Marţea se merge la Fiction Tuesdays – filmele uitate ale Noului Val Cehoslovac
https://www.ziarulmetropolis.ro/martea-se-merge-la-fiction-tuesdays-filmele-uitate-ale-noului-val-cehoslovac/

Nu rataţi proiecţiile de film de ficţiune – Fiction Tuesdays, de pe 27 febuarie până pe 3 aprilie 2018, începând cu ora 20:00, la Centrul Ceh!

Un articol de Liliana Matei|21 februarie 2018

Maşini vampir, pisici cu ochelari, selfie stickul anilor ’60, plante carnivore, femei cu barbă sau poveşti spuse pe dos? Ce vă place mai mult? La Centrul Ceh, ni se propune o incursiune în filmele SF şi fantasy – comedii şi nu numai – ale Cehoslovaciei anilor ’60, ’70 şi ’80, filme ale Noului Val Cehoslovac, care au revoluţionat cinematograful la timpul lor şi încă servesc ca inspiraţie pentru realizatorii de film din toată lumea.

Fiction Tuesdays este o nouă serie de proiecţii de film, ca o prelungire firească a Documentary Mondays – cel mai vechi şi de succes program al Centrului Ceh, care a format în jurul acestuia un fan base cinefil solid, reuşind să aducă mereu noi şi noi entuziaşti. De data aceasta, filmele de ficţiune selectate pentru prima serie Fiction Tuesdays formează un program diferit, filmele cehoslovace prezentate fiind o delectare atât pentru pasionaţii de cinema subversiv (având în vedere perioada în care au fost produse aceste filme), dar şi pentru cei care sunt pur şi simplu fascinaţi de abordări cinematografice neobişnuite.

Filmul horror Ferat Vampire (foto sus) este povestea unei mașini însetate de sânge, dedublată de mai multe dileme socio-politice ale Cehoslovaciei din anii ’60 (privite în ansamblu, ele devin relevante și pentru lumea de astăzi) – citită printre rânduri, povestea inspirațională a unui doctor relevă o ironie cruntă îndreptată spre industria producătoare de mașini și un atac subtil împotriva capitalismului.

Următorul film este Ikarie XB-1 (Voyage to the End of the Universe), un science-fiction ca la carte care va imersa spectatorii într-o lume a viitorului (suntem în anul 2163), presărată cu nave spațiale, nelipsindu-i totuși componenta de acțiune și cea psihologică – printre peripețiile echipajului amintim o cădere nervoasă a unuia dintre membri și pericolul unor arme nucleare.

When the Cat Comes este povestea fantastică cu tente psihedelice a unei pisici aparte, una cu ochelari magici. Un film plin de culoare (la propriu!), potrivit atât pentru copii, cât și pentru părinți, care ilustrează cum este privit comportamentul uman prin ochii unei pisici străine, observator.

Dinner for Adele, un film cu detectivi newyorkezi și răufăcători botaniști, câini dispăruți, plante carnivore și secvențe de animație realizate chiar de celebrul Jan Švankmajer, aduce elementul suspansului în rândul selecției.

În I Killed Einstein, Gentlemen ne întâlnim atât cu o distopie științifico-fantastică, cât și cu o comedie savuroasă în același timp – din îndepărtatul an 1999 (filmul a apărut în 1970) ne întoarcem în 1911 și urmărim protagoniștii încearcând să-l asasineze pe nimeni altul decât Albert Einstein, cu obiectivul de a scăpa femeile de barbă și de infertilitate.

Ultimul film ales este comedia neagră Happy End, care pleacă de la premisa cum că toate poveștile de dragoste încep fericit și se termină trist, și astfel singura cale de a releva un final fericit este cea prin care se inversează propriu-zis narațiunea.

Aşadar, în fiecare seară de marţi, timp de 6 săptămâni, avem o călătorie în timp gratis, prin portalul de la Centrul Ceh. (Ion Ghica 11, Bucureşti, lângă Piaţa Universitaţii).

„I Killed Einstein, Gentlemen”

 

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.