Niciun autobuz nu oprește aici
https://www.ziarulmetropolis.ro/niciun-autobuz-nu-opreste-aici/

“Indianul vrea în Bronx”, de Israel Horovitz, în regia Iarinei Demian. L-am văzut duminică, în noapte, pe Batiştei, la ARCUB, la jumătatea lui noiembrie, acum, după cele două Apocalipse care ne-au traversat timpul – din fosta fabrică “Pionierul” din Bucureşti până pe Bulevardul Voltaire din Paris.

Un articol de Andrei Crăciun|22 noiembrie 2015

“Indianul vrea în Bronx”, montat la București, a apărut ca parte a unui proiect care luptă împotriva discriminării și tot ce atrage după sine: ură, marginalizare, violență, și – cum prea bine cunoaștem – moarte.

Iarina Demian și-a făcut deja un crez din a-l promova pe dramaturgul Israel Horovitz în România. Are dreptate. Israel Horovitz este prea puțin cunoscut și apreciat la noi, deși ceea ce are de spus este important, deloc trecător, și ne privește acut.

“Indianul vrea în Bronx” nu s-a născut – strict textual – pe străzile secundare din New York, ci în Anglia, unde Israel Horovitz se confrunta, la începutul anilor `60, concomitent cu rigorile Academiei Regale de Artă Dramatică și cu foamea.

Acțiunea piesei este însă circumscrisă la acea Americă învolburată din urmă cu jumătate de secol, o Americă brăzdată de inegalități și abuzuri. Mai exact, drama se întâmplă în stația unui autobuz care nu vine niciodată, în New York, New York. Aici, doi golani, la rândul lor produsul unui tulburător eșec de integrare socială, umilesc un indian care le pică din cer. Acesta este – spune legenda, și legendele se întemeiază pe adevăr – spectacolul care l-a înălțat, la sfârșitul anilor `60, pe actorul Al Pacino până la Hollywood.

large_675_Indianul-vrea-in-Bronx2-683x1024

În România, rolurile celor doi agresori – Murph și Joe – sunt jucate de Anghel Damian și Paul Ipate. Ei sunt tineri, ei sunt talentați și dacă nu vor ajunge niciodată la Hollywood, dacă nu vor călca niciodată în urma lui Al Pacino, ei bine, atunci pierderea este a Hollywood-ului însuși, și nu glumesc decât pe jumătate.

Îi cunosc bine pe amândoi, i-am văzut jucând diferite partituri. Continui să mă las încântat de felul în care Anghel Damian reușește să nu se repete trădând înțelepciune, deși e la început de drum, continui să mă las încântat de felul în care Paul Ipate găsește ce este vulnerabil, ce este uman într-un om care atacă un alt om.

Dar – cel mai mult – mă bucur că l-am descoperit, chiar dacă târziu, pe Liviu Topuzu, un actor care merită mai multe aplauze. Topuzu își joacă rolul de victimă cu o înduioșătoare seninătate. El reușește să devină – pentru o oră – un indian care vrea în Bronx. Îl vezi îndurând lovituri, într-o stație de autobuz, lângă o cabină telefonică, și – pentru o oră – în jur chiar se face New York și plouă cu atâta indiferență printre zgârâie-nori.

Jumătate de secol mai târziu, omenirea nu s-a făcut bine. Avem – de-acum – discursuri corecte politic, care ne drapează ipocrizia, dar în continuare cel slab zace lovit , fără putere de apărare.

În continuare, într-o nesfârșită concluzie, niciun autobuz nu oprește încă aici. Viața rămâne o ecuație neîndurabilă pentru cei excluși.



14
/01
/16

Născută la 14 ianuarie 1941, la Bascom, Florida (SUA), Faye Dunaway împlineşte, astăzi, 75 de ani. Pe marele ecran s-a făcut remarcată cu rolurile din ''Bonnie and Clyde'' - în care a jucat alături de Warren Beaty și Gene Hackman, fim pentru care a primit o nominalizare la Oscar (1968) la categoria cea mai bună actriță în rol principal -, ''The Thomas Crown Affair'' și ''Chinatown''.

13
/01
/16

Câştigătorii prestigioaselor Globuri de Aur (2016) au avut parte de o şedinţă foto inedită, fiind imortalizaţi în alb şi negru de olandezii Inez van Lamsweerde și Vinoodh Matadin. (Foto: Globurile de Aur 2016 – Instagram)

13
/01
/16

Institutul Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti în colaborare cu Arhiva Naţională de Filme din Ungaria (MaNDA) iniţiază în 2016 o serie de proiecţii ce are menirea să prezinte, cu scop educativ, istoria filmului maghiar. În 2016 se împlinesc 120 de ani de la prima proiecţie de film din Budapesta şi de la deschiderea primului cinematograf în Budapesta, iar cu ocazia aniversării milenare s-a filmat primul film în Ungaria.

12
/01
/16

CRONICĂ DE FILM „The Hateful Eight”/„Cei opt odioşi”, noua nebunie autoreferenţială a lui Quentin Tarantino, este, în subtext, un puternic film politic, camuflat sub forma unui western în care sângele acaparează treptat şi fără ezitare ecranul.

12
/01
/16

Victor Wooten revine în București, după show-ul sold-out din 2014, pe 10 noiembrie, la Sala Radio. Cea mai sonoră prezență din istoria chitarei bas, americanul Wooten a primit la doar 8 ani porecla „Asul Basului”, a trecut la „Titanul din Tennesee”, pentru ca apoi să fie comparat cu Michael Jordan, pentru performanțele sale fabuloase.