milioane, nu rămân aici, nu stau aici…» – «Cum adică vii? Nu, trebuie să te muţi aici! Deci nu vrei milioane?» – «Dacă asta e, aşa e înţelesul, da, nu vreau să fac milioane, deci nu mă mut aici. Vin când vreţi. Suntem într-o lume liberă, mă urc în avion şi în 18-19 ore sunt aici. Asta a fost prima lovire cu recul cu sistemul american. Cu sistemul care te înşurubează în el şi nu mai scapi decât cu mare greutate. E adevărat, e extrem de tentant, e fascinant, doar că eu aveam o vârstă la vremea aia, sărisem binişor de 40 de ani şi nu m-a fascinat atât de tare“.

Despre viaţă şi actorie, despre carieră, ambiţie, succes, talent dar şi foarte multă muncă, într-un interviu excepţional cu marele actor Marcel Iureş, duminică, de la 16.20, la „Ca-n filme“, pe Digi24.

Foto: Digi 24

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.