O bulă de libertate atipică în Cehoslovacia
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-bula-de-libertate-atipica-in-cehoslovacia/

Cum era să practici skateboarding în Cehoslovacia anilor ‘80? Dar să recurgi la tertipuri neaşteptate pentru a face rost de bani? Pe 4 şi 5 noiembrie, Centrul Ceh vă aşteaptă la două noi proiecţii din cadrul Documentary Mondays şi Fiction Tuesdays, cu „King Skate”, respectiv „Run, Waiter, Run!”.

Un articol de Liliana Matei|2 noiembrie 2019

Noul sezon de proiecții de film la Centrul Ceh a început, iar entuziaștii de filme documentare și ficțiuni cehe sunt așteptați în serile de luni și marți, de la ora 20:00, pentru o porție de noutate – și o bere cehă, desigur.

Pe 4 noiembrie, sala Centrului Ceh se transformă într-o rampă de skateboarding – nu una reală, din păcate, însă una imaginară cu siguranță, deoarece documentarul „King Skate” (foto sus) vă va transpune într-o lume total neașteptată. În Cehoslovacia a existat o comunitate foarte bine închegată de skateri, toți tineri, cu chef de viață și dorință de libertate, care, împotriva tuturor piedicilor, au reușit să-și construiască, și la propriu, și la figurat, o lume liberă în interiorul uneia mai puțin libere.

Documentarul îi prezintă pe cei care practicau skateboarding-ul în Cehoslovacia anilor ‘70-‘80, aducând în discuție aspecte sociale și politice, dar și nebunia de care dădeau dovadă skaterii în acea perioadă. Privitorul este transportat în lumea tinerilor rebeli din spatele Cortinei de Fier prin intermediul materialelor video din arhive personale, interviurilor cu skaterii în prezent și reportajelor TV de la acea vreme, toate pe un soundtrack punk.

Protagoniștii documentarului King Skate, pionieri ai skateboarding-ului cehoslovac, rememorează anii ‘70 și ‘80, în timpul cărora își construiseră propria lume eliberată de socialism, cu petreceri, adrenalină, plăci de skateboard și rampe diy, competiții în toată regula și tot ce era interzis de sistem.

Marți, la Fiction Tuesdaya, e rost de comedie, și cine nu vrea să vadă, în special, o comedie cehă? „Run, Waiter, Run!” (foto dreapta) îl are ca personaj principal pe Vrana, un librar sărac care are nevoie urgentă de bani. Slăbiciunea sa pentru femei l-a lăsat cu trei căsătorii eșuate și trei copii pe care nu îi poate susține financiar. Dar într-o zi, ceva ciudat se întamplă: la restaurant, un client beat îl confundă cu un chelner și îi oferă bani, ceea ce-l pune pe gânduri pe Vrana. Lăsându-se dus de val, acesta devine un șarlatan unic – pretinzând că este într-adevăr chelner, începe să adune bani de la clienții neavizați, ceea ce conduce la tot felul de situații neașteptate.

Dacă ați mai fost la Centrul Ceh, știți deja că berea cehă este din partea casei, intrarea este liberă, iar proiecțiile încep la ora 20:00. Evenimente Facebook aici: DM & FT.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Parteneri media: AGERPRES, Radio România Cultural, Aarc – All About Romanian Cinema, Observator Cultural, Filme Cărţi, Ziarul Metropolis, MovieNews, Dilema Veche, LiterNet.ro, Zeppelin.

 

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.