O ‘bijuterie’ a picturii franceze timpurii, expusă la Muzeul Prado din Madrid
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-bijuterie-a-picturii-franceze-timpurii-expusa-la-muzeul-prado-din-madrid/

Muzeul Prado din Madrid a dezvelit luni un tablou din secolul al XV-lea, prezentat ca o ‘bijuterie’ a picturii timpurii franceze. Pictura a fost găsită la o familie spaniolă de origine franceză, relatează AFP. ‘Marea valoare a acestei opere constă în faptul că este unică’, spune Maria Antonia Lopez de Asiain, restaurator la prestigiosul muzeu […]

Un articol de Andrada Văsii|13 februarie 2013

Muzeul Prado din Madrid a dezvelit luni un tablou din secolul al XV-lea, prezentat ca o ‘bijuterie’ a picturii timpurii franceze. Pictura a fost găsită la o familie spaniolă de origine franceză, relatează AFP.

‘Marea valoare a acestei opere constă în faptul că este unică’, spune Maria Antonia Lopez de Asiain, restaurator la prestigiosul muzeu spaniol, care a lucrat un an cu bisturiul şi microscopul ca să dezvăluie secretele excepţionale picturi pe lemn.

Albastrul cerului din tabloul ‘Agonie dans le jardin’ (1405-1407/1408) atrage de la început, în pofida micilor sale dimensiuni – 56,5 x 42 cm – şi a prezenţei impozante a unor vecini de seamă – picturi de Goya şi Rubens – din sala de restaurări de la Prado.

Valoarea istorică a picturii este dată de bărbatul îngenunchiat din stânga jos: este Ludovic de Orleans (1372-1407), fiul regelui Franţei, Carol al V-lea, asasinat din ordinul lui Ioan fără Frică. ‘Este singurul portret pe lemn al lui Ludovic de Orleans’, arată Maria Antonia Lopez de Asiain. Acest lucru, precum şi ‘calitatea’ tabloului şi ‘raritatea operelor aparţinând şcolii respective’, multe fiind distruse în timpul Revoluţiei franceze, ‘fac din operă o mică bijuterie de o mare importanţă istorică’, ‘foarte preţioasă pentru istoria Franţei’, subliniază muzeul.

‘Nu se întâmplă prea des ca o operă atât de timpurie să se afle într-o stare de conservare atât de bună’, adaugă restauratoarea. Secretul constă în stratul de vopsea maro care a ascuns multă vreme figurile în culori vii ale lui Ludovic de Orleans şi ale Sfintei Agnes, reprezentată în picioare, alături de personajul istoric, care a lăsat la vedere doar trei apostoli şi pe Isus rugându-se la Dumnezeu.

În februarie 2011, o familie spaniolă de origine franceză a adus opera la specialiştii Muzeului Prado, potrivit muzeului. Pilar Silva, şef al secţiilor de pictură spaniolă (1100-1500), pictură flamandă şi Şcoli nordice (1400-1600), a început atunci o anchetă pentru a vedea provenienţa tabloului. Cu ajutorul radiografiilor, a razelor infraroşii şi ultraviolete, experţii au descoperit sub stratul gros de vopsea un bărbat bogat îmbrăcat, îngenunchiat şi rugându-se. Poziţia lui arată că el este fie donatorul, fie cel care a comandat pictura. ‘A fost o intuiţie: am văzut de la început că era o pictură franceză’, spune Pilar Silva.

Rămânea de dovedit şi de descoperit identitatea misteriosului donator. Eleganţa hainelor sale, la modă în 1400, a oferit cheia identităţii personajului: pe mâneci sunt pictate frunze fine de urzică, unele acoperite cu un strat fin de aur. Experta le-a identificat, alături de lup, ca fiind parte a stemei lui Ludovic de Orleans.

Experţii îi atribuie tabloul pictorului şi valetului lui Ludovic de Orleans, Colard de Laon, dar fără să îl omologheze în lipsa altor picturi cu care să îl compare.

Sursa: Agerpres

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.