O clipă de tandrețe
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-clipa-de-tandrete/

Noua stagiune a Teatrului Dramaturgilor Români a fost deschisă de un spectacol semnat Felix Alexa, un spectacol menit să trezească o stare de spirit, o reacţie de gust estetică şi una speculativă a ceea ce ne înconjoară şi pe care de cele mai multe ori o ignorăm. Starea de aparenţă – esenţă, tandreţea.

Un articol de Georgiana Ene|12 octombrie 2018

Dacă Albet Camus susținea „că lumea noastră este lipsită de iluzii”, regizorul demonstrează într-un stil elegant, într-un mod raționalist și discursiv printr-o montare bine pusă la punct că nu este așa. Personalitatea umană poate fi redusă la posibilități simple și avem libertatea de alege în orice moment. De data aceasta, Felix Alexa a ales tandrețea.

Matei Vișniec și Felix Alexa, autor, respectiv regizor, și inteligența remarcabilă a ambilor, în ancheta lor implacabilă prin silogisme, conving că mai este loc de tandrețe, într-o derulare a celor șase scene din care este compus spectacolul, fără a fi nevoie de confilct, într-o avangardă poetică, sensibilă, mai mult lirică și destul de puțin întâlnită în ultimul timp

Spectacolul văzut din perspectivă filosofică are puțin mister: cele două scene de început și final, în oglindă, între un bărbat și o femeie care se află la aceeași oră și repetă aceleași mișcări, în fața unei ferestre timp de doi ani, are putere – obținută prin cultivarea misterului și umor fin – pentru că celelalte partu scene sunt atemporale, se petrec tot între un bărbat și o femeie care petrec împreună o clipă de tandrețe, și eros pentru că pune la încercare fascinația minții, de la început până la sfârșit.

Spectacolul este frumos prin simplitatea derulării concretă a scenelor, fără ambiguitate și vine în întâmpinarea unei realități, a unei normalități demult uitată readusă în fața publicului cu multă eleganță de regizor. Acțiunile translează ritmic, poetic, de la realitate la amintire și îl echilibrează. Felix Alexa a surprins cu multă finețe ideea piesei lui Matei Vișniec cu personaje extrem de inteligent construite care rămân consecvente până la capăt și demonstrează că fiecare ființă umană are de fapt un miez esențial, imuabil, un suflet sensibil, nemuritor și multă tandrețe.

Echilibrul pe care îl găsește regizorul, în afara textului, este reprezentat de structura organizată de formulări şi imagini care se întrepătrund şi care trebuie înţelese în totalitatea lor, cu aceeși temă, într-o simfonie, căpătând înţeles prin simultaneitatea interacţiunii lor aceste variaţii servesc doar pentru a pune accentul pe similaritatea esenţială a situaţiei: clipa de tandrețe.

„Despre tandrețe” – INFO

de Matei Vișniec

Regia: Felix Alexa

Ilustrația muzicală: Felix Alexa

Scenografia: Andrada Chiriac

Video-design: Auraleye

Light-design: Felix Alexa

Versiunea scenică: Felix Alexa

Despre tandrețe,Despre tandrețe teatru,Despre tandrețe spectacol,Despre tandrețe felix alexa.Despre tandrețe visniec,Despre tandrețe teatrul dramaturgilor romani

Foto: „Despre tandrețe”

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

11
/03
/24

Grupul de Facebook „Mergem la teatru” numără 35.4K de membri la început de martie 2024 și adună, într-o comunitate surprinzător de activă și de entuziastă, paragrafe de opinii pe spectrul larg dintre gust conservator și deschidere față de experiment, underground și fețe noi.