Matei Copil Miner – Povestea din spatele poveştii
https://www.ziarulmetropolis.ro/matei-copil-miner-povestea-din-spatele-povestii/

Alexandra Gulea este regizorul şi scenaristul peliculei Matei Copil Miner, filmul care spune povestea unui băiat din Valea Jiului, rămas cu bunicul său, părinţii fiind plecaţi la muncă, în Italia.

Un articol de Andrada Văsii|27 noiembrie 2013

Alexandra Gulea este regizorul şi scenaristul peliculei „Matei Copil Miner“, filmul care spune povestea unui băiat din Valea Jiului, rămas cu bunicul său, părinţii fiind plecaţi la muncă, în Italia.

Matei Copil Miner a intrat în cinematografe vinerea trecută, distribuit de Independenţa Film.

Premiera de gală a avut loc joia trecută, pe 21 noiembrie, cu o sală arhiplină. La ieșirea din sala de cinema, mulți spectatori au ținut să stea de vorbă cu Alexandra Gulea, în dorința de a-și exprima satisfacția de a fi văzut un film care le-a stârnit emoții puternice.

La întrebarea „De ce a ales să facă acest film tocmai în acest moment al carierei sale”, Alexandra Gulea a răspuns: „Când am luat decizia de a scrie un film de ficțiune, am simțit nevoia să îl concep ca pe o confesiune, de poziționare. Trebuia să încep cu copilăria, iar experienţa morţii, ca punct de ruptură, să devină o temă centrală”.

„Un film care se adresează atât adulților, cât și copiilor”, spune producătorul Thomas Ciulei – „o poveste despre copilărie pe înțelesul celor mici, dar în care orice părinte se poate regăsi. Povestea lui Matei este povestea multor copii din România. În ciuda experiențelor dramatice prin care este nevoit să treacă, Matei are șansa fie un învingător.”

O poveste de viaţă prin ochii lui Matei Copil Miner

Filmul este inspirat din cazurile reale, din păcate, extrem de numeroase, ale copiilor abandonaţi de părinţii obligaţi de sărăcie să muncească în străinătate. Personajul principal din filmul Matei Copil Miner, Matei, are ca punct de pornire un asemenea caz, un copil pe care Alexandra Gulea l-a întâlnit în urmă cu mai mai mulţi ani, cu ocazia unei filmări în Gara de Nord.

Citiţi şi: Alexandra Gulea: „Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare“

O parte din personajul Matei se numeşte, de fapt, Ionel. În anii ‘90, Ionel era unul dintre primii copii ai străzii de după revoluţia din Decembrie 1989. Copil de miner, el fugise de-acasă, din Valea Jiului, ajunsese la Bucureşti şi îşi făcea veacul prin Gara de Nord.

Alexandra Gulea l-a cunoscut şi ulterior l-a urmărit, spune ea, „pe drumurile pe care l-a dus viaţa: la un cămin, la o casă pentru copii cu dizabilităţi, apoi la spital, suferind de tuberculoză”. Acum, Ionel are peste 20 de ani şi trăieşte în Italia.

Pentru primul ei film de ficțiune, Alexandra Gulea a revenit în Valea Jiului, la Uricani. „Ca să găsim copilul pentru film, am mers în toate şcolile din Valea Jiului şi am văzut la probe sute de băieţi între 10-12 ani. Alexandru a apărut cu foarte puţin timp înainte de filmare. A dat o probă pentru un copil care trebuia să cânte în film. Când l-am auzit cântând mi-a fost clar: îl găsisem. Un copil de miner muzician.”

Matei Copil Miner

Alexandru Czuli, în filmul „Matei Copil Miner“

Alexandru Czuli, cel ales pentru rolul lui Matei, este pasionat de muzică. Lui Alexandru i-a fost uşor să se adapteze la multe repetiţii sau duble. „Fluieratul lui Matei exista în scenariu, dar secvenţele în care cântă la chitară au apărut odată cu Alex”, povestește Alexandra Gulea.

Alexandra Gulea, regizoarea filmului, îşi aminteşte: „La Antipa eram cu toţii încărcaţi de atmosfera muzeului în şantier, cu mamuţi sub plastic şi urşi în pungi de gunoi. Era o atmosferă halucinantă, ireală. La Antipa, lui Matei i se revela o lume, care în pofida prezenţei morţii, traversează epocile. Acolo intelege noţiunea de evoluţie.”

Băiatul din rolul lui Matei, Alexandru Czuli, nu este singurul din film care nu are nici o legătură cu meseria de actor. Personajul la care Matei fuge de-acasă într-o primă fază se numeşte Izidor şi este chiar cioban la o stână. Pe ciobanul Izidor, Alexandra Gulea l-a cunoscut încă de la primele incursiuni în Valea Jiului. Ea îşi aminteşte: „Îl enervau îngrozitor dublele… Mai ales că în ziua în care filmam s-a născut mielul din film şi Izidor era preocupat de animalele lui.”

Şi una din femeile care se ocupă de bunicului lui Matei când acesta este grav bolnav este tot din Uricani şi se numeşte Gheorghiţa. Alexandra spune: „Pentru mine era esenţial să lucrez cu oameni din Vale. Am rămas foarte legată de locul acela“.

Foto credit: Cinemagia, Nicu Ilfoveanu, Matei Copil Miner

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.