„My Fair Lady”. Un adevărat regal teatral, la Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/my-fair-lady-un-adevarat-regal-teatral-la-teatrul-toma-caragiu-din-ploiesti/

Dacă atingi punctul sensibil al poveştii potrivite la momentul potrivit, ea face înconjurului lumii cu forţa unui tsunami, iar vestea succesului se răspândeşte ca un virus şi rezistă în timp, ba chiar recidivează, pentru că numai poveştile vrăjesc sufletele şi cuceresc minţile oamenilor pentru totdeauna. Tot aşa şi cu inspirata alegere a regizoarei Alice Barb de a monta la Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti spectacolul „My Fair Lady”.

Un articol de Monica Andrei|22 octombrie 2015

„My Fair Lady”, de Alan Jay, are la bază piesa de teatru a lui George Bernard Shaw, “Pygmalion”, a cărui libret este compus de Lerner Frederick Loewe. Spectacolul cucereşte publicul prin poveste şi, cu siguranţă, va umple sala teatrului multe stagiuni de acum încolo.

George Bernard Shaw, laureat al premiului Nobel pentru literatură în 1925, scrie comedia “Pygmalion” în 1912 şi tot în acel an are loc şi premiera, care, de-a lungul timpului, a cunoscut numeroase montări, în teatru şi în film, de fiecare dată stabilindu-se recorduri în numărul de reprezentaţii jucate şi premii luate. Amintesc doar că în 15 martie 1956 a avut premiera pe Broadway, ca spectacol de muzical, iar, în film, numai în 1965 a primit 10 Premii „Oscar” precum şi alte premii.

Piesa dramaturgului irlandez cu numele mitului are la bază povestea frumoasă despre care poetul roman Ovidiu pomeneşte în a zecea carte a “Metamorfozelor”. Pygmalion era fiul lui Belus, un sculptor singuratic care a sculptat în fildeş o femeie. O imploră prin rugăciuni pe zeiţa frumuseţii, Venus, ca să dea viaţă sculpturii. Din uniunea lui Pygmalion cu femeia sculptată a rezultat un fiu, Pathos („suferinţă”, în lb.greacă).

Recenta premieră a teatrului ploieştean din stagiunea 2015-2016 cucereşte nu numai prin povestea pe care o ştie toată lumea, ci şi prin atmosferă, jocul actorilor şi mai ales minunatele costume de epocă lucrate cu rafinament şi bun gust, meritul fiind al Vioricăi Petrovici, Alice Barb şi Ovidiu Pascal.

Actorii joacă pe scenă şi în sală, interacţionează cu publicul, rostesc bine textul, cântă minunat şi dansează senzaţional alături de Baletul “Majestic”, Baletul „Rebel”, Corul Colegiului „Carmen Sylva” Ploiești. Coregrafia e semnată de Roxana Colceag.

Am remarcat debutul strălucit al Călinei Epuran, masterandă la U.N.A.T.C., Facultatea de Teatru, în rolul Elizei, care joacă alături de Silviu Biriş; actorul “Naţionalului” bucureştean este admirabil în rolul profesorului de fonetică Henry Higgins. Îşi merită aplauzele. Modul cum îşi gândeşte personajul studenta – la început fiind florăreasa cu defecte de dicţie şi cum se transformă în adevărata doamnă – demonstrează că n-a trecut degeaba prin şcoala de teatru şi vom mai auzi de această actriţă.

În muzicalul de la Ploieşti nu vedem numai povestea banală, cu actori îmbrăcaţi în frumoase costume de epocă, ci şi oglinda unei societăţi marcate de cutume.
Eliza Doolittle (Călina Epuran), florăreasa care făcea parte din societatea de la periferie, prea puţin educată, cu un tată alcoolic Alfred P. Doolittle (Ion Radu Burlan) ce încearcă să profite de pe urma ei, n-ar fi avut acces în societatea înaltă a vremii dacă burlacul convins Henry Higgins (Silviu Biriş) n-ar fi pus pariu cu colonelul Pickering (George Capanu) că în şase luni face din florăreasă o doamnă pe care poate să o prezinte lumii.

Silviu Biris, Calina Epuran

Silviu Biriș și Călina Epuran

Ca răsplată pentru reuşita neaşteptată asupra modelării, Eliza este prezentată aristocraţiei, la cursele de cai; aici face impresie prin eleganţă, dar şi prin relatări nelalocul lor, ce stârnesc hazul spectatorilor, înşirând exerciţiile de fonetică, în loc să vorbească despre sănătate şi despre vreme, aşa cum i se propusese.

În urma balului de la ambasadă, la care prezenţa Elizei stârneşte admiraţie şi curiozitate, pariul este câştigat, dar Higgins îşi dă seama de importanţa pe care a căpătat-o aceasta fată în viaţa lui. Devenise o doamnă care ar fi putut vinde flori într-o florărie de lux, nu în stradă. Dar, pentru că nu are de ales, pleacă.

Eleva îndărătnică îi pune până la urmă inima pe jar profesorului de fonetică (burlac înrăit al epocii, cu baston, joben, redingotă, tabieturi şi multe slugi pe acasă). Higgins nu se poate detaşa de modelul de femeie pe care îl avea în mintea sa şi nu-l găsea prin realitatea vremurilor pe care le trăia, drept care îl “sculptează” în altă fiinţă umană, adică în Eliza.

Dacă Eliza se întoarce sau dacă Higgins o mai vrea veţi putea vedea în spectacolul de la teatrul ploieştean, care este un adevărat regal teatral.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.