Matrimoniale: eu cu cine mă mărit?
https://www.ziarulmetropolis.ro/matrimoniale-eu-cu-cine-ma-marit/

„Eu cu cine mă mărit?“, se întreabă Eva din spectacolul „Matrimoniale“ de la Teatrul Nottara şi tot ea oferă răspunsul! Piesa scrisă de Lia Bugnar şi regizată de Diana Lupescu a avut premiera naţională în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, în secţiunea „crize”.

Un articol de Georgiana Ene|30 octombrie 2013

„Eu cu cine mă mărit?“, se întreabă Eva din spectacolul „Matrimoniale“ de la Teatrul Nottara, şi tot ea oferă răspunsul!

Piesa scrisă de Lia Bugnar şi regizată de Diana Lupescu a avut premiera naţională în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, în secţiunea „crize”.

Aşa cum criza este la modă, aşa este şi textul pe care dramaturgul îl propune spectatorului de teatru. Piesa Matrimoniale vorbeşte despre tot felul de crize existenţiale: de identitate, de bani, de comunicare.

Comedie de situaţie şi de limbaj, reconfortantă, aşa cum ne-a obişnuit deja Lia Bugnar, piesa este ancorată în realitatea cotidiană, pe doi piloni: dragoste şi putere. Vorbeşte despre puterea pe care o oferă bogăţia şi despre aflarea unor adevăruri dureroase, care nu se doresc a fi ştiute. Toate crizele din poveste ajută personajele să stabilească legături neaşteptate, să se cunoască, să se sensibilizeze şi să se umanizeze.

Eva şi cei doi Adami

Personajul principal al spectacolului este Eva, femeia bogată, care vrea să se mărite. Pentru a realiza acest lucru, dă un anunţ pe un site de matrimoniale, iar la finalul selecţiei rămân doi pretendenţi: Tibi şi Zaharia.

„Sunt bogată şi vreau să mă mărit! Credeai că sunt bătrână şi urâtă? La câţi bani am, sfidez puţin răspunsul!“ Astfel, Lia Bugnar îşi construieşte povestea căsătoriei din interes în jurul acestor personaje şi creionează patru tipologii. Dar cum fiecare personaj luat în parte este el însuşi o poveste, în final, spectatorul va realiza că a fost martorul a patru poveşti, nu a uneia singure.

Eva este Ada Navrot, femeia puternică şi bogată. Nobilă, distinsă şi superbă prin atitudine şi prin ţinuta pe care o poartă: o rochie albă, diafană. De altfel, piesa începe cu melodia din filmul „Naşul“, tocmai pentru a sublinia faptul că este un joc al puterii, care-şi aşteaptă concurenţii.

Personajul interpretat de Lucian Ghimişi, Tibi, este întruchiparea băiatului de cartier, şmecheraş, cu preocupări alese – colecţionar de claxoane celebre, cu o carismă deosebită, care vrea să pară ceea ce nu este şi care mizează foarte mult pe farmecul personal.

Opusul lui Tibi şi competitorul direct al acestuia este Zaharia, Mihai Marinescu. Acesta este lebădar – doctor veterinar de lebede, un pic timid şi frustrat, dar elegant în gesturi, efeminat şi mai deştept decât adversarul său. Senzaţia pe care o lasă toată această competiţie a celor doi este aceea de reality show.

matrimoniale

Scenă din spectacolul „Matrimoniale“, de la Nottara

Din spectacolul regizat de Diana Lupescu nu lipsesc voia bună şi nici replicile acide, care fac spectatorul să se lase prins în joc. Dialogurile sunt simple şi nu obligă la un efort intelectual prea mare.

Finalul spectacolului este surprinzător, atât prin apariţia celui de-al patrulea personaj, care schimbă complet miza jocului prin propunerea pe care o va face, cât şi prin argumentele fiecăruia pentru a câştiga inima frumoasei Eva, care scot la iveală adevăratele motive pentru care voiau s-o ia de soţie.

Textele Liei Bugnar nu îşi propun să transmită un mesaj greu de înţeles, ci sunt cât se poate de actuale şi de moderne. Finalul pare că se îndreaptă spre o zonă previzibilă, dar Lia Bugnar schimbă brusc ceva, atunci când nu te aştepţi, tocmai ca să parodieze acest tip de final.

Citiţi şi: INTERVIU Lia Bugnar: „Teatrul e o minciună foarte adevărată atunci când e spusă bine“

În situaţia de faţă, nu doar apariţia îndrăgostitei şi sensibilei Mira, Crenguţa Hariton – într-un rol care i se potriveşte ca o mănuşă – schimbă întreaga situaţie, ci şi uşoara aglomerare a unor probleme extrem de delicate, în finalul piesei: homosexualitatea şi abandonul unui bebeluş la naştere.

Dramaturgul se foloseşte de acestea într-un mod uşor abuziv, pentru a strica puţin echilibrul celor prinşi în joc – pentru că la un moment dat chiar pare să fie un echilibru între ceea ce se cere şi ceea ce se oferă.

Comedia merită văzută, fiind încadrabilă în tipologia pieselor la care publicul se simte bine. Autoarea râde împreună cu cei doi tineri de situaţiile prin care trec pentru cucerirea femeii, o compătimeşte pe sensibila Mira atunci când apare şi îşi apăra cauza.

„Alte poveşti, alte iubiri, alte neiubiri. Nu sunt genul de om care îşi propune să transmită un mesaj sau să-şi aleagă o temă grea. Subiectul piesei a luat naştere ca toate subiectele pieselor mele, din nimic. Ştiam că am promis celor de la Nottara că voi scrie o piesă pentru ei. Mi-au spus că-i interesa ideea de criză, la oricare dintre accepţiunile ei vreau eu să mă opresc. Şi, după ce m-am gândit un pic, mi-am dat seama că am tot universul la dispoziţie, pentru că tot universul e într-o criză continuă, cel puţin universul oamenilor”, îşi explică Lia Bugnar opţiunea dramaturgică.

INFO

Teatrul Nottara
Matrimoniale, de Lia Bugnar
Regia: Diana Lupescu
Scenografia: Diana Lupescu
Ilustrația muzicală: Diana Lupescu
Distribuţia: Lucian Ghimişi, Ada Navrot, Crenguţa Hariton, Mihai Marinescu

Foto din Matrimoniale – Teatrul Nottara

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.