Nora duce actorii sibieni pe scena din Japonia
https://www.ziarulmetropolis.ro/nora-duce-actorii-sibieni-pe-scena-din-japonia/

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu prezintă spectacolul Nora în regia lui Radu Alexandru Nica, în turneu la Tokio.

Un articol de Andrada Văsii|29 noiembrie 2013

Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu prezintă spectacolul „Nora“, în regia lui Radu Alexandru Nica, în turneu la Tokio.

Cele două reprezentaţii programate în capitala niponă vor avea loc miercuri, 4 decembrie, de la ora 18.30 şi joi, 5 decembrie, de la ora 14.00, pe scena Teatrului „Owl Spot”, în cadrul celei de-a II-a ediţii a Festivalului Internaţional „Ibsen”.

Actorii sibieni revin pentru a doua oară anul acesta în Japonia, după ce la începutul lunii martie au prezentat spectacolul „Lulu” în regia lui Silviu Purcărete, pe scena Teatrului Metropolitan din Tokio. Ca un fapt inedit, programul turneului din decembrie include pe lângă cele două reprezentaţii ale spectacolului „Nora” şi o serie de întâlniri publice, printre care două simpozioane.

Primul dintre acestea se desfăşoară sub genericul Ibsen şi o are ca invitat special pe actriţa Diana Fufezan care va vorbi despre rolul acesteia în spectacolul „Nora”. Evenimentul va avea loc luni, 2 decembrie, la Universitatea Waseda, începând cu ora 14.00.

Cel de-al doilea simpozion va avea loc marţi, 3 decembrie, de la ora 15.00, la Japan´s Woman University şi îl aduce la microfon pe Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional din Sibiu, într-o discuţie despre emanciparea femeii pornind de la piesele „O casă de păpuşi” de Henrik Ibsen şi „Lulu” de Frank Wedekind.

Nora – povestea unei femei care a învăţat să decidă singură 

Producţia Teatrului Naţional din Sibiu este o adaptare după piesa „O casă de păpuşi” a dramaturgului norvegian Henrik Ibsen. Considerat unul dintre cele mai controversate publicaţii de la sfârşitul secolului al XIX-lea, manuscrisul semnat de autor a fost inclus în urmă cu zece ani în Programul Memoria Lumii (Memory of the World Register) al UNESCO ca semn al recunoaşterii valorii istorice a textului prin faptul că a influenţat naturalismul şi feminismul.

Nora Helmer este o femeie care a fost condusă toată viaţa fie de tatăl ei, fie de soţul Torvald. În momentul în care căsnicia îi este pusă la încercare, valorile Norei încep să se schimbe şi femeia decide să îşi ia soarta în propriile mâini. Spectacolul de la Sibiu se remarcă prin schimburile de replici condensate, relaţiile puternice şi dezinvolte dintre personaje.

Nora, Lulu

Ofelia Popii în „Lulu“ – primul spectacol care a fost prezentat în Japonia 

Ineditul acestei montări constă în cercetarea coregrafică prin care reiese tema centrală a textului: neputinţa partenerilor de a ajunge unul la celălalt. Personajele vorbesc, întind mâna pentru a se atinge, însă privirile nu li se întâlnesc. Perspectiva are de o picturalitate stranie, deşi trupurile lor sunt foarte apropiate, ele sunt plasate pe traiecte diferite. Întâlnirea, într-un minim punct al adevărului, e ratată matematic.

Radu Alexandru Nica a primit premiului UNITER pentru cel mai bun debut în anul 2005 pentru regia acestui spectacol. Din noua distribuţie a spectacolului fac parte actorii Diana Fufezan, Ofelia Popii, Adrian Matioc, Marius Turdeanu, Pali Vecsei şi Alexia Mara Baciu. Acest spectacol s-a bucurat, de asemenea, de contribuţia scenografei Carmencita Brojboiu şi a coregrafilor Florin Fieroiu şi Hugo Wolf.

Info:

Sibienii vor putea viziona spectacolul refăcut, în noua distribuţie vineri, 30 noiembrie, de la ora 19.00, la sediul Teatrului Naţional din Sibiu.

Preţul unui bilet pentru această reprezentaţie este de 10 lei, respectiv 5 lei cu reducere pentru elevi, studenţi şi pensionari. Spectacolul are o durată de aproximativ o oră şi 30 de minute.

Foto credit: TNRS, spectacolul Nora

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

03
/02
/17

Concluzie: e unul dintre cele mai frumoase, luminoase, bine jucate, credibile și emoționante spectacole pe care le-am văzut de multă vreme încoace. Simplu. Iar o prietenă actriță îmi șoptește că rar vezi mașiniștii aplaudând o piesă din culise. Înseamnă că chiar „a coborât Îngerul”. Un spectacol frumos te pune pe gânduri (nu negre), îți dă bucurie (nu -doar- hlizeală goală) și îți dă un ”ceva” pe care îl porți, apoi, cu tine ca pe o bijuterie pe dinăuntru, mult timp.

02
/02
/17

„Belgica”, filmul care are toate șansele să te teleporteze din sala de cinema direct în club pe ritmuri originale de Soulwax, va intra pe marile ecrane din România pe 17 februarie, distribuit de Transilvania Film.

02
/02
/17

Ștefan Bănică dă viață unui nou personaj fascinant din galeria dramaturgului Neil Simon, Jake, singurul rol masculin din piesa “Jake și femeile lui”. Piesa este regizată de Claudiu Goga, iar din distribuție fac parte: Carmen Tănase, Anca Dumitra, Andreea Vasile, Luminița Erga, Ada Galeș, Diana Roman, Nadiana Sălăgean, Roberta Mitache – femeile care populează lumea reală și imaginară a lui Jake, interpretat de Ștefan Bănică.

02
/02
/17

Călin Goia, solistul trupei Voltaj, a postat pe pagina de Facebook a formaţiei un videoclip în care cântă despre România, în contextul protestelor care au avut loc în mai multe oraşe din ţară, notează. Artistul face o numărătoare inversă a celor 10 zile în care ordonanţele de urgenţă adoptate marţi de Guvern mai pot fi contestate.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.

31
/01
/17

Coregraful suedez Mats Ek și balerina Ana Laguna au primit luni titlul de Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică "I. L. Caragiale". Ceremonia de acordare a distincțiilor a avut loc în cadrul manifestărilor organizate cu prilejul zilei UNATC "I. L. Caragiale".

31
/01
/17

 „Dictatorii sunt întotdeauna dezinformaţi. E rezultatul fricii pe care o sădesc. Cad în propria lor capcană: a terorii. De fapt, mi-e frică - mi-e frică să spun tot ce gândesc. Dacă acest carnet cade în mâna cuiva? La români, stomacul e mai important decât creierul. Chiar şi decât picioarele...", nota în jurnalul său regizorul Alexandru Tatos, pe 20 mai 1973. Într-o zi de 31 ianuarie (1990) Alexandru Tatos înceta din viaţă.

31
/01
/17

A vrut să se facă aviator și a devenit actor, pentru că așa cum spunea în ale sale memorii “cea mai frumoasă frumusețe este meseria pe care mi-am ales-o și căreia m-am dedicat vreme de 50 de ani. Privind în urmă pot spune că nu aş schimba nimic la viaţa mea. Am avut o viaţă bogată şi fericită. Am avut o imaginaţie suficient de bogată încât să pot să mă închipui în tot felul de situaţii sociale în care aş fi putut să trăiesc şi să-mi dau seama că nu m-ar fi satisfăcut niciuna”.

30
/01
/17

Tipătescu (terminând de citit o frază din jurnal): "... Ruşine pentru oraşul nostru să tremure în faţa unui om!... Ruşine pentru guvernul vitreg, care dă unul din cele mai frumoase judeţe ale României pradă în ghearele unui vampir!..." (indignat) "Eu vampir, 'ai?... Caraghioz!” - O scrisoare pierdută (1883), Ion Luca Caragiale. Astăzi se împlinesc 165 de ani de la nașterea celui mai important dramaturg român.

30
/01
/17

Pe 25 ianuarie 2017, la Teatrul de Comedie din Bucureşti a avut loc premiera spectacolului ''Micul prinţ''. Povestea scrisă de Antoine de Saint-Exupéry (traducere Ileana Cantuniari) a fost pusă în scenă de regizorul Alexandru Dabija, cu semnătura scenografică a lui Mircea Cantor și muzica Adei Milea, micul prinţ fiind interpretat de Dorina Chiriac.