„Nuestro tiempo”. Scene dintr-o căsnicie ★★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/nuestro-tiempo-scene-dintr-o-casnicie-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Inclus în Competiţia de la Veneţia, „Nuestro tiempo” („Our Time”), de Carlos Reygadas, este un ambiţios şi hipnotizant film de aproape trei ore, care va fi proiectat la „Les Films de Cannes à Bucarest”, în prezenţa cineastului mexican.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 octombrie 2018

Cel mai nou film al mexicanului Carlos Reygadas, „Nuestro tiempo”, prezentat în Competiția de la Veneția, începe cu o secvență în care camera urmărește un grup de băieți ce se aleargă și se bat cu noroi într-o mlaștină de la marginea unui lac cu apă mică și tulbure.

Aparatul este la nivelul lor, imaginea este inundată de o lumină puternică, iar scena durează câteva minute (director de fotografie este Diego García, care a lucrat și cu Apichatpong Weerasethakul la „Cemetery of Splendor”).

Reygadas face astfel un racord cu precedentul și cel mai cunoscut film al său, „Post Tenebras Lux” (2012), care debuta cu o hipnotizantă secvență cu o fetiță singură pe un câmp, printre animale, într-un apus crepuscular.

După hârjoneală, băieții decid să le „atace” pe fetele de aceeași vârstă care stau de vorbă într-o barcă pneumatică mai în larg. O primă sugestie a energiei care va domina filmul până la final – impulsul sexual ca motor al vieții.

Asistăm apoi la o secvență în care aparatul se află în mijlocul unui grup de tineri, fete și băieți, pe malul aceleiași ape. Pulsează o tensiune erotică, iar lunga scenă se încheie cu unele cupluri sărutându-se pasional.

Urmează momentul adulților, care, într-o altă parte a acestui spațiu vast și impunător, surprins în panoramări ample, impozante, participă la ceea ce pare o tradiție locală în care bărbați și femei, călare pe cai, aleargă după tauri furioși pentru a-i prinde.

Aici facem cunoștință cu protagoniștii, soții Juan și Ester, jucați chiar de Carlos Reygadas și de partenera sa, Natalia López (care până acum a fost editorul filmelor sale, dar și al unor filme de cineaști ca Amat Escalante și Lisandro Alonso).

Juan și Ester au trei copii (cei mici, o fetiță și un băiat, sunt chiar copiii din viața reală a cuplului și au apărut și în „Post Tenebras Lux”) și o fermă de tauri de luptă (bărbatul este în același timp și un poet cunoscut).

Și tot aici se înfiripă bănuiala lui Juan că soția sa are o aventură cu un prieten comun, Phil (Phil Burgers), îngrijitor de tauri. Secvența în care Juan observă apropierea dintre Ester și Phil și încearcă să stea de vorbă cu soția sa despre asta este splendid mizanscenată.

Este punctul de pornire al unei narațiuni simple, care se rezumă la acest triunghi amoros, dar mai ales la obsesiile lui Juan față de Ester și la dragostea lor în curs de destrămare. Asta deși cei doi s-au angajat încă de la început să aibă o legătură deschisă la aventuri cu alte persoane.

Pe parcursul a trei ore, „Nuestro tiempo” urmărește relația sinuoasă, capricioasă, aproape bergmaniană, dintre Juan și Ester. Iar o întrebare filosofică pare să străbată filmul: cum mai poate fi păstrată iubirea în infernul rutinei vieții de zi cu zi și atunci când libertatea, inclusiv sexuală, pare deplină?

Însă o astfel de simplificare nu face deloc dreptate. Și asta pentru că „Nuestro tiempo” își permite nenumărate digresiuni narative (care adaugă permanent semnificații suplimentare) și este de o polifonie vizuală seducătoare.

De la cadre pictural-poetice din natură (peisajele sunt extrem de importante pentru Reygadas), la spectaculoase filmări aeriene cu fluxul de oameni din oraș sau, noaptea, cu zgârie-nori luminaţi (în timp ce din off Ester vorbește despre cum s-a schimbat relația ei cu Juan).

Și de la secvențe de intimitate, la cadre uluitoare cu impetuozitatea taurilor (ca o scenă în care un taur omoară violent un cal sau o alta când taurii se bat între ei în turmă, în lumina difuză dată de amestecul de raze de soare și de praf).

Dincolo de zbuciumul din sufletul oamenilor, există și un tumult al lumii înconjurătoare, cu obiectele, natura şi animalele ei – misterul şi zgomotul surd al existenței însăși.

Ratingul Ziarul Metropolis: ★★★★★

La finalul primei proiecții a filmului din cadrul Les Films de Cannes à Bucarest,  duminică, 21 octombrie, la Cinema PRO (de la ora 17.30), va avea loc masterclassul susținut de regizorul Carlos Reygadas. Intrarea la masterclass este liberă, pe baza rezervării în Eventbook.

 

 

 

17
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera recentă la HBO şi disponibil pe platforma HBO GO, „Natalie Wood: Ce rămâne în urmă” (2020) este un documentar biografic realizat de Laurent Bouzereau despre una dintre cele mai cunoscute actriţe americane. Filmul are ca punct de pornire moartea suspectă a vedetei la doar 43 de ani.

13
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil să apară și primele filme realizate în izolare. Radu Jude a lansat un scurt autoportret conceput la invitația Arte/ZDF. Iar Dan Chișu a încercat un lungmetraj, un simplu excercițiu autocomplezent despre un regizor care roagă actori să joace într-un film despre viața în carantină.

07
/05
/20

PREVIEW Din multitudinea de oferte de filme care pot fi văzute de acasă în perioada asta de izolare, vă propunem câteva titluri clasice maghiare, puse la dispoziţie online şi gratuit, cu subtitrare în engleză, chiar de Arhiva de Film din Ungaria.

04
/05
/20

Micro-granturile #ADFRSurvival, destinate independenților din cinematografie rămași fără nicio sursă de venit în criza economică generată în contextul pandemiei de coronavirus, vor ajunge la beneficiarii desemnați de echipa de evaluare formată din Laura Mușat (fondator Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc), Alexandra Safriuc (coordonator masterclass-uri ADFR & co-fondator / director artistic ShortsUP) și Iulia Popovici (critic de film & teatru / fondator Asociația Transsectorială a Independenților din Cultură).

02
/05
/20

Astra Film Online vă invită duminică, 3 mai, de la ora 18:00, să descoperiți istoria bogată, de nouă secole, a orașului Sibiu, inima Transilvaniei, prin două filme remarcabile: Sibiu-Hermannstadt și Sibiu 825, semnate de Dumitru Budrala.

02
/05
/20

Faptul că amânăm ediția a 13-a a Festivalului One World Romania până spre sfârșitul verii nu înseamnă că ne resemnăm să nu vă mai întâlnim până atunci. Începând din luna mai și până în septembrie vom organiza, constant, o serie de evenimente și de proiecții online, din dorința de a păstra legătura, măcar virtual.

01
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Ce faci când noul film al unui regizor pe care îl admiri te dezamăgește? Ce nu a mers bine? Sunt întrebări pe care mi le-am pus după ce am văzut, în premieră pe platforma MUBI, „Ema” (2019), cel mai recent lungmetraj al chilianului Pablo Larraín, prezentat la Veneția.

29
/04
/20

De Ziua internațională a dansului, miercuri, 29 aprilie, ora 21:00, JTI vă invită la un film cu și despre dans, pe platforma online TIFF Unlimited. Mr. Gaga, un documentar artistic extraordinar despre coregraful israelian Ohad Naharin, în regia lui Tomer Heymann, a fost prezentat prima dată de JTI la ediția TIFF din 2016, la cinematograful Florin Piersic din Cluj.

28
/04
/20

În 2019, a apărut în traducere în limba română, la Editura RAO, o nouă ediție, „revăzută și actualizată”, a celebrei antologii „1001 de filme de văzut într-o viață”. Ce filme au ieșit din canon și ce titluri au devenit obligatorii în ultimii 15 ani?

27
/04
/20

HISTORY readuce în proiecție specială povestea unei foarte importante epoci din istoria României, văzută din perspectiva Reginei Maria, aflată în centrul luptei pentru realizarea Marii Uniri din 1918 și pentru crearea României moderne. Telespectatorii români au întâlnire cu istoria duminică, 3 mai, de la ora 21:00.