O ‘bijuterie’ a picturii franceze timpurii, expusă la Muzeul Prado din Madrid
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-bijuterie-a-picturii-franceze-timpurii-expusa-la-muzeul-prado-din-madrid/

Muzeul Prado din Madrid a dezvelit luni un tablou din secolul al XV-lea, prezentat ca o ‘bijuterie’ a picturii timpurii franceze. Pictura a fost găsită la o familie spaniolă de origine franceză, relatează AFP. ‘Marea valoare a acestei opere constă în faptul că este unică’, spune Maria Antonia Lopez de Asiain, restaurator la prestigiosul muzeu […]

Un articol de Andrada Văsii|13 februarie 2013

Muzeul Prado din Madrid a dezvelit luni un tablou din secolul al XV-lea, prezentat ca o ‘bijuterie’ a picturii timpurii franceze. Pictura a fost găsită la o familie spaniolă de origine franceză, relatează AFP.

‘Marea valoare a acestei opere constă în faptul că este unică’, spune Maria Antonia Lopez de Asiain, restaurator la prestigiosul muzeu spaniol, care a lucrat un an cu bisturiul şi microscopul ca să dezvăluie secretele excepţionale picturi pe lemn.

Albastrul cerului din tabloul ‘Agonie dans le jardin’ (1405-1407/1408) atrage de la început, în pofida micilor sale dimensiuni – 56,5 x 42 cm – şi a prezenţei impozante a unor vecini de seamă – picturi de Goya şi Rubens – din sala de restaurări de la Prado.

Valoarea istorică a picturii este dată de bărbatul îngenunchiat din stânga jos: este Ludovic de Orleans (1372-1407), fiul regelui Franţei, Carol al V-lea, asasinat din ordinul lui Ioan fără Frică. ‘Este singurul portret pe lemn al lui Ludovic de Orleans’, arată Maria Antonia Lopez de Asiain. Acest lucru, precum şi ‘calitatea’ tabloului şi ‘raritatea operelor aparţinând şcolii respective’, multe fiind distruse în timpul Revoluţiei franceze, ‘fac din operă o mică bijuterie de o mare importanţă istorică’, ‘foarte preţioasă pentru istoria Franţei’, subliniază muzeul.

‘Nu se întâmplă prea des ca o operă atât de timpurie să se afle într-o stare de conservare atât de bună’, adaugă restauratoarea. Secretul constă în stratul de vopsea maro care a ascuns multă vreme figurile în culori vii ale lui Ludovic de Orleans şi ale Sfintei Agnes, reprezentată în picioare, alături de personajul istoric, care a lăsat la vedere doar trei apostoli şi pe Isus rugându-se la Dumnezeu.

În februarie 2011, o familie spaniolă de origine franceză a adus opera la specialiştii Muzeului Prado, potrivit muzeului. Pilar Silva, şef al secţiilor de pictură spaniolă (1100-1500), pictură flamandă şi Şcoli nordice (1400-1600), a început atunci o anchetă pentru a vedea provenienţa tabloului. Cu ajutorul radiografiilor, a razelor infraroşii şi ultraviolete, experţii au descoperit sub stratul gros de vopsea un bărbat bogat îmbrăcat, îngenunchiat şi rugându-se. Poziţia lui arată că el este fie donatorul, fie cel care a comandat pictura. ‘A fost o intuiţie: am văzut de la început că era o pictură franceză’, spune Pilar Silva.

Rămânea de dovedit şi de descoperit identitatea misteriosului donator. Eleganţa hainelor sale, la modă în 1400, a oferit cheia identităţii personajului: pe mâneci sunt pictate frunze fine de urzică, unele acoperite cu un strat fin de aur. Experta le-a identificat, alături de lup, ca fiind parte a stemei lui Ludovic de Orleans.

Experţii îi atribuie tabloul pictorului şi valetului lui Ludovic de Orleans, Colard de Laon, dar fără să îl omologheze în lipsa altor picturi cu care să îl compare.

Sursa: Agerpres

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.