Micul infern, coborâre în iadul conjugal
https://www.ziarulmetropolis.ro/micul-infern-coborare-in-iadul-conjugal/

Comedia sentimentală Micul infern, aparţinând dramaturgului Mircea Ştefănescu, a inaugurat sâmbătă seara noua sală a Teatrului Naţional Bucureşti, Sala Pictură.

Un articol de Georgiana Ene|8 octombrie 2013

Comedia sentimentală Micul infern, scrisă de dramaturgul Mircea Ştefănescu şi montată de Mircea Cornişteanu, a inaugurat sâmbătă seara noua sală a Teatrului Național București, Sala Pictura.

Scrisă în 1948, piesa nu a obținut, inițial, aprobarea de a fi montată în București, pentru că nu prezenta realitățile noului regim. Premiera absolută a avut loc în 1948, la Teatrul Mic și presa din acea vreme a împărțit lumea în două tabere: prima favorabilă, cealaltă ostilă. Piesa a avut parte de elogii, dar și de insulte grave şi din anumite considerente nu s-a mai jucat timp de douăzeci de ani. În 1968 a fost redată publicului, datorită eminentului om de teatru Ion Focșa, care se stabilise la Pitești, la Teatrul Al. Davila.

Varianta pe care a văzut-o publicul sâmbătă seara nu face decât să confirme spusele lui Nicolae Carandino: „generații noi sunt chemate (…), să servească textul spumos al lui Mircea Ștefănescu, iar acest text se dovedește (…) de o rezistență clasică“.

Textul ingenios și ofertant scris de Mircea Ștefănescu reușește să creeze o stare de bună dispoziție și de confort timp de trei ore pe scena Naționalului bucureștean. Micul infern este o comedie bulevardieră și este radiografia unei familii burgheze, pe parcursul a 40 de ani, timp în care au avut loc două războaie mondiale și o revoluție.

Scrisă în trei acte, povestea lui Mircea Ștefănescu beneficiază de o viziune regizorală aparte, un decor ingenios și surprinde foarte bine căsnicia familiei burgheze a anilor 1900.

Povestea este clasică, iar realizatorii spectacolului creează ambientul perfect pentru a o descoperi. Decorul se schimbă pe parcursul celor trei acte. Putem vedea automobilul de lux, proiectat în fundalul care se schimbă odată cu trecerea anilor (aceasta semnificând statutul social al vremii respective), mobila de bună calitate, mâncărurile alese, hainele şi muzica.

Suntem invitații familiei Arbore, care este formată din mama soacră – excepțională și distinsă, Ileana Stana Ionescu, soția – superbă și proaspătă, Ilinca Goia, soțul – fabulos Liviu Lucaci, alături de prietenul credincios de-o viață, Marius Rizea și de umilul lor servitor, Mielu – Daniel Badale. Vom descoperi viața lor frumoasă, povestea de iubire care îi ține uniți atâta timp, dar și secretele pe care le ascund.

micul infern

Ilinca Goia şi Liviu Lucaci, într-o scenă din spectacolul Micul infern

Se remarcă tinerii actori Ilinca Goia și Liviu Lucaci, pentru că pe parcursul celor trei acte au trebuit să se transforme: de la tineri adolescenți însurăței, în adulți maturi şi apoi în bătrânei simpatici. Emoțiile actorilor din distribuţie au afectat câteva scene, dar regalul actoricesc oferit de Ileana Stana Ionescu a făcut uitate micile stângăcii.

O apariţie trecătoare, dar explozivă este cea a Fulviei Folosea, într-un rol mic, de secretară, dar jucat excelent, care nu face decât să sublinieze și mai bine obiceiurile lumii burgheze de-atunci, pe care le regăsim cu ușurință și în zilele noastre.

Un amănunt impresionant: în anii 70, Ileana Stana Ionescu juca în acestă piesă rolul soției! Este de-a dreptul emoționant, probabil, pentru un actor, ca de-a lungul carierei sale să joace două roluri diferite, în aceeași piesă.

Dialogurile sunt sclipitoare, comicul de limbaj binedispune încă de la început, iar piesa în sine este o bijuterie a teatrului românesc, după cum spunea şi Sică Alexandrescu.

Cine a fost Mircea Ştefănescu, autorul piesei Micul infern

Mircea Ștefănescu (1898 – 1982) dramaturg român contemporan cunoscut publicului ca autor de piese de teatru: Căruța cu paiațe, Micul infern, Rețeta fericirii, Nepotul domnului prefect, ca traducător al pieselor de teatru scrise de: Noel Coward, Jean Anouilh, Jean Paul Sartre, Shspeare, Moliere, sau Omul cu urechea ruptă de Edmond About și autor al unor scenarii de film: Răsună Valea (1947), Telegrame (după Caragiale) și Bădăranii (după Goldoni).

De-a lungul timpului a publicat cronici dramatice și literare în: Epoca, Îndreptarea, Vremea, Rampa, Gazeta, Bis, Spectacolul, Semnalul, La zid, Ordinea, Curentul.

A fost considerat adevaratul creator al comediei sentimentale (Viața românească nr. 4, 1968), a luptat, împreună cu Tudor Mușatescu, Mihail Sebastian și alți dramaturgi de marcă pentru impunerea dramaturgiei originale, într-o epocă în care publicul era interesat aproape numai de producțiile teatrale străine, preponderent cele franțuzești.

A descoperit și încuarjat tinere talente atât în ceea ce privește dramaturgia, cât și arta teatrală, l-a descoperit pe Ion Caramitru pe băncile facultății și l-a distribuit în rol titular în piesa sa, Eminescu, prilejuindu-i astfel debutul, pe prima scenă a țării, în anul 1964.

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti

Micul infern, de Mircea Ştefănescu

Regia: Mircea Cornișteanu
Scenografia: Clara Labancz

Durata spectacolului: 2 ore şi 30 minute
Preţ bilete: 40 lei; 20 lei; 10 lei

Distribuţia:
Soacra: Ileana Stana Ionescu
Rodica Popescu Bitănescu
Soția: Ilinca Goia
Soțul: Liviu Lucaci
Doctorul: Marius Rizea
Curtezanul: Dragoş Stemate
Ordonanța: Daniel Badale
Secretara: Fulvia Folosea

Data reprezentaţiilor:

– 12 octombrie, ora 19:30
– 13 octombrie, ora 19:30
– 18 octombrie, ora 19:30
– 20 octombrie, ora 19:30

Rating: ●●●●○

Foto din spectacolul Micul infern – Teatrul Naţional Bucureşti

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.