O selecție de film german pentru toate gusturile, la #ZFG13
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-selectie-de-film-german-pentru-toate-gusturile-la-zfg13/

Programul de filme al celei de-a XIII-a ediţii a Zilelor Filmului German (23-29 noiembrie, Cinema Elvire Popesco) se adresează deopotrivă publicului larg, dar şi cinefililor obişnuiţi cu selecţiile festivaliere.

Un articol de Liliana Matei|13 noiembrie 2018

„Aș putea să spun că e ceva pentru fiecare persoană dornică să vadă un film cu ochii și cu inima deschisă”, spune Boglarka Nagy – curatoarea programului de anul acesta și continuă: „Am strâns laolaltă filme în care m-am putut regăsi din motive foarte diferite: convingerea mea că actul artistic este un act responsabil – chiar și când este extrem de jucăuș; că anumite alegeri îți schimbă viața în mod radical și este bine ca aceste alegeri să fie asumate chiar dacă aduc cu ele o perioadă de nesiguranță; frumusețea firescului și a profunzimii trăirilor umane; încercarea de a integra tehnologia modernă în viața de zi cu zi în așa fel încât să se evite dependența; digitalul ca posibilă cale de evadare către un univers ideal sau pur și simplu paralel. La toate acestea se adaugă și o sensibilitate pentru spiritul francez, imposibil de renegat după 9 ani bogați în cultură petrecuți la Institutul Francez.

Juxtapunerea filmelor a fost un joc aparte: Transit cu Zentralflughafen THF, fiindcă ambele vorbesc de (e)migrare? 3 Tage in Quiberon (foto sus) cu Beuys ca să combin portretele de artiști? Sau să rămân la considerente legate de premii, gen, stilistică? Într-un sfârșit am rămas la tematici libere care să permită perspective diferite asupra aceleiași probleme. Familii, legătura Franței cu Germania, istorie și istorii – într-o ordine care nu permite plictisul și are zilnic ceva neașteptat”.

Primul titlu din programul #ZFG13 este Transit, cel mai recent film al lui Christian Petzold, selectat anul acesta în competiția de la Berlin, un demers cinematografic la persoana I plasat într-un univers franco-german atemporal. Filmul nu este ales întâmplător ca film de deschidere, el marcând încă o dată relația de prietenie cu noile gazed ale festivalului: „În acest an, Goethe-Institut se află sub semnul mutării în sediul nou din Calea Dorobanți și, astfel, și sub cel al aproapierii de Institutul Francez. Luăm această nouă proximitate geografică ca pe o oportunitate de a intensifica și mai mult cooperarea noastră îndelungată cu Institutul Francez. În acest fel, instituția noastră nu și-a găsit doar o nouă casă, dar și o gazdă nouă pentru festivalul nostru de film la Cinema Elvire Popesco al Institutului Francez!”, spune Dr. Evelin Hust, Directoare Goethe-Institut

În cea de-a doua zi de festival suntem „față-n față cu FAMILIILE NOASTRE NEBUNE, în momente de criză care se depășesc (sau nu) cu înțelegere și deschidere. Titlurile propuse sunt filme de familie într-un sens foarte larg al cuvântului, viziunile a două regizoare, Isa Prahl și Sonja Kröner, cu o sensibilitate pentru viața tinerilor.

1000 Arten den Regen zu beschreiben | 1000 de feluri de a descrie ploaia

1000 Arten den Regen zu beschreiben | 1000 de feluri de a descrie ploaia ne prezintă un caz de Hikikomori, fenomen răspândit în Japonia și tot mai mult în Europa Occidentală, caracterizat de izolarea tinerilor, adolescenților care în mod neașteptat se hotărăsc să se închidă în cameră și într-o lume virtuală. O dramă cu tușă suprarealistă la confruntarea unei realități fizice și al unui univers personal, retras tot mai mult în virtual.

Am ales Sommerhäuser | Case de vacanță, fiindcă am recunoscut în acest film de debut umorul negru pe care l-am îndrăgit în teatrul și literatura germană. Punctul de plecare e obișnuit, o reuniune de familie cu ocazia unui deces, o ocazie excelentă însă pentru Sonja Kröner de a observa intrigile și secretele oamenilor și jocul copiilor care, din întâmplare, dezvăluie adevăruri cutremurătoare”, explică Boglarka Nagy.

Ziua de duminică – THE FRENCH CONNECTION – pune în prim plan coproducțiile franco-germane cele mai de succes ale anului, două filme care au făcut parte din Competiția Oficială la Berlinale în 2018. Transit al lui Christian Petzold și 3 Tage in Quiberon | Trei zile în Quiberon al lui Emily Atef sunt filme germane filmate în Franța cu eroi fascinanți prin fragilitate dar și prin puterea interioară de care dau dovadă; cel de-al doilea, cu siguranță filmul anului în Germania, luând șapte premii Lola dintre care Cel mai bun film, Cea mai bună regie, Cea mai bună actriță în rol principal (Marie Bäumer) și Cea mai bună cinematografie.

STAREA ARTEI – (A?)POLITICĂ, ziua a patra de festival. „Expresia artistică un e niciodată neutră. Într-un fel sal altul, fiecare artist, în cazul filmelor, fiecare regizor, trebuie să-și asume o poziție, oferind perspectiva sa asupra lucrurilor. Nu că asta ar însemna o stilistică șocantă de fiecare dată, dar valori în care creatorul crede și pe care le poate reprezenta cu convingere.” (Boglarka Nagy)

Documentarul Beuys semnat de Andres Veiel oferă o viziune asupra binecunoscutului artist visual de origine germană Joseph Beuys, un umanist hotărât să creeze Gesamtkunstwerkul, opera totală care să aducă o schimbare socio-politică.

Der lange Sommer der Theorie | Lunga vară a teoriei al lui Irene von Alberti este un act feminist, dar în același timp un film care pune în dezbatere directă prin cele trei personaje, trei artiste, tot ce afectează viața (artiștilor, dar nu numai) în orașele mari în momentul de față: remodelare, reorientare, consum, noile definiții ale muncii și ale artei.

The Best Thing You Can Do With Your Life | Cel mai bun lucru pe care îl poți face cu viața ta

QUO VADIS? sau ziua de marți din cadrul ediției de anul acesta a #ZFG13 sau, filme documentare care dezbat alegerile pe care le facem care, ajung să ne schimbe viața pentru totdeauna. The Best Thing You Can Do With Your Life | Cel mai bun lucru pe care îl poți face cu viața ta este un documentar foarte personal. Zita Erffa, regizoarea filmului, caută să-și înțeleagă fratele, omul cel mai apropiat din viața ei, care a luat o hotărâre cu care ea nu se poate împăca: a devenit preot catolic în ordinul Consagradas, considerat strict și care are și o istorie controversată din cauza fondatorului său. Este un film care caută dialogul, reconcilierea și înțelegerea în ciuda diferențelor și a dezbinării.

În Zentralflughafen THF |Aeroportul central THF regizorul și artistul vizual Karim Aïnouz reușește să reconstituie istoria Aeroportului Tempelhof, abandonat astăzi însă care în timpul lui Hitler ar fi trebuit să devină cel mai mare aeroport din lume.

Când ne gândim la filme de dragoste, de obicei suntem cu gândul la povești cu un sfârșit fericit până în adânci bătrâneți și protagoniști frumoși. Dacă e vorba de comedii romantice, cu siguranță prevedem neînțelegeri dintre personaje, care par să fie insurmontabile, dar pentru care se găsește o soluție întotdeauna. Iată că am găsit două filme germane care sunt povești de dragoste cu elemente comice, dar care pornesc dintr-un context neobișnuit. POVEȘTI DE DRAGOSTE NEAȘTEPTATE: Blind und hässlich | Oarba și urâtul ar putea fi și o comedie a neînțelegerilor: o poveste în care o fată care se preface oarbă și un băiat care se crede urât se îndrăgostesc unul de altul.

Descoperim un labirint plin de dificultăți Printre rafturi | In den Gängen al lui Thomas Stuber, un univers al cutiilor și al holurilor, al clanurilor formate în jurul diferitelor activități.

UNUL ÎMPOTRIVA TUTUROR SAU UNUL PENTRU TOȚI, ultima zi de festival aduce publicului două filme plasate în fosta Republică Deomocrată Germană. În Windspiel | Clopoței de vânt al lui Peyman Ghalambor întâlnim niște oameni în căutare de căldură umană: un băiat abandonat, de 13 ani, care refuză să accepte dominanța adulților și un bătrân singuratic care și-a găsit libertatea trăind singur în mașina sa, iar în Gundermann al lui Andreas Dresen facem cunoștință cu Gerhard Gundermann: șofer, cântăreț, poet și… fost informator.

Cea de-a 13-a ediție a ZILELOR FILMULUI GERMAN este organizată de Goethe-Institut și se va desfășura la Cinema Elvire Popesco din București între 23 și 29 noiembrie.

Mai multe detalii găsiți aici.
Biletele au fost puse în vânzare și sunt disponibile pe Eventbook.ro.

Goethe-Institut este o instituţie culturală care promovează cultura Republicii Federale Germania pe plan mondial. Prin informaţii despre viaţa culturală, socială şi politică prezintă un tablou vast al realităţii germane. ZILELE FILMULUI GERMAN este unul dintre programele culturale pe care le desfășoară în România.

Foto sus: Tage in Quiberon / ZFG

23
/11
/15

"Labyrinthus" a primit premiul pentru cel mai bun lungmetraj la Festivalul de Film pentru Copii KINOdiseea. Trofeul European Children's Film Association (ECFA) a revenit producției "Păsări călătoare", iar o mențiune specială — peliculei care a fost proiectată în închiderea festivalului — "Curcubeul".

21
/11
/15

CRONICĂ DE FILM Regizat de Steven Spielberg, „Bridge of Spies” („Podul spionilor”) este un thriller „old school” cu spioni, care omagiază discret un anume cinema clasic american, oferind în acelaşi timp suspans pe un fond istoric.

20
/11
/15

Actriţa americană Gwyneth Paltrow a înregistrat un single cu fostul ei soţ, Chris Martin, care va fi inclus pe următorul album al trupei acestuia, Coldplay. Vedeta hollywoodiană a făcut backing vocals pentru single-ul "Everglow", care va fi inclus pe noul album al trupei Coldplay, intitulat "A Head Full of Dreams".

20
/11
/15

Al șaptelea episod din sezonul al cincilea al serialului "Homeland", care se inspiră cu regularitate din realitate, de la războiul din Afganistan la ascensiunea grupării Statul Islamic, începe cu un mesaj pe fond negru: "În urma evenimentelor de la Paris, vă amintim că 'Homeland' conține elemente care pot tulbura spectatorii. Cele mai sincere condoleanțe tuturor celor afectați de atacuri", scrie la începutul genericului.

19
/11
/15

De ce Sinaia are, de fapt, trei gări? Ce îl leagă pe Yehudi Menuhin de Sinaia şi de George Enescu? Gări de poveste continuă la TVR cu povestea fascinantă a trenului regal al României şi a gării regale de la Sinaia. Episodul cu numărul cinci al seriei Gări de poveste se difuzează sâmbătă, 21 noiembrie, de la ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

19
/11
/15

În zilele de 19 și 20 noiembrie 2015, de la ora 19,00 va avea loc, la Cinema Elvire Popesco, cea de-a VII ediție a festivalului Zilele Filmului Irlandez. În program, Gold, în regia lui Niall Heery şi Good Vibrations, de Lisa Barros D'Sa şi Glenn Leyburn, precum şi două scurtmetraje – I Am Here, regia David Holmes şi Coda, de Alan Holly .

18
/11
/15

Paramount Channel anunță lansarea în România a Academiei de Film, un proiect care are scopul de a încuraja pasiunea pentru cinema. Obiectivul Paramount - Film Academy este de a răspândi iubirea pentru filme în rândul unui public larg, de a crește interesul pentru procesele și etapele de realizare ale unui film, de a oferi o perspectivă completă a experienței cinematografice.

18
/11
/15

Studiorile Pepsi lansează scurtmetrajul Black Knight Decoded, un scurtmetraj, a cărui bogată naraţiune se învârte în jurul a ceea ce mulţi consideră o entitate misterioasă, satelitul Black Knight. Filmul are în distribuţie vedete de cinema, o piesă originală, “Miracles”, interpretată de Usher, dar şi consumatori din peste 11 ţări.

14
/11
/15

Scurtmetrajul “Prologul”, în regia lui Ștefan Constantinescu va avea premiera mondială în cadrul “Stockholm Film Festival”, producția fiind inclusă în competiția oficială. Evenimentul, ajuns la cea de-a 26 ediție, va debuta astăzi și se va desfășura până pe 22 Noiembrie.

13
/11
/15

Povestea a început cu 29 de ani în urmă*. Am ratat o excursie la munte şi, ca să nu rămân supărat, am fost dus de tatăl meu la film, la Casa de Cultură din Găeşti. Aşa am pătruns în lumea cinematografelor. Îmi amintesc că primul meu film a fost Superman. Din acel moment, împreună cu Dede senior (amator de filme şi fan Spencer Tracy) am cunoscut una din cele mai mari distracţii ale acelor vremuri, mersul la cinema.

13
/11
/15

CRONICĂ DE FILM Bazat în special pe cele patru anecdote intersectate care îl compun, şi într-o măsură nesemnificativă pe valenţele imaginii, încadraturii sau mizanscenei, „Bucureşti NonStop”, de Dan Chişu, aduce laolaltă numeroşi actori experimentaţi, aproape singurul atu care îl face vizionabil şi, pe alocuri, delectabil.