Ne vedem să ne-auzim la Metropolis!
https://www.ziarulmetropolis.ro/ne-vedem-s%c4%83-ne-auzim-la-metropolis/

Remarcabila rezistenţă în timp (12 ani) a proiectului de audiţii radiofonice cu public, organizate de redacţia Teatrului National Radiofonic (proiect iniţiat şi promovat de regizorul Mihai Lungeanu) se datorează unei strădanii susţinute de a descoperi şi comenta realitatea din spatele „cortinei sonore” cu care genul teatrului radiofonic îşi atrage şi provoacă ascultătorii.

Un articol de Ziarul Metropolis|25 septembrie 2017

Luni, 25 septembrie 2017, de la ora 11.00, Teatrul Naţional Radiofonic a inaugurat o nouă serie de audiţii cu public, de data aceasta gazdă fiind Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Teatrul Metropolis și Teatrul Național Radiofonic vă vor aștepta, așadar, în fiecare luni, de la ora 11.00, la o întâlnire cu teatrul făcut pentru cei care au urechi să audă și suflet să simtă, la sediul aflat pe strada Mihai Eminescu nr. 89.

Proiectul a debutat cu audiţia spectacolului „Mătrăguna” de Niccolò Machiavelli, una dintre cele mai izbutite montări ale anului 2017, realizate la Teatrul Naţional Radiofonic. S-au aflat în cocheta cafenea a Teatrului Metropolis, acolo unde se va desfășura acest proiect, George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis, Mihai Lungeanu, inițiatorul proiectului, actorul Daniel Badale ș.a.

Traducerea textului renascentist este semnată de N. Al. Toscani. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu. În distribuţie: Florin Piersic, Medeea Marinescu, Cristian Iacob, George Ivaşcu, Adela Mărculescu, Ion Haiduc, Daniel Badale, Violeta Berbiuc, Vasile Manta. Regia de montaj: Dana Lupu şi Bogdan Golovei. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: Vasile Manta. Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea.

Puteți asculta aici spectacolul integral!

Mihai Lungeanu, inițiatorul proiectului

”Cele aproape 500 de premiere oferite iubitorilor de teatru radiofonic au putut fi „degustate” în avanpremieră, atât în prezenţa realizatorilor cât şi alături de numeroşi invitaţi: dramaturgi, actori, regizori, critici, oameni de teatru şi film. Fidelitatea publicului prezent la audiţiile săptămânale – public alcătuit nu numai din prieteni şi admiratori ai teatrului radiofonic, dar şi din tineri doritori să descopere fascinaţia microfonului – a confirmat valabilitatea (şi viabilitatea) argumentelor care au susţinut şi impus proiectul: promovarea permanentă a producţiilor Teatrului Naţional Radiofonic (premiere curente, file din fonoteca de Aur, evenimente, aniversări); realizarea unui dialog real, creativ şi re-creativ între producătorii şi beneficiarii ofertelor artistice propuse; re-integrarea teatrului radiofonic în peisajul cultural specific metropolitan.

Iată de ce ne propunem împletirea prestigiosului program cultural susţinut de Teatrul METROPOLIS cu specificitatea provocatoare a fenomenului teatrului radiofonic. Mai mult, deoarece se poate constata o preocupare majoră naţională şi internaţională pentru acest domeniu (a se vedea importanţa festivalurilor de specialitate), proiectul pe care îl propune această prezentare poate fi intitulat, absolut novator şi provocator, RADIO TEATRO-FONIC! Un proiect ambiţios, prin care spectatorii fideli programului estetic dezvoltat de Teatrul METROPOLIS îşi vor completa apetitul cultural şi artistic cu evenimente de excepţie, propuse şi realizate în cadrul acestei colaborări, cu caracter unic în peisajul teatral românesc.

Deja prefigurat  în harta afectivă a provocărilor culturale specifice zilelor de luni, evenimentul NE AUZIM la… METROPOLIS  îşi propune continuarea şi mai ales dezvoltarea ofertei de spectacole radiofonice, precum şi iniţierea unei relaţii particulare cu publicul ascultător, care va produce beneficii de imagine şi de prestigiu tuturor celor implicaţi. 

Experienţa ne determină să constatăm că apreciatele voci ale cunoscuţilor noştri actori nu se schimbă în timp, păstrându-şi intacte savoarea şi valoarea, dar că în acelaşi timp se modifică semnificativ capacitatea urechii noastre de a descifra subtilităţile existente în glasurile celor care construiesc spectacolul de teatru radiofonic, ceea ce ne provoacă să propunem şi o a doua platformă în cadrul conceptului de RADIOTEATROFONIC, şi anume o BIBLIOTECĂ DE VOCI. Prezentarea emisiunilor de radio dedicate marilor oameni de teatru şi punerea lor în lumina unui prezent mereu avid de cunoaştere poate reprezenta un alt nivel de atracţie pentru tinerii actori (sau studenţi) care vor să îşi perfecţioneze performanţele profesionale personale.

Mihai Lungeanu

Ritmul din ce în ce mai greu de suportat al vieţii cotidiene, provocările cu implicare personală, avalanşa de informaţii vizuale şi sonore care ameninţă atât limpezimea minţii cât şi echilibrul sufletesc, toate duc spre o firească distanţare faţă de procesul de ascultare a unei producţii de teatru radiofonic. De aceea este foarte importantă modalitatea în care audiţiile propuse ajung la urechile ascultătorilor, şi anume o stare de relaxare generoasă, atât de necesară pentru asimilarea mesajelor etice şi estetice pe care teatrul radiofonic îşi propune să le ofere de fiecare dată, o atmosferă emoţională rafinată, empatică şi îmbietoare, care poate fi asigurată cu prisosinţă în spaţiile pe care Teatrul METROPOLIS le poate oferi, ca gazdă generoasă a evenimentelor propuse..

Ieşirea producţiei radiofonice din laboratorul creaţiei specifice poate oferi celor implicaţi (dramaturgi, scenarişti, redactori, compozitori, actori, regizori) şi ascultătorilor prezenţi la aceste audiţii publice o emoţie suplimentară, atât prin întâlnirea live cu „vocile” îndrăgiţilor artişti dramatici, cât şi prin posibilitatea creatorilor de a-şi expune crezul şi de a descoperi tainele creativităţii dovedite.

Un capitol de MĂRTURII DE CREAŢIE poate fi deschis cu această ocazie şi poate deveni un element de istorie sonoră vie, completându-se permanent.

Provocarea de a vedea ceea ce auzim şi de a auzi ceea ce vedem se înscrie în efortul major pe care Teatrul METROPOLIS şi Teatrul NAŢIONAL RADIOFONIC îl fac pentru a păstra valorile unui trecut consistent care identifică prezentul plin de căutări şi pentru a semnala permanenta evoluţie a tendinţelor estetice specifice unui prezent care va deveni, inexorabil, trecut”.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

11
/03
/24

Grupul de Facebook „Mergem la teatru” numără 35.4K de membri la început de martie 2024 și adună, într-o comunitate surprinzător de activă și de entuziastă, paragrafe de opinii pe spectrul larg dintre gust conservator și deschidere față de experiment, underground și fețe noi.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

11
/03
/24

Un bărbat vrea să-și ajute un prieten aflat la închisoare. Se cunosc din tinerețe și crede că oricine merită o a doua șansă. De aceea, intervine pentru el la partenerul lui de afaceri, în speranța că va fi de acord să-i ofere un job.

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Aăăă, Mihaela Trofimov este o actriță cu o mare foame pentru joacă, da, chiar așa, pentru joacă. Ăăă, o vedeți la Excelsior, la unteatru, la Brăila, pe scenă, puternică, talentată, expresivă. Ăăă ce voiam să zic? Citiți interviul în formă de alfabet și aflați cum o literă, Ă, descrie de cele mai multe ori starea ei de spirit.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.